10 hours ago, akelbo said:
Du har selvfølgelig lov til å være misfornøyd med spill som blir laget, men midt oppi all skadefryden tror jeg kanskje du glemmer at det er snakk om hundrevis av mennesker som mister jobbene sine her.
De som burde få bøter/mindre lønn eller miste jobbene sine (eller bare jækla mye pes) er de som tar de dumme avgjørelsene, ikke utviklere som bare gjør jobbene sine. Men er ofte ikke sånn. Er mange dumme avgjørelser de siste årene så skuffelser er lov.
Quote
At utviklere «lager spill til seg selv» er for øvrig ikke noe nytt fenomen og slettes ikke forbeholdt amerikanske selskaper. Det er sånn spill blir til.
For å sitere Baldur's Gate 3-sjefen: Et studio lager et spill fordi de har lyst til å lage et spill de selv ønsker å spille.
Dette er jo faktisk noe veldig artig synes jeg. Har en litt negativitet til ordet "kunstner" i disse dager så bruker heller "de kreative" her.
Spill skal selges og det helst mest mulig og de beste spillene er spill laget av de som brenner for det (beste musikken av artister som brenner for det osv). Virker som Larian hadde ganske stor kreativ frihet og fikk hovedsakelig lage spillet til ville lage, men det gjelder nok ikke alle utviklere. Hører mer og mer snakk om flere frustrerte utviklere som ikke får lage sitt takket dårlig ledelse enten innen utvikleren selv, eller oppe hos utgiver. Her har vi folka som ikke har peil eller bare er noen arrogante idioter. Saint's Row demake hadde angivelig dette problemet i stor skala. De hadde visst lyst til å lage en god oppfølger til serien, men Deep Silver hadde andre planer. Her skulle de rake inn både de gamle SR fansen men bane vei til den yngre, "moderne" publikummet. Og det førte til søppel ingen ville ha.
Det er mange regler, både av de skrevne og de uskrevne(av det vi vet om), og virker som det blir mer og mer av dette som da fører til mindre kreativ frihet = de kreative kan ikke lage de spillene de vil. Ikke helt i hvert fall. Det er vanskelig nok å finne felles løsninger innen en gruppe av kreative folk, men skal de ukreative der oppe drive å blande seg inn blir det bare mer komplisert.
Men så var det det å finne balansen mellom hva en utvikler selv vil lage og hva markedet vil ha. Ikke alltid de to passer sammen. Da må noen ting ofres, det er åpenbart.
Er så glad vi fikk høre praten fra Yuji Horii som kritiserte sensuren i DG3 remaken (eller skal vi kalle den en demake og? 😃 ). Det er ett innblikk i hvordan "the suits" bestemmer. Det er vesten som er det største markedet i spill, og her er det disse reglene. De kunne ha hatt en høyere aldersgrense, men det kunne lett ha ført til færre salg, så da måtte de ta en moderne vri med sensur, og sensur er da et problem for kreativiteten siden det setter grenser. Men, det måtte ofres fordi til slutt snakker vi om penger. Er jo vår største gud. Artig at skaperen selv ikke hadde noe særlig å si, eh?
Men så finnes det folk som virkelig har muligheter, og her slenger jeg inn Kojima. Death Stranding er sikkert noe mange utgivere hadde klikket på, selv om det var Kojima som sto bak det. Men han ahr både penger OG navnet så han godkoste seg meg sin kreative frihet og lagde noe jeg synes er det beste spillet noen gang (den kan diskuteres, selvfølgelig. Smaken er jo som rassen).
Poenget mitt er at det finnes ikke noe fasit, noe universalt svar på dette, men må se på sak for sak. Vi hører ofte at et spill startet med en visjon, men ble forandret fordi noen "der oppe" sa det. Eller at ledelsen i selve utviklergruppen er så arrogante og ubrukelige og ikke takler motgang (feedback) som går utover sjelen til de som jobber der og, med det, produktet.
Skål!