
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1-1 Virkeområde
Dette reglement gjelder alle kamper og konkurranser innenfor spillet Playerunknowns Battlegrounds (PUBG) som organiseres av Good Game AS, og herunder Gamer.no. For kamper og konkurranser organisert av brukere eller eksterne partnere gjelder egne bestemmelser.
§ 1-2 Definisjoner
Følgende definisjoner gjelder for PUBG:
- Runde (serierunde); Definerer en hel spilleuke som starter når første kamp for uken starter og avsluttes når siste kamp i siste divisjon er spilt
- Kampdag; Spesifikk dag som lag/divisjon/gruppe spiller
- Kamp; Hver enkelt kamp som spilles på angitte kart. Kampen regnes som avslutet når alle angitte kart er ferdigspilt
- Lobbyhost; Person som står ansvarlig for sever i en gruppe/divisjon
- SUPER (Standard and Universal PUBG Esports Ruleset); PUBG sitt offisielle e-sportregelverk
- Laget som står igjen alene som overlevende regnes som vinnerlaget
Kapittel 2. Før kampen, kampforberedelser
§ 2-1 Bestemmelser ved offlinearrangement
- Lag plikter seg til å møte i god tid før oppsatt kamp. Se utfyllende informasjon og retningslinjer rundt oppmøte ved offline arrangement i Kampreglement kapittel 11.
- Spillere vil få designert en tidsperiode hvor de skal få tid til å gjøre forberedelser rundt oppsett, kalibrering av utstyr, testing av utstyr og innstillinger, samt oppvarming. Lag vil få beskjed om og mer informasjon om dette i god tid i forveien.
- Skulle spiller eller lag oppleve teknisk feil ved enten utstyr, programvare, eller oppsett bes spiller eller laget ta direkte kontakt med administrator for kampen eller Gamer.no.
- Gamer.no, gjennom tilknyttet personell eller administrator, vil være behjelpelig med å løse problemer som spillere og lag måtte støte underveis i forberedelsene.
- Det forventes at spillere og lag skal finne ut av problemer som berører oppsett, programvare, innstillinger, og annet i den designerte forberedelsesperioden. En administrator kan velge å utsette kampstart der dette er nødvendig og gyldig grunn foreligger.
§ 2-2 Fellesbestemmelser for online- og offlinearrangement
Det forventes at spillere er klare til kamp senest 10 minutter før oppsatt kampstart.
- Dersom et lag har en spiller som ikke er klar i tide til kampstart skal en på laget melde fra til lobbyhost minst 10 minutter i forkant.
- Spillere skal så snart som mulig koble seg til server etter at lobbyhost har meldt fra at ny lobby er oppe. Ved problemer skal man ta kontakt med lobbyhost senest 3 minutter før kampstart.
- All kommunikasjon foregår i respektiv chatgruppe på Discord, det er spillernes ansvar å være på Discord-serveren
§ 2-3 Overganger
PUBG har et eget overgangsreglement som går utenom Kamp- og konkurransereglement
- En spiller kan kun delta for èn klubb i en serierunde
- En spiller kan melde overgang til ny klubb underveis i seriespillet, såfremt dette skjer før overgangsvinduet stenger. Ved bytte av klubb kan spilleren kun spille for en av klubbene innenfor en serierunde.
- PUBG har et egendefinert overgangsvindu som stenger 24 timer før divisjonens kampdag i 4. serierunde og åpner ikke før siste tellende kamp i sesongen. Dette innebærer at overgangsvinduet er stengt i eventuelle opp- og nedrykkskamper.
- Begrensningen knyttet til overgangsvinduet gjelder kun overganger til lag som deltar i 1. eller 2. divisjon.
- Etter overgangsvinduet er stengt vil det ikke være mulig å hente inn nye spillere med unntak av følgende:
- Norske statsborgere som ikke har spilt i inneværende sesong av Good Game-ligaen PUBG
- Trener er ikke underlagt begrensningene til overgangsvinduet
- Deltakere kan ikke delta i mer enn 1 divisjon lavere, enn der de endte forrige deltakende sesong.
- En spiller vil ikke kunne melde overgang der hvor spilleren er fortsatt bundet gjennom kontraktuelle eller økonomiske forpliktelser, eksempelvis medlemskontingent, treningsavgifter, bøter m.m.
