Deadlock har i løpet av de siste ukene blitt en av spillbransjens dårligst skjulte hemmeligheter. Flerspillerskyteren fra Valve har hatt flere titalls tusen samtidige spillere hver eneste dag, men utvikleren nektet lenge å erkjenne at spillet i det hele tatt eksisterte.
Nå har Valve omsider tatt bladet fra munnen. Deadlock har fått en offisiell Steam-side og kravet om hemmelighold er fjernet. Med det kan vi endelig dele våre tanker om det som er en svært så underholdende opplevelse.
Dota på en måte
For alle som har spilt Dota 2 eller et hvilket som helst annet MOBA – eller multiplayer online battle arena – bør konseptet Deadlock virke kjent. Alternativt kan det sammenlignes med Smite, som kanskje er mer passende parallell å trekke.
Spillet er bygget rundt skyting i tredjepersons synsvinkel, med velkjente MOBA-elementer på toppen. «Lanes» skal vinnes, «creeps» skal skyves fremover, «jungle»-fiender skal «farmes» og tårn skal bekjempes.
Det høres kanskje komplisert ut, spesielt om du – som meg – ikke er en dreven MOBA-veteran. Heldigvis har Valve lagt inn haugevis av muligheter for å lære seg spillet, der du kan få en rask innføring, prøve nye figurer eller spille fullverdige kamper mot datastyrt motstand.
Selv ble jeg nødt til å omprogrammere hjernen fra skytespillmodus til MOBA-modus. Deadlock krever strategi, planlegging og taktisk koordinering med dine fem lagkamerater for å komme deg til fiendens base og tilintetgjøre deres Patron.
Skyt litt på motspilleren her og knert noen «creeps» der. Se ditt snitt til å angripe, men ikke bli for ivrig. Dør du er du ute av kampen i en periode, og motspilleren kan pløye seg uhindret frem i din bane. Det er ingen skam å snu hvis du føler at slaget er tapt, med andre ord.
Det tok en stund, men etter hvert begynte jeg å få mer kontroll på hvordan ting fungerer. Ikke at det umiddelbart resulterte i suksess mot virkelige spillere.
Skyhøyt ferdighetstak
Det er én ting å forstå mekanikkene i dette spillet. En helt annen ting er å faktisk bruke kunnskapen og verktøyene man disponerer på effektivt vis.
Deadlock skilter i skrivende stund med hele 21 figurer. Hver av dem har ulike våpen og spesialangrep, og dermed også ulike styrker og svakheter. For eksempel er Abrams en rakker i håndgemeng, Vindicta knerter folk på lang avstand og Kelvin er flink til å holde både seg selv og lagkamerater i live.
Skytingen sitter godt og spesialangrepene er stort sett artige å leke med. Jeg har det helt klart mer moro med noen figurer enn med andre, men føler likevel at heltene er godt balansert.
Det vil si, noen ganger møter man helter som virker urettferdig sterke. I min erfaring handler det riktignok mer om at spilleren er flink til å bygge opp figuren sin – ikke at figuren i seg selv er for god.
Ved siden av de fire evnene man låser opp og oppgraderer i løpet av kampforløpet, er det også et progresjonstre å forholde seg til. Det er dette som virkelig skiller klinten fra hveten, der de som forstår hvilke gjenstander man bør kjøpe lett kan ta kontroll over sin «lane» – den delen av kartet der man utplasseres i starten av kampen.
Også her har Valve gjort en god jobb med å gjøre livet litt lettere for nybegynnere. Man kan nemlig bla gjennom ulike «builds», altså kombinasjoner av evner og gjenstander og hvilken rekkefølge man bør kjøpe dem i. Slik lærer du hva som skal prioriteres og hva du kan hoppe over eller plukke opp senere i kampen.
Spennende læringsprosess
Etter snaue 30 timer med spilling føler jeg at jeg har sånn brukbar kontroll på spillets gang og en håndfull av heltene. Riktignok er det enda mye å lære, som blir like tydelig hver gang jeg støter på en motspiller som vet hva hen driver med.
Ferdighetstaket er nemlig høyt i dette spillet. Hver gang jeg tror jeg har mestret noe, oppdager jeg at det er vanvittig mye mer å lære. Det enorme potensialet for forbedring kan virke skremmende når man først kommer i gang, men er du ivrig nok blir hver kamp en spennende læringsprosess.
Det er selvfølgelig aldri kult å få grisebank av en bedre motstander. Samtidig tar jeg med erfaringen videre og blir forhåpentlig litt flinkere til neste gang.
Igjen er utviklerteamet på hugget for å gi spillere så mange muligheter for læring som mulig. Deadlock skilter med en meget god reprisefunksjon, hvor du kan se gjennom egne kamper for å analysere hva du gjorde feil og hva motstanderen gjorde riktig.
Litt å plukke på
Mens det er mye å rose i Deadlock, er det også flere ting Valve kan gjøre bedre. Spillere som stikker av eller bare slutter å spille midt i kampen er et utbredt problem som spillet foreløpig ikke har gode nok verktøy for å takle.
Så vidt meg bekjent er det ikke mulig å kaste inn håndkledet. Mister man én eller flere spillere kan man dermed bli tvunget til å spille ytterligere 20-30 minutter mens motstanderlaget jobber seg mot seier. Noen ganger får man lov til å forlate kampen uten straff. Andre ganger ikke.
Enkelte deler av kartet er også litt knotete å navigere, spesielt ved bruk av egenskaper som løfter deg opp i været. Slik kan man raskt sette seg fast og bli lett bytte for motspillere.
Jeg regner for øvrig også med at man i fullversjonen får lov til å velge hvem man spiller som. Akkurat nå plukker man ut minst tre helter før hver kamp, som spillet deretter velger for deg.
Deadlock er ennå bare i testfasen, og ting vil forbedres og justeres etter hvert som utvikleren finner ut hva som virker og ikke virker. I det store og hele fungerer spillopplevelsen svært godt, der problemene bør kunne ordnes med noen såkalte «quality of life»-oppdateringer.
Konklusjon
Mine første tre uker med MOBA-skytespillet Deadlock har vært stappfulle av både sviende nederlag og herlige seiere. Mest av alt har det imidlertid blitt mye læring, og jeg har det fortsatt kjempegøy med å bli bedre kjent med alt spillet har å by på.
Med 21 forskjellige figurer – hver med unike våpen og evner – og et dypt progresjonstre er mye å sette seg inn i. Spillet gjør heldigvis en flott jobb med å lære deg hvordan alt fungerer, slik at du raskt kan komme i gang med den spennende og tilsynelatende svært lange ferden mot mestring.
Hvor lenge Valve planlegger å holde på med testing av spillet er enda ikke godt å si. Enda er det noen ting jeg håper utvikleren tar tak i, for eksempel knyttet til spillere som stikker av midt i kampen. Med det sagt fungerer det meste veldig godt her. Deadlock er svært moro å spille og jeg har ingen planer om å legge det fra meg med det første.
Deadlock er tilgjengelig på Steam. For å få tilgang må man bli invitert. Spillet er fremdeles under tidlig utvikling, og mye kan endre seg både grafisk og designmessig.