Leserinnlegg

Troféhyllen er fylt til randen

Jakten på belønninger er i ferd med å preges av en alvorlig inflasjon.

1: Side 1
2: Side 2

Troféliste = sjekkliste

Problemet med alle banale trofeer skyldes delvis at trofélisten er allment tilgjengelig. Går du inn på profilen din, vil alle trofeene stå oppført, både de du har fått og de du har igjen. Dette gjør at trofélisten blir en veritabel vaskeseddel – en sjekkliste man går gjennom for å oppnå de etterlengtede hundre prosentene. Og hvis du vet at du ikke har tid (eller tror du ikke kommer til å ha lyst) til å spille gjennom spillet mer enn én gang – vel, det er en grunn til at det lages fremdriftsplaner for hvordan man låser opp trofeer mest mulig effektivt.

«Trofélisten blir en veritabel vaskeseddel – en sjekkliste man går gjennom for å oppnå de etterlengtede hundre prosentene.»

Det er lettere sagt enn gjort å fjerne alle tanker om trofeer fra hodet sitt på første gjennomspilling; du får jo enkelte uansett, og blir derfor minnet på det stadig vekk. Jeg trenger vel knapt å nevne at dette bryter innlevelsen. Xbox 360-eiere er heldige her, de kan slå av varsler om trofeer – verken PlayStation 3 eller Steam tillater dette uten å slå av absolutt alle varsler.

Ut ifra egen erfaring får jeg stort sett med meg alt når jeg spiller uten guider, men det er fryktelig surt om jeg skulle ha gått glipp av et trofé midt inne i spillet, og jeg tar en titt i slike guider oftere enn jeg vil innrømme. Jeg vil jo, så langt jeg kan gjøre noe med det, ikke ha et «ufullført» spill på profilen min etter jeg er ferdig. Dette trenger ikke på noen som helst måte å være knyttet opp mot det sosiale. Du kan ha null venner som kan se profilen din og likevel føle at du har noe ugjort når du mangler noen trofeer i et spill. Det blir så mye mer «offisielt» gjennom denne listen enn mangel på vilkårlige sideoppdrag inne i spillet noensinne kan bli. Trangen til å fullføre spill grundig gjelder så klart ikke alle, men vi er definitivt til stede i spillmiljøet.

Kan forverre spillopplevelsen

I tillegg til å flytte fokus kan trofeer også forverre den øvrige spillopplevelsen. Mest direkte kan vi se dette i flerspillerspill, hvor enkelte spillere kan være mest opptatt av å samarbeide om å låse opp trofeer. Halo 3 er et stjerneeksempel på dette, hvor man får et trofé for å skyte to fiender med ett skudd, noe som er praktisk talt umulig å gjøre om man ikke samarbeider. Eller om vi hopper til et annet generelt onlineskytespill: Du kan risikere at noen på laget ditt knapt kunne brydd seg mindre om dine desperate «Medic»-rop der han står ved sin ammunisjonspakke og pumper magasin etter magasin i veggen for å nå de hersens 10 000 skuddene.

I Halo 3 er man nødt til å samarbeide for å oppnå visse trofeer. Vis mer

Litt mer indirekte kan vi få en forverring av spillopplevelsen dersom utviklerne bruker trofeer som en hvilepute – som en metode å motivere spilleren på som spillet selv burde klart uten hjelp. Det skal ikke være nødvendig med trofeer for at man skal få lyst til å utforske en spillverden. Det kan imidlertid være lurt å bruke trofeer til å trekke oppmerksomheten mot visse steder og hendelser i en stor og åpen verden hvor det ikke er en selvfølge at spilleren kommer over dem.

Dårlig timing kan også være direkte ødeleggende. Få ting er verre enn trofeer som plutselig dukker opp midt i et klimaks i narrativet – for eksempel i en emosjonell mellomsekvens. Heldigvis forekommer ikke dette alt for ofte, men det burde være lett å ordne – det er ofte ikke snakk om mer enn et sekund eller to frem eller tilbake i tid.

