Dragon Age: The Veilguard

Visste at Dragon Age: The Veilguard ikke kunne leve opp til fansens forventninger

EA

Dragon Age: The Veilguard fikk en blandet mottakelse etter lanseringen i november. Mange var fornøyde med seriens nyeste innslag, mens andre følte at spillet ikke sto i stil til forgjengerne.

For Bioware var problemstillingen del av en uunngåelig utfordring som følger med det å lansere et nytt spill etter så lang tid.

I et intervju med Eurogamer pekte spillsjef John Epler på det faktum at det gikk ti år mellom Dragon Age: Inquisition og Dragon Age: The Veilguard. Det er veldig mye tid for spillere til å bygge håp og forventninger, som alltid ville bli vanskelig å imøtekomme.

– Det har gått et tiår siden det forrige Dragon Age kom ut, og mange mennesker har brukt de årene på å se for seg ulike versjoner av hva dette spille ville bli. Realiteten er at uansett hva vi leverte, ville det aldri stå til det Dragon Age 4-spillet folk hadde sett for seg.

Dragon Age: The Veilguard.
EA

Epler og regissør Corinne Busche trakk videre frem det at serien faktisk endrer seg fra spill til spill. Man får aldri helt den samme Dragon Age-opplevelsen fra gang til gang, som også betyr at spillere vil ha ulike meninger fra gang til gang.

– Det er bygget inn i DNA-et til spillet. Det betyr at du vil ha en mangfoldig spillerbase, med tanke på hvilke deler av serien de setter pris på og hva Dragon Age betyr for dem, og ideelt sett lager du en opplevelse med en tydelig retning som samtidig har noe for enhver tilhenger av serien.

LES OGSÅ: Ingen planer om Dragon Age-utvidelser »

En drøy måned etter lanseringen er Bioware godt fornøyde med mottakelsen til Dragon Age: The Veilguard. Det spesielt gitt utfordringene teamet støtte på underveis, som for eksempel da spillet i en periode ble forvandlet til et live service-prosjekt.

– Vi er veldig fornøyde med mottakelsen spillet fikk fra kritikere. Det er ikke vanlig å ha såpass utfordrende utviklingsperioder, og så se at teamet retter på skuta og får en såpass god mottakelse som det vi fikk.

Busche la også til at salgstallene – som Bioware ikke har avslørt, men som er antatt lavere enn forventet – har tid til å ta seg opp.

– Som vi vet med Inquisition, tok det lang tid å nå det totale salgstallet.

Dragon Age: Inquisition har til sammen solgt over tolv millioner eksemplarer siden lanseringen i 2014.

Les vår anmeldelse av Dragon Age: The Veilguard »

Ledige stillinger
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
IT Engineer – Cegal
Søknadsfrist:
31.03.2025
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
IT Engineer – Cegal
Søknadsfrist:
31.03.2025
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (124)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Runis
4 måneder siden

Forventning til kvalitet er en ting. Mange har en viss forventning til dybde på RPG-systemer, combat osv. hvis de har vært med siden Origins. Den tida er nok forbi og det er helt naturlig at ting er forenklet (dog det finnes faktisk en grense). Selv om jeg personlig ønsker meg en ny Origins kan jeg lett forstå at det ikke lar seg gjøre på samme måte lenger, jeg kan leve med den.

Men hvorfor ikke art-style, voksen historie og dialog skal kunne videreføres er helt grunnløst spør du meg. Lukter out-of-touch ledere på lang vei med de avgjørelsene som har blitt tatt der.

Veilguard trengte aldri pixar-figurer og grafikk. Det trenger ikke en barnevennelig historie. Trenger ikke dialog hvor det "slemme" valget i en samtale er å være litt krass men så nærmest be om unnskyldning etterpå. Trenger ikke at en rase som Qunari som har blitt bygd opp som en kompromissløs gjeng med krigerstammer plutselig skal se ut som dukker du finner på hylla i en lekebutikk.

Veilguard er for meg et ræva produkt fordi det bærer navnet Dragon Age som for meg er noe helt annet enn det oppgulpet som har blitt servert her. Hadde det vært en ny IP med annet navn så kunne jeg ha sett på det som et produkt for et helt annet publikum. Her sitter jeg dog bare igjen med følelsen av å ikke ha fått det som jeg betaler for, 100% basert på den forventninga jeg sitter med etter de andre spillene i serien.

Selv med den combaten og de RPG systemene en fikk så er det mange som ville ha hatt en helt annen mening om spillet om de i det minste videreførte historiefortellingen og designet man var kjent med. Istedet skulle de prøve å gjøre hele pakka mer spiselig for Marvel og Fortnite kidsa, da blir det ikke mye å roppe hurra for for de som ønsket noe mer på linje med det de faktisk kjenner til.

