31 mennesker mistet livet og flere ble såret som følge av to masseskytinger i Texas og Ohio i helgen. I kjølvannet av tragediene har Donald Trump og hans republikanske parti nok en gang pekt ut voldelige dataspill som en utløsende faktor, til tross for at forskning viser noe annet.
Under en pressekonferanse på mandag kommenterte den amerikanske presidenten at han vil begrense vold i media, og trakk spesielt frem voldelige spill som er for lette å få tak i.
– Vi må stanse glorifiseringen av vold i vårt samfunn. Det inkluderer de grusomme og uhyggelige dataspillene som er så vanlige nå. Det er for lett for ungdommen å omgi seg selv med en kultur som feirer vold. Vi må stoppe eller redusere dette betraktelig, sa Trump ifølge Polygon.
Mens Trump også la noe av skylda på psykiske helseproblemer, har nettopp spill dukket opp ofte i uttalelsene fra det republikanske parti – både etter helgen og ved tidligere anledninger.
Studier viser imidlertid at det ikke finnes noen klar forbindelse mellom voldelige spill og de som utøver vold i virkeligheten. En tysk undersøkelse fra 2017, som studerte mulige langtidseffekter knyttet til overdreven bruk av voldelige spill, fant ingen merkbar forskjell i hverken empati- eller aggresjonsnivå mellom de som spiller mye og de som aldri spiller.
I en felles uttalelse tok organisasjonene for spillutviklere, International Game Developers Association (IGDA) og International Game Developers Association Foundation (IGDAF), avstand fra Trumps kommentarer.
– Samfunnet vårt har opplevd altfor mange sanseløse voldsepisoder og masseskytinger. Å skylde på dataspill trekker fokuset vekk fra de virkelige problemene. Det finnes store mengder med forskning som viser at det ikke finnes noen kobling mellom spill og vold. Spill skaper ikke vold, og vi støtter forsøkene på å få slutt på denne feilaktige informasjonen.
Les også: Derfor elsker mediene å frykte voldelige dataspill »