Sniktitt

Tekken 8

Urovekkende ustabilt

Tekken 8 har nydelige figurer og råtøff slåssing, men nettverkskoden har en lang vei å gå.

Bandai Namco

Slåssespill er virkelig i vinden om dagen: Det sedvanlig fartsfylte EVO-mesterskapet gikk nettopp av stabelen, et splitter nytt Mortal Kombat slippes om en snau måned, og det er ikke mer enn en drøy sommerferie siden Capcom slapp et nytt spill i det som etter alle solemerker er tidenes største slåssespillserie.

Som om ikke det var nok, bød Bandai Namco nylig opp til testing av serien som antagelig er den nest største. Tekken 8 kommer stadig nærmere lansering, og vi har slått fra oss på tampen av sommeren.

Som hånd i boksehanske

Alle som har spilt de forrige spillene i serien vil finne seg øyeblikkelig til rette med Tekken 8. De 16 figurene som var tilgjengelig i den lukkede nettverkstesten for et par uker siden er alle kjenninger fra tidligere spill, og det merkes.

Jeg er klar!
Espen Jansen/Gamer.no

Dette innebærer at det man eventuelt har måttet tilegne seg av angrep og knappekombinasjoner tidligere lett kan overføres til det nye spillet, og det tar ikke lang tid før jeg lirer av meg kjente og kjære Asuka-komboer.

De fleste figurer har riktignok alle fått noen nye verktøy siden sist, og ved siden av en håndfull nye angrep hver, er de nye Heat-mekanikkene de mest toneangivende. Dette er en ekstra måler hver figur har til rådighet, ikke ulikt Drive-systemet fra Street Fighter 6. Når man aktiverer Heat får man tilgang på en rekke nye angrepsmuligheter; man kan «rushe» mot fiendene; og man kan tjene tilbake noe av helsen man har mistet.

Utviklerne innrømmer selv at det er et system som belønner aggresjon mer enn noe annet, og det er ikke nødvendigvis bare positivt. Det er vanskelig å mene noe bastant om disse funksjonene etter bare et par timer bak spakene, men det er kanskje litt vel lett å være aggressiv, hvert fall på mitt beskjedne ferdighetsnivå. Heat-systemet er heller ikke like øyeblikkelig intuitivt som ekvivalenten i Street Fighter 6, selv om det for all del er minst like «flashy».

Mange kjente fjes.
Espen Jansen/Gamer.no

Ellers er selve slåssingen ganske likt seg selv, med hardtslående utfall og nydelige kombinasjonsangrep som lar deg sparke ball med og sjonglere motstanderne dine. Det er ekstremt tilfredsstillende når man får det til, og god bruk av visuelle effekter og lyd er med på å selge inntrykket av at dette er figurer som virkelig banker driten ut av hverandre.

Mykje lys

Rent visuelt er Tekken 8 en kraftig overgang fra den litt duse grafikken i forgjengeren, og den nye konsollgenerasjonen skal ha mye av æren for dette. Universet kommer til live på en helt ny måte denne gangen, og selv om jeg ikke synes noen av kampene kan leve helt opp til det som ble lovet i den sensasjonelle annonseringstraileren, er det heller ikke langt unna noen ganger.

Særlig imponerende er spillets bruk av lys og skygger. Noen baner gjør dette bedre enn andre – av de vi har testet så langt er nivået satt til New York det klart lekreste – men spillet er altså gjennomgående pent å se på.

Nina har droppet brudekjolen, mens Law er seg selv lik.
Espen Jansen/Gamer.no

Figurene utnytter også dette godt, og mange av de kjente fjesene formelig stråler gjennom skjermen.

Mange av ringrevene er seg selv like, slik som Kazuya, King og Xiaoyu, mens andre har fått en ålreit make-over. Ingen av de nye designene er markant annerledes, men blant annet Paul, Nina og Law stiller med nye frisyrer og klesplagg siden sist. Det er riktignok veldig langt opp til den høye lista Street Fighter 6 la seg på tidligere i år, og med over 8 år siden Tekken 7s første lansering er det noe skuffende at figurene ikke har fått en tydeligere og mer konsekvent oppussing.

Asuka er fortsatt min favoritt ...
Espen Jansen/Gamer.no

Av den grunn virker de nye figurene vi har sett så langt desto mer interessante. Jeg er spesielt interessert i å se hvordan den «nye» utgaven av Jun (som sist dukket opp i Tekken Tag Tournament 2, men som egentlig har vært borte siden 1995-spillet Tekken 2) kan komme til å påvirke historien i spillet.

... men kan få god konkurranse av figuren hun er basert på, Jun.
Espen Jansen/Gamer.no

Over nettet?

Alt i alt er det egentlig bare ett virkelig uromoment jeg sitter igjen med etter nettverkstesten, og det er nettopp det: nettverksdelen av spillet.

Også her er det naturlig å sammenligne opplevelsen med Street Fighter 6, et spill som har nesten upåklagelig «net code», hvor man stort sett alltid har god forbindelse til motstanderen, selv når man spiller over trådløs tilkobling.

Det samme kan foreløpig ikke sies om testutgaven Tekken 8, hvor jeg knapt hadde en eneste kamp uten alvorlige nettverksproblemer. Her rykket og nappet det omtrent hele tiden, og det var et par kamper som var tilnærmet umulig ustabile.

Nå skal det sies at testperioden var spesifikt rettet mot nettverksdelen av spillet, og forhåpentligvis lærte utviklerne en del av dataene de samlet inn. Det må de nesten ha gjort, for hvis dette var i nærheten av Tekken 8s endelige «net code», spøker det for spillets fremtid – og det kommer fra en som virkelig elsker Tekken 7.

Spillet nettverkskode må fungere bedre hvis Tekken 8 skal klare å leve opp til forventingene.
Espen Jansen/Gamer.no

Konklusjon

Det er vanskelig å bedømme Tekken 8 etter bare et par timer med vaklevoren nettverkskode og kun en brøkdel av den endelige opplevelsen. Ut ifra de virkelig gode kampene vi fikk gjennomført, er det likevel mye som tyder på at den tilårskomne kamphanen er minst like slagkraftig som tidligere.

Å hoppe inn i skoene til kjente figurer var nesten som å vende hjem igjen, om enn med et par nevneverdige tilskudd.

Spesielt de nye Heat-mekanikkene kan komme til å ha stor påvirkning på flyten i kampene: Det kan virke noe overveldende til å begynne med - særlig fordi det legges opp til så enorm aggresjon - men jeg tror dette er en spennende nyvinning som kan by på mange heftige sammenstøt når spillet endelig lanseres.

Tekken 8 kommer til PlayStation 5 (testet), Windows og Xbox Series X/S. Spillet har ingen annonsert lanseringsdato.

Siste fra forsiden