Royalgipsy
4 måneder siden
Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.
Yopaz
4 måneder siden
Royalgipsy skrev (1 time siden):

Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.

Ja, hvorfor er dette så vanskelig å forstå? De må jo lytte til den høylytte minoriteten som ikke liker WOOOOKE. Her lager vi mange kontoer, prøver å blåse opp kritikken ved review bombing, ignorere alle spill som får suksess, begrave oss i ekkokammer og likevel skjønner de ikke?

Personlig er jeg dritt lei av å høre om WOOOOOOKE. Mange spill som får Woooooke-stempelet gjør det bra, noe dere er flinke til å ignorere. Dere hevder å snakke for alle, men om du ser på diskusjoner fra kommentarer på Gamer.no er det under 20 personer bak flesteparten av kommentarene. Med tanke på at Spillexpo hadde over 20000 besøkende i år så vil dessi da utgjøre i underkant av 0.1%. Har du noen statistikk som er bedre enn mitt grove estimat så vil jeg gjerne se det, men om du vil påberope deg argumentet "flertallet" må det jo faktisk være mer enn 10000 du viser til.

Personlig bryr jeg meg ikke om kjønn, hudfarge, legning eller kjønnsidentitet til den jeg spiller som. Jeg ønsker meg et bra spill. Om vi legger all skylda på WOOOOOKE så fjerner vi diskusjonen rundt alt det andre idiotiske som gjør spill dårlige. Et dårlig spill vil være dårlig selv om du fjerner alt som gjør det WOOOOOOOKE. Hva med at vi skifter fokus i stedet for å la oss krenke av at transkjønnede for lov til å eksistere?

 

P7SA
4 måneder siden
Quote

En drøy måned etter lanseringen er Bioware godt fornøyde med mottakelsen til Dragon Age: The Veilguard.

Det der er PR bullshit! Spillet har solgt under forventning. I skrivende stund er det såvidt over 5000 spillere på steam. I tillegg har de stått i en storm av negativitet. 

Quote

Vi er veldig fornøyde med mottakelsen spillet fikk fra kritikere.

LOL. Det skjønner jeg de er fornøyd med. De cherry picka jo gjengen som de visste skulle gi positive anmeldelser før lansering. Mystisk nok så reflekterte ikke scoren fra disse majoriteten av gamere. Rart med det. 🙄

Var forøvrig fint å se at Gamer.no gav spillet en mer rettferdig og balansert score på 5/10.

2 hours ago, Runis said:

Lukter out-of-touch ledere på lang vei med de avgjørelsene som har blitt tatt der.

Yupp.

1 hour ago, Royalgipsy said:

Jeg lurer på hvorfor det er så vanskelig å innse det som hele nettet koker over med, at folk kansellerer det ene spillet etter det andre fordi man er drita lei kunstig overdrevet woke budskap og mangfoldet man kaller det når man presser på og bruker spillene som plattform for å fremme normalisering av å fjerne de kjønnsroller som vi alle lever med selv om ca 0,8-1% av folk ønsker dem fjernet. Hvorav nesten ingen er gamere, men bare ønsker å bruke dem som enda en politisk plattform for å fremme budskapet sitt.

💯

Fahlar
4 måneder siden

Å innfri forventningene til et spill i dag vil alltid være umulig, da de høylytte minoriteter har fått en enorm ropert gjennom sosiale medier og tilsynelatende tror bare fordi de roper høyest så har de folket i ryggen. Syns det er bra jeg, at spillmakere tenker at her får de ikke tilfredsstilt alle, så hvorfor prøve?

Jeg likte spillet jeg. Men så går jeg heller ikke rundt og tror at det ville være en god idè å lage Dragon Age: Origins for fjerde gang, som noen tilsynelatende tror. Folk likte ikke DA2 heller, og mange var kritiske til DA: Inquisition, så at folk klager er intet nytt. Bra at teamet som faktisk lager disse spillene ikke bryr seg så mye. Og vi burde takke og bukke for at de unngikk at dette ble et Live Service-spill...

Jeg syns også dette spillet er et glimrende eksempel på hvordan anti-woke folka er akkurat så rabiate som man fort tenker at de kan være. Og, ironisk nok, akkurat like rabiate som fiendene deres på andre siden, woke-aktivistene. Bare synd for alle oss som utgjør den faktiske majoriteten, som blir fanget i midten og får reelle spilldiskusjoner forsøplet av at trådene fort blir tatt over av folk som enten er for eller mot woke (men la oss være ærlig å si at det definitivt er flest anti-woke folk her), og som ofte eksplisitt gir uttrykk for at de ikke engang har spilt spillet eller har noen intensjoner om å gjøre det.

Siste fra forsiden