
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
1-1. Virkeområde
Dette reglement gjelder alle kamper og konkurranser innenfor spillet Rocket League som organiseres av Good Game AS, og herunder Gamer.no. For kamper og konkurranser organisert av brukerne eller eksterne partnere gjelder egne bestemmelser.
1.2. Definisjoner
- Med periode menes del av en kamp i forbindelse med seriespill eller turneringsspill. En periode spilles til det kåres en vinner gjennom flere metoder, og her gjelder de kriterier som ble oppnådd først:
- Lag med flest mål etter ordinær tid
- Lag som scorer første mål på overtid
- Lag uteblir/trekker seg fra serien
- Lag blir tilkjent seier i henhold til regelverk
- Med kamp menes et bestemt antall perioder som sammen utgjør én kamp. En kamp avsluttes når ett av lagene har oppnådd seier i majoriteten av periodene der det er spesifisert med oddetall antall perioder. Som for eksempel «best av [oddetall]».
Kapittel 2. Før kampen, kampforberedelser
2-1. Bestemmelser ved offline arrangement
- Lag plikter seg til å møte i god tid før oppsatt kamp. Se utfyllende informasjon og retningslinjer rundt oppmøte ved offline arrangement i Kampreglement kapittel 11.
- Spillere få designert en tidsperiode hvor de skal få tid til å kjøre seg forberedelser rundt oppsett, kalibrering av utstyr, testing av utstyr og innstillinger, samt oppvarming. Lag vil få beskjed om og mer informasjon om dette i tid tid i forveien.
- Skulle spiller eller lag oppleve teknisk feil ved enten utstyr, programvare, eller oppsett bes spiller eller laget ta direkte kontakt med administrator for kampen eller Gamer.no.
- Gamer.no gjennom tilknyttet personell eller administrator vil være behjelpelig med å løse problemer som spillere og måtte støtte på underveis i forberedelsene.
- Det forventes at spillere og lag skal finne ut av problemer som berører oppsett, programvare, innstillinger, og annet i den designerte forberedelsesperioden. En administrator kan velge å utsette kampstart der dette er nødvendig og gyldig grunn foreligger.
2-2 Overganger
For ligaspill gjelder overgangsreglene slik de er Kamp og konkurransereglementet, kapittel 2-4.
2-3 Kontotilknytning
Alle spillere vil ha minstekrav om å ha korrekt Epic Games-konto linket inne på sin Gamer-konto. Dette er noe alle som spiller Rocket League har for å kunne spille spillet. Spiller man på Xbox, Playstation eller Steam er det sterkt anbefalt å koble disse kontoene opp mot Gamer.no i tillegg til Epic Games-konto
Kapittel 3. Kampavvikling
3-1. Innstillinger
- Spillmodus: Soccer
- Arena: DFH Stadium (alle standardkart er tillatt)
- Antall spillere: 3v3
- No bots
- Region: Europa
- Sett navn/passord
- Laginnstillinger: Valgfritt om man vil bruke de respektive lagnavnene. Kun standard lagfarger
- Mutatorinnstillinger: Av/default
3-2 Kampformat
I serie- og utslagsturneringer vil formatet bestå av et spesifisert antall perioder i oddetall der man spiller til et lag har oppnådd seire i majoriteten av disse. Beskrevet i punkt 1-2 (2). Antallet kan variere for den enkelte konkurranse, samt spesifikke runder i turnering, men kan for eksempel være best av 3, best av 5 og så videre.
3-3. Lobby
- Hjemmelaget har ansvar for å opprette lobby med innstillingene nevnt i kapittel 3-1. Navn på server og passord deles på den respektive kampsiden ved kampstart.
- Ved offline-arrangement skal administrator kontrollere at alle seks (6) spillere er tilstede i lobby før kampstart. Når dette er bekreftet vil administrator be «host» starte første kamp.
- All kommunikasjon med admins og motstandere rundt kampen skal foregå på kampsiden.
- Trenere får være med inn i kamp så lenge dette er blitt avtalt med motstander i god tid før kampstart.
Kapittel 4. Spilleregler
4-1. Når en kamp regnes som startet
- Etter første mål
- Hvis det ikke er kommet mål vil kampen være regnes som startet etter 30 sekunder, altså når det er 04:30 igjen på klokken. Hvis lobby/server krasjer i løpet av de første 30 sekundene starter man kampen på nytt.
- Hvis det er scoret mål og lobby/server krasjer gjør lagene sitt beste for å starte på nytt fra tidspunktet server gikk ned og på samme stilling
4-2. Omstart av periode
- En påbegynt kamp skal restartes med samme lobbyinformasjon hvis ett av lagene gir beskjed på kampsiden eller via in-game chat før et av punktene i § 4-1 inntreffer. Misbruk av denne retten kan føre til reaksjoner.
- Ved omstart av periode som regnes som startet gjelder egne retningslinjer under:
- Hvis det oppdages en kritisk feil eller bug som gir ene laget en urettmessig fordel eller endrer spillets på gang på en unaturlig måte. For eksempel usynlig bil.
- Hvis en administrator vedtar at kampen, grunnet sikkerhetsmessige, vær, eller andre årsaker ikke lar seg gjennomføre på normal måte. Jmf. punkt. 10-3 i Kampreglement.
4-3. Innbytter, spectator, trener
- Innbyttere er lov så lenge bytte skjer mellom to perioder og spilleren er spilleberettiget. Innbytter har ikke lov å være i lobby mens kampen pågår.
- Spectators er ikke tillatt med mindre det tydelig kommer frem at de skal strømme kampen på en offentlig plattform som Twitch, Youtube eller lignende. Strømming på Discord vil ikke være tillatt for spectators.
- Trenere kan bli med inn i kamplobby der dette er avklart med motstanderlaget i god tid før kampstart.
4-3. Tilkjenning av seier i kamp
Gamer.no reserverer seg retten til å tilkjenne et lag seier til tross for at en administrator har vedtatt omstart av kampen der Gamer.no finner det nødvendig. Tilkjenning av seier vil kun skje der det med liten tvil kan stadfestes at et lag ikke kan unngå tap.
4-4. Etter perioden
- Lag skal ta skjermbilde og/eller replay av kampresultatet med lagoppstillingene synlig.
- Lag kan ta opptil fem (5) minutters pause mellom kamper i serie og turneringsspill hvis dette kommuniseres i chat.
4-5. Etter kampen
- Ved online-kamper skal kampresultatet registreres og bekreftes på kampsiden av begge lag så snart kampen er fullført. Der dette ikke er mulig skal taperlaget rapportere resultatet til administrator for kampen.
- I utslagsturnering vil innsendt resultat vil bli stående som endelig resultat hvis kun ett av lagene sender inn resultat etter ti (10) minutter.
- I seriespill vil innsendt resultat vil bli stående som endelig resultat hvis kun ett av lagene sender inn resultat etter to (2) timer.
- Det skal tas skjermbilde og/eller replay av scoreboard etter hver kamp, både kamper som er fullført, og kamper som av ulike grunner har blitt avbrutt.
- Skjermbilde og/eller replay skal lag ha tilgjengelig for opplasting hvis administrator ber om dette.