Sniktitt

Dune: Awakening

Tydelig at Funcom har satt seg inn i kildematerialet

Vårt første møte med Dune: Awakening er positivt.

Funcom

Funcom lader i disse dager opp til lansering av sitt overlevelsesspill, Dune: Awakening. I den forbindelse var vi nylig på besøk hos den norske utvikleren, for å se hva det faktisk går ut på.

Der fikk vi spille gjennom de første syv timene av spillet, som altså fortsatt er under utvikling.

Alternativ tidslinje

Aller først er det kanskje greit å klargjøre at Dune: Awakening er satt i en alternativ tidslinje enn den vi kjenner. Det mye på grunn av ganske harde restriksjoner satt av rettighetshaverne for å ikke ødelegge for filmserien.

For de av oss som har vært fans lenge kan det være man hopper inn med en viss skepsis, men forklaringen på alternativ tidslinje er i tråd med Dunes univers – uten å spolere altfor mye. Det er tydelig at skaperne har satt seg inn i kildematerialet og er mer knyttet til bøkene enn det som kanskje var fryktet. Spillsjef Joel Bylos bekreftet at han har lest bøkene i filler de siste årene, men med et lite snev i stemmen om at det kanskje ikke var like lystbetont hver gang.

Utviklerteamet har fordypet seg godt i Dune-bøkene.
Funcom
Vis mer

Overlevelsessjangeren, den der du plutselig befinner deg alene på en fremmed planet og jobben din er å overleve et fremmed klima med nye utfordringer innen mat, vann, oksygen og tak over hodet har en liten popularitetsbølge og noen kjernefans. Enten det er under vann i Subnautica eller i SCUM. Her er sjangeren kombinert med onlinespill, som skaperne ikke vil kalle et nettrollespill – eller MMO.

Velkommen til Arrakis

Etter en litt forvirrende start med å lage figuren din, med det vi vagt blir fortalt fører til ulik påvirkning på videre dialogtrær, setter det i gang i kjent overlevelsesstil: Nå lander du på Arrakis, det er varmt og det er ikke noe vann her.

Problemene dine inkluderer også heteslag om du er i solsteika for lenge, samt å bli nommet av en sandorm. Å se en for første gang må jeg innrømme er en ganske episk opplevelse.

Så er du i gang med å samle opp deler av metall og grave ut stein. Nå skal det bygges base.

Merk: Videoen nedenfor inneholder mindre avsløringer av stedsnavn og oppdragstekst.

Noen klipp fra da vi spilte Dune: Awakening.

Om du er en av de som elsker basebygging og koste deg med det i andre overlevelsesspill har du mer enn nok å ta av her i moduler, trapper og fasonger. Det er muligheter for noen ganske imponerende strukturer.

Spillutviklerne innrømmer at de har møtt en utfordring i at teknologinivået gjør at du ikke har den intuitive forståelsen: Det er ikke en hakke du starter med for å grave stein. De har måttet jobbe mye mer med veiledninger enn andre spillutviklere i samme sjanger, for å forklare hvordan maskineriet ditt virker.

Men så er vi på kjente marker: Lage maskin, finne nye oppskrifter, lage en annen maskin, finne enda flere oppskrifter og så videre.

Progresjon og kamp

Teknologitreet er litt kronglete, og en smule irriterende å bli guidet så strengt gjennom, men det er åpenbart at det i starten er litt til vårt eget beste som en litt grundigere innføring. For eksempel at det kommer raskere transport og livsnødvendig vannutvinning ganske fort.

En del overlevelsesspill kan til sammenligning ha dårlig balansert kurve for fremgang. Nylig utgitte The Planet Crafter (med meget lik startteknologi innen råvareutvinning og bygging) er for eksempel altfor tregt og det føles repetitivt for fort.

Her hjelper det veldig at basebygging og overlevelsesutvikling i Dune er avbrutt av litt oppdrag. Det finnes handel å gjøre, en og annen grotte, en og annen kontrakt på råvare eller lignende.

Funcom

Kampsystemet er interessant bygd opp rundt Dune-teknologien innen personlige skjold. I opprinnelig form en forklaring på hvorfor nærkamp var mer brukt enn prosjektilvåpen i verdenen. Dette systemet har blitt brukt i spillet som en måte å balansere ulike spillestiler på: nærkamp, evner og prosjektilvåpen har alle strategier for å håndtere teknologien.

Velg og vrak fra ulike spillestiler

Det skjedde en hendelse med tenkende maskiner i fortiden i Dune-universet som førte til et forbud mot kunstig intelligens, og dertil utvikling av overmenneskelige evner i visse grupper i samfunnet. Dette gjør evner og egenskaper ganske variert, og igjen godt forankret i kildematerialet enten du spiller med Mentat- eller Bene Gesserit-evner.

Du er ikke låst til treet som tilhører din klasse eller faksjon, så å plukke evner fra andre etter hvert som du finner egen spillestil er fullstendig mulig, og av design. Jeg oppdaget fort at Bene Gesserit kanskje ikke var utgangspunktet for meg, men talenttreet kan endres underveis.

Funcom

Det tok likevel en god stund før fingrene hadde vent seg til eksperimentene rundt spillestil, og jeg døde noen ganger til uvante knappekombinasjoner. Jeg mistenker et par timer med mer fokus på kamp enn på å beundre basen min, klatre i teknologitreet og med vilje bli spist av en sandorm ville hjulpet.

Jeg er dog litt spent på hvordan spillestiler med en blanding av evner, nærkamp og prosjektiler kommer til å se ut i spiller-mot-spiller. Det tok ikke veldig lang tid før man ante at noen kombinasjoner her ville kreve litt nedtoning mot andre spillere.

Konklusjon

Frank Herberts Dune-bøker er scifi-klassikere mye på grunn av storpolitikk, intergalaktisk råvareøkonomi og fraksjonsstrider. De første timene får man bare så vidt noe dialog om rivaliseringen mellom Harkonnen og Atreides og du har mer enn nok med holde deg i live. Men Funcom lover storpolitikk, guild-basert råvareutvinning i stor skala og maktkamp i toppen av Landsraadet lenger frem i spillet.

Funcom fortalte oss at det vil ta omtrent hundre timer å komme til spillets «endgame».

I alt er første innblikk positivt, og etter den lovede finpussen og fiksing av en og annen feil tror jeg fans av sjangeren fint kan hoppe inn, føle litt på tørste og varme og kanskje karre seg til makttoppen i Arrakis.

Dune: Awakening kommer til PC tidlig i 2025. Spillet skal også til PlayStation 5 og Xbox Series X/S, men først ved en senere anledning.

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (2)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
bubba477
21 dager siden

Dette så ganske så 🥱 ut egentlig.

Mropptatt
21 dager siden
Elsker Conan Exiles , dette blir mer av det, men i en veldig kul setting.

Siste fra forsiden