Warner Bros. nedleggelser

Warner Bros. legger ned studioer og kansellerer Wonder Woman

Warner Bros. setter kroken på døra for tre av sine spillstudioer. Samtidig stopper utvikleren arbeidet med sitt storstilte Wonder Woman-spill. Det melder Bloomberg tirsdag kveld.

Ifølge nettavisens Jason Schreier er det Monolith Productions, Player First Games og Warner Bros. Games San Diego som stenges. Dette skal ha blitt kunngjort til ansatte via et internt skriv, der selskapet uttrykte et ønske om å konsentrere seg om sine større og mer vellykkede serier.

– Kvaliteten på for mange av våre nye lanseringer har virkelig bommet. Vi trenger å gjøre noen omfattende endringer til porteføljen og strukturen vår, dersom vi skal klare å flytte nødvendige ressurser og gå tilbake til en strategi med færre, men større spillserier.

Spillavdelingen til Warner Bros. har slitt i det siste, med flere bomturer. Disse har inkludert Suicide Squad: Kill the Justice League og Multiversus, som begge ble lagt ned innen et år etter lansering. Det endte med at toppsjef David Haddad sa opp sin stilling, mens Warner pønsket på en ny strategi videre.

Tidligere i februar skrev vi at Wonder Woman-spillet angivelig enda var mange år unna lansering. Tre år etter avdukingen, er det nå altså slutt for både spillet og for utvikleren.

Monolith Productions er i nyere tid blitt best kjent for de kritikerroste actionrollespillene Middle-earth, men har også levert klassiske opplevelsen som F.E.A.R. og No One Lives Forver. Player First Games sto bak Multiversus.

En talsperson for Warner forteller til Bloomberg at nedleggelsene ikke skjer på grunn av manglende talent eller innsats fra de nevnte studioene.

Nedleggelsene er siden bekreftet av Warner Bros. overfor Kotaku, i det selskapet kaller en «strategisk endring».

Ledige stillinger
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (5)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Donkey Kong
en måned siden

Merkelig at de ikke laget oppfølger til Shadow of War eller laget et annet spill som tok i bruk Nemesis-systemet (et system de valgte å ta patent på for å hindre andre å bruke det).

Crazning
en måned siden

Godt å se. Så å si alle amerikanske spillselskaper har levert søppel siste årene. De har mistet helt kontakten med spillerene og de lager spill til seg selv, istedet for oss.

Toppselgerene siste årene har også vært fra Europa og Asia.

Jeg har fortsatt stor tro på at gta6 blir enormt og holder høy kvalitet, iom at de har jobbet i veldig mange år allerede og fulgt med på hvordan spillene har utviklet seg i det siste. Men man vet aldri i disse dager...

akelbo
en måned siden
Crazning skrev (24 minutter siden):

Godt å se.

Du har selvfølgelig lov til å være misfornøyd med spill som blir laget, men midt oppi all skadefryden tror jeg kanskje du glemmer at det er snakk om hundrevis av mennesker som mister jobbene sine her. 

At utviklere «lager spill til seg selv» er for øvrig ikke noe nytt fenomen og slettes ikke forbeholdt amerikanske selskaper. Det er sånn spill blir til.
For å sitere Baldur's Gate 3-sjefen: Et studio lager et spill fordi de har lyst til å lage et spill de selv ønsker å spille.

Zedarius
en måned siden

Jeg synes det er veldig synd med Monolith. De gikk fra å lage noen av favorittspillene mine til å koke suppe for Warner bros.

Chaos_Niddhogg
en måned siden
10 hours ago, akelbo said:

Du har selvfølgelig lov til å være misfornøyd med spill som blir laget, men midt oppi all skadefryden tror jeg kanskje du glemmer at det er snakk om hundrevis av mennesker som mister jobbene sine her. 

 

 De som burde få bøter/mindre lønn eller miste jobbene  sine (eller bare jækla mye pes) er de som tar de dumme avgjørelsene, ikke utviklere som bare gjør jobbene sine. Men er ofte ikke sånn. Er mange dumme avgjørelser de siste årene så skuffelser er lov.

 

Quote

At utviklere «lager spill til seg selv» er for øvrig ikke noe nytt fenomen og slettes ikke forbeholdt amerikanske selskaper. Det er sånn spill blir til.
For å sitere Baldur's Gate 3-sjefen: Et studio lager et spill fordi de har lyst til å lage et spill de selv ønsker å spille.

  Dette er jo faktisk noe veldig artig synes jeg. Har en litt negativitet til ordet "kunstner" i disse dager så bruker heller "de kreative" her. 
 Spill skal selges og det helst mest mulig og de beste spillene er spill laget av de som brenner for det (beste musikken av artister som brenner for det osv). Virker som Larian hadde ganske stor kreativ frihet og fikk hovedsakelig lage spillet til ville lage, men det gjelder nok ikke alle utviklere. Hører mer og mer snakk om flere frustrerte utviklere som ikke får lage sitt takket dårlig ledelse enten innen utvikleren selv, eller oppe hos utgiver. Her har vi folka som ikke har peil eller bare er noen arrogante idioter. Saint's Row demake hadde angivelig dette problemet i stor skala. De hadde visst lyst til å lage en god oppfølger til serien, men Deep Silver hadde andre planer. Her skulle de rake inn både de gamle SR fansen men bane vei til den yngre, "moderne" publikummet. Og det førte til søppel ingen ville ha.

 Det er mange regler, både av de skrevne og de uskrevne(av det vi vet om), og virker som det blir mer og mer av dette som da fører til mindre kreativ frihet = de kreative kan ikke lage de spillene de vil. Ikke helt i hvert fall. Det er vanskelig nok å finne felles løsninger innen en gruppe av kreative folk, men skal de ukreative der oppe drive å blande seg inn blir det bare mer komplisert.

 Men så var det det å finne balansen mellom hva en utvikler selv vil lage og hva markedet vil ha. Ikke alltid de to passer sammen. Da må noen ting ofres, det er åpenbart.

 Er så glad vi fikk høre praten fra Yuji Horii som kritiserte sensuren i DG3 remaken (eller skal vi kalle den en demake og? 😃 ). Det er ett innblikk i hvordan "the suits" bestemmer. Det er vesten som er det største markedet i spill, og her er det disse reglene. De kunne ha hatt en høyere aldersgrense, men det kunne lett ha ført til færre salg, så da måtte de ta en moderne vri med sensur, og sensur er da et problem for kreativiteten siden det setter grenser. Men, det måtte ofres fordi til slutt snakker vi om penger. Er jo vår største gud. Artig at skaperen selv ikke hadde noe særlig å si, eh?

 Men så finnes det folk som virkelig har muligheter, og her slenger jeg inn Kojima. Death Stranding er sikkert noe mange utgivere hadde klikket på, selv om det var Kojima som sto bak det. Men han ahr både penger OG navnet så han godkoste seg meg sin kreative frihet og lagde noe jeg synes er det beste spillet noen gang (den kan diskuteres, selvfølgelig. Smaken er jo som rassen).

 Poenget mitt er at det finnes ikke noe fasit, noe universalt svar på dette, men må se på sak for sak. Vi hører ofte at et spill startet med en visjon, men ble forandret fordi noen "der oppe" sa det. Eller at ledelsen i selve utviklergruppen er så arrogante og ubrukelige og ikke takler motgang (feedback) som går utover sjelen til de som jobber der og, med det, produktet.

Skål!

Siste fra forsiden