Utviklerne må dyrke de gode sidene

Dersom man tar alle disse negative sidene inn over seg og lar være å jakte på trofeer, blir spillerprofilen din raskt et mål på hva du ikke har oppnådd i motsetning til hva du har oppnådd. Det vil jo gå i motsatt retning av hva trofeer skal være. Heldigvis er det ikke nødvendig å snu ryggen til trofeer – vi har mange gode eksempler på at konseptet kan brukes riktig.

Trofeer har mange gode muligheter som utviklerne med fordel kan fokusere på. Man kan oppdage nye sider ved spillet, for eksempel ved å spille gjennom med ulike rollefigurer. Man kan få en annerledes spillopplevelse, for eksempel i Half-Life 2: Episode One, hvor du må bruke den berømte «Gravity Gun» gjennom nesten hele spillet for å låse opp ett av trofeene. Et annet godt eksempel er Deus Ex: Human Revolution med sitt «ikke drep noen som helst»-trofé. Spillet kan også rett og slett få en morsom tvist, som i Half-Life 2: Episode Two, hvor du får et trofé for å bære en hagegnom gjennom hele spillet og sende den til månen i en rakett mot slutten. Spillmekanikkene er ikke akkurat sentrert rundt å gjøre det enkelt å transportere en hagegnom, og jeg kan love deg at du aldri vil se en hagegnom igjen etterpå!

I Half-Life 2: Episode Two får du får et trofé av å bære en hagegnom gjennom hele spillet og sende den til månen i en rakett mot slutten. Vis mer
Les også
Bygg din egen bil

Belønningene kan oppfordre til større utfordringer, for eksempel å spille gjennom på høyere vanskelighetsgrad, å ta et minimum av skade, eller å avfyre et minimum av skudd. De kan presentere deg for ekstreme utfordringer med helt reelle skryterettigheter, som å spille gjennom hele VVVVVV uten å dø. Trofeer kan også låse opp noe i selve spillet, som utstyr og ferdighetsbonuser (Mass Effect) eller juksekoder (flere av Tomb Raider-spillene). Ved nettspilling bør det kun finnes trofeer som direkte eller indirekte oppfordrer til godt lagarbeid. Trofeer kan også lære deg å spille bedre og gi deg tips til alternative taktikker, slik som i Left 4 Dead.

Konklusjon

Trofeer er et konsept som har vokst enormt de siste årene. Konseptet åpner for mange muligheter for (og offisiell bekreftelse på) utfordringer, alternative spillestiler og fokus på minneverdige øyeblikk i spillet. Dessverre har vi endt opp med at mange av trofeene i dagens spill føles halvhjertede og påklistrede. Trofeer mangler ofte utfordringen som skulle gjort dem navnet verdig, og alle med nok tid på hendene kan få de fleste trofeer – det krever ingen ferdigheter å plukke 400 bananer eller skyte 10 000 skudd fra maskingeværet. Fremfor å bli dekorasjoner som vitner om en beundringsverdig handling eller evne, blir de lite annet enn en kunstig forlengelse av spilltiden. Og med så mange spill som skriker etter å bli spilt er det ikke til å komme unna at en har begrenset tid på hvert enkelt spill.

«Vi trenger flere meningsfylte trofeer og færre trofeer som krever tid du aldri får igjen.»

Problemet er så klart verst for dem som higer etter å få det «offisielle» stempelet på fullført spill. Å ikke klare et vanskelig trofé er en ærlig sak, men det er surt dersom et tidkrevende, meningsløst samleoppdrag er det eneste som hindrer deg fra å fullføre spillet 100 %. Trofélisten på profilen din blir da lite annet enn en sjekkliste med hva du har igjen for å få spillet ferdigstemplet.

Det finnes heldigvis mange eksempler på god bruk av trofeer, enten de oppfordrer til en annerledes spillopplevelse, viser god bruk av humor, bedrer samarbeid over nett, eller rett og slett byr på en skikkelig