- Spillere som har proffkontrakt med et annet lag/klubb kan ikke delta i Good Game-ligaen uten at det foreligger en kontrakt om utleie som må fremvises arrangør.
- Overgangsreglene nevnt her gjelder også for utlånsavtaler mellom to klubber.
Kapittel 3. Kampavvikling
§ 3-1 Servertilgang
Kampene foregår på server som administrator/lobbyhost setter opp. Serverinnstillingene skal være oppsatt i tråd med siste versjon av SUPER. Informasjon om tilgang til serveren deles på kampsiden, videre informasjon utenom tilgang vil bli delt på angitte Discord-kanaler
§ 3-2 Klientinnstillinger
All bruk av scripts er i utgangspunktet forbudt.
- Eksempler på cheats og parametre som ikke er tillatt:
- ESP
- Radar hacks
- Wallhacks
- Speedhacks
- Aimhacks
- Hitboks manipulering
- Teleportering
- Benytte bugs som gir en fordel overfor motstandere
- Makroer
- Spillfilredigering for å fjerne gress eller andre aspekter av spillet
- Bruk av tredjeparts software er ikke tillatt. Under følger noen eksempler på software som er forbudt:
- ReShade
- SweetFX
- VibranceGUI
- Snaptap / SOCD / Null binds
§ 3-3 Spilltjenerinnstillinger
Kampene i 1. divisjon blir spilt på på e-sportserver dersom tilgjengelig. Kampene i øvrige divisjoner spilles i e-sportmodus med offisielle innstillinger beskrevet i nyeste versjon av SUPER.
§ 3-4 Kampformat
- Kampene spilles slik de er beskrevet på den respektive turneringssiden på Gamer.no.
- En periode regnes som ferdigspilt når det står igjen en vinner som beskrevet i § 1-2.
§ 3-5 Oppsett og start
- Alle lag skal stille med minimum 3 spillere. Her følges tidsfrister spesifisert i § 2-1.
- Det er krav om opptak. Alle skal lagre opptak av kamper minst syv dager. Det er spillerens eget ansvar å sikre at opptak ikke forsvinner i denne perioden.
§ 3-6 Frakobling av spiller
- Dersom spillere frakobles server før de har slått ut fallskjermen, kan det gi grunnlag for omstart av kampen, forutsatt at
- Tilsammen minst 6 spillere har blitt frakoblet på samme måten ELLER
- Tilsammen minst 50% av spillerne på ett lag i tillegg til en spiller fra et annet lag har blitt frakoblet.
- Dersom spillere frakobles serveren senere i spillet, skal de forsøke å koble til igjen og fortsette kampen som normalt.
- Spillere som mister tilkobling til serveren skal sende skjermbilde av dette til Lobby host/admin.
§ 3-7 Grunner for omstart av runde
- Ved tekniske problemer må det vurderes omstart av runden. Under følger en ikke-uttømmende liste over hendelser som fører til omstart:
- Administrator får ikke tilgang til eller på annen måte koblet seg til spillet.
- Feil innstillinger på server.
- Kampen startes før alle er inne på server uten at fristen har utløpt.
- Killer specting står på og admin/lobbyhost er varslet innen rimelig tid.
Administrator har også mulighet til å kreve at kampen startes på nytt dersom det oppstår andre situasjoner som krever dette.
§ 3-8 Ved problemer å opprette server
Dersom administrator ikke får opprettet en server i EU, kan det bli opprettet server i henholdsvis RU eller NA.
§ 3-9 Spillerbytter
Spillerbytter er tillatt mellom hver kamp så lenge innbytteren er en del av laget innen fristen for spilleberettigelse.
§ 3-10 Pauser
Det vil ikke være mulig å pause kampen etter administrator har startet den.
§ 3-11 Trener
- Trener eller manager som skal bidra live i kampen må være spilleberettiget for å tillates.
- I kamper som foregår online, er det tillatt med trener som ser kampen via screensharing av et synspunkt som ikke har tilgang på mer informasjon enn spillerne på laget normalt har.
- Ved offline-arrangementer kan arrangøren vurdere å tillate bruk av trener under kontrollerte forhold.
Kapittel 4. Spilleregler
§ 4-1 Bugs, handlinger som ikke er tillatt
- Det er ikke tillatt på noe som helst måte å utnytte bugs, slik at man får en fordel overfor andre spillere. Utnytter man bugs, kan dette resultere i en diskvalifikasjon fra turneringen.
