12 år etter den opprinnelige kunngjøringen fikk Stalker 2: Heart of Chornobyl sin offisielle lansering i går. Spillere har imidlertid meldt om en rekke tekniske problemer, og utvikler GSC Game World erkjenner at det enda gjenstår litt arbeid.
I en uttalelse på Twitter/X, sa GSC at det først og fremst kjennes uvirkelig at Stalker 2 faktisk er lansert. Teamet påpekte videre at dette er studioets hittil største prosjekt, som har medført visse utfordringer.
– Det er så mange ting i spillet som vi er utrolig stolte over. Med det sagt, er Stalker 2 et enormt spill. Vi forstår at med et slikt spill kan det fortsatt være noen røffe kanter. Vi har bokstavelig talt aldri lansert noe så stort før.
Artikkelen fortsetter nedenfor.
Utvikleren har allerede sluppet en stor oppdatering som gikk ut samtidig med lanseringen. Nå jobbes det med å fikse resterende feil, samt lytte til spillernes tilbakemeldinger og finne ut av hvor det trengs mer polering.
– I de første dagene etter lansering, vil vi jobbe med mindre oppdateringer og rulle dem ut så presist som mulig, men også så hyppig som vi kan. Deretter vil vi gå over til større oppdateringer som inkluderer konstante forbedringer.
GSC lover også at gratis tilleggsinnhold er på vei. En endelig plan for dette vil avsløres en gang i desember.
Foruten problemene har Stalker 2 fått en solid start på livet. Spillet nådde en topp på over 113 000 samtidige Steam-spillere på slippdagen, og har i skrivende stund 81 prosent positive brukeranmeldelser på PC-plattformen.
Vår egen Gøran Solbakken var svært positiv til opplevelsen, til tross for noe teknisk småplukk som han opplevede i PC-versjonen.