Dragon Age: The Veilguard fikk en blandet mottakelse etter lanseringen i november. Mange var fornøyde med seriens nyeste innslag, mens andre følte at spillet ikke sto i stil til forgjengerne.
For Bioware var problemstillingen del av en uunngåelig utfordring som følger med det å lansere et nytt spill etter så lang tid.
I et intervju med Eurogamer pekte spillsjef John Epler på det faktum at det gikk ti år mellom Dragon Age: Inquisition og Dragon Age: The Veilguard. Det er veldig mye tid for spillere til å bygge håp og forventninger, som alltid ville bli vanskelig å imøtekomme.
– Det har gått et tiår siden det forrige Dragon Age kom ut, og mange mennesker har brukt de årene på å se for seg ulike versjoner av hva dette spille ville bli. Realiteten er at uansett hva vi leverte, ville det aldri stå til det Dragon Age 4-spillet folk hadde sett for seg.
Epler og regissør Corinne Busche trakk videre frem det at serien faktisk endrer seg fra spill til spill. Man får aldri helt den samme Dragon Age-opplevelsen fra gang til gang, som også betyr at spillere vil ha ulike meninger fra gang til gang.
– Det er bygget inn i DNA-et til spillet. Det betyr at du vil ha en mangfoldig spillerbase, med tanke på hvilke deler av serien de setter pris på og hva Dragon Age betyr for dem, og ideelt sett lager du en opplevelse med en tydelig retning som samtidig har noe for enhver tilhenger av serien.
LES OGSÅ: Ingen planer om Dragon Age-utvidelser »
En drøy måned etter lanseringen er Bioware godt fornøyde med mottakelsen til Dragon Age: The Veilguard. Det spesielt gitt utfordringene teamet støtte på underveis, som for eksempel da spillet i en periode ble forvandlet til et live service-prosjekt.
– Vi er veldig fornøyde med mottakelsen spillet fikk fra kritikere. Det er ikke vanlig å ha såpass utfordrende utviklingsperioder, og så se at teamet retter på skuta og får en såpass god mottakelse som det vi fikk.
Busche la også til at salgstallene – som Bioware ikke har avslørt, men som er antatt lavere enn forventet – har tid til å ta seg opp.
– Som vi vet med Inquisition, tok det lang tid å nå det totale salgstallet.
Dragon Age: Inquisition har til sammen solgt over tolv millioner eksemplarer siden lanseringen i 2014.