- Alle spillere skal oppføre seg på en ordentlig måte. Dette innebærer å unngå spamming på Discord/stream chat og lignende
- Det er ikke tillatt å avsløre hendelser som ikke har skjedd på sendinger i forbindelse med ligaen. Eksempler på dette kan være å snakke i Twitch-chat før man er død, eller å avsløre hvem som vinner.
- Sanksjon for brudd på § 4-3:
1 gang: Advarsel
2 gang: Trekk av 1 poeng
3 gang: Trekk av 3 poeng
4 gang og utover: Trekk av 5 poeng
§ 4-2 Etter perioden
- Administrator skal bekrefte resultat av respektive periode og/eller kamp.
- Administrator legger inn poengfordeling i kampsystemet på Gamer.no i 1. divisjon. Administrator/lobby host legger inn poengfordeling i kampsystemet i øvrige.
- Det gis 5 minutter pause mellom perioder i en seriekamper.
- Det gis 5 minutter pause mellom perioder i turneringssammenheng. Dette er uavhengig av hvor mange kamper perioden består av. F.eks: Best av 1, best av 3 osv.
§ 4-3 Etter kampen
- Ved turneringsspill i online regi skal administrator registrere resultatet i turneringsystemet.
- Lagene er selv ansvarlige for å påpeke feilregistrerte poeng ovenfor administratorene.
Kapittel 5. Kommunikasjon med administratorer
§ 5-1 Discord
Administratorene har eget særtegn i Discord og har det overordnede ansvaret for tilhørende server.
- Alle lag skal ha minst en representant til stede i Discord til enhver tid (inkludert underveis i kamper).
- Alle medlemmer på Discord skal benytte seg av samme navn som på Gamer.no.
- Representantene må være tilstede 30 minutter før kampen startes. Dersom et lag går glipp av relevant informasjon som trengs for å gjennomføre kampen risikerer laget å regnes som uteblitt.
- Administrator har ansvar for å informere om når serveren starter med tydelige tidsfrister. Lagenes ansvar å være inne på server før denne tid.
Kapittel 6. Poeng og rangering
§ 6-1 Poengfordeling
1. plass: 10 poeng
2. plass: 6 poeng
3. plass: 5 poeng
4. plass: 4 poeng
5. plass: 3 poeng
6. plass: 2 poeng
7. plass: 1 poeng
8. plass: 1 poeng
9-16. plass: 0 poeng
+ 1 poeng per kill
§ 6-2 Likt antall poeng etter runde
Dersom to eller flere lag ender på samme totale poengsum etter at alle serierunder er avsluttet vil følgende faktorer avgjøre (tiebreakers):
- Laget med flest plasseringspoeng
- Laget med flest kills
- Laget med flest førsteplasser
- Laget som klarte å oppnå høyest poengsum i løpet av en runde
- Laget som klarte å oppnå høyest poengsum på et kart
- Laget med flest poeng siste kart
Kapittel 7. Særegne bestemmelser om opp- og nedrykk i Playerunknown's Battlegrounds
Regelverket for opp- og nedrykk som beskrevet i kamp- og konkurransereglementets § 5-9 gjelder som normalt, men følgende unntak:
- I tilfeller der det er ledige plasser etter at lagene fra lavere divisjon har rykket opp og høyere divisjon har rykket ned, skal lag som ender på øvre halvdel av kvalifiseringstabellen og ikke får direkte opprykk, ha forrang foran lag som egentlig skulle rykket direkte ned.
Kapittel 8. Disponering av tildelt plass, eierskifter og videresalg
Kjøp og salg av plass i Good Game-ligaen PUBG er tillatt i samtlige divisjoner under disse forutsetningene:
- Det foreligger en eierskiftemelding signert av kjøper og selger, som er levert til og godkjent av Gamer.no
- Ny eier har ikke rykket ned med et lag i samme divisjon foregående sesong
- Plassen er i annen divisjon enn laget som skal overta plassen
- Overgangsvinduet er åpent
Slik deles poengene ut
Oppsett: Good Game-ligaen - Squads
1. plass | 10 poeng |
---|---|
2. plass | 6 poeng |
3. plass | 5 poeng |
4. plass | 4 poeng |
5. plass | 3 poeng |
6. plass | 2 poeng |
7. plass | 1 poeng |
8. plass | 1 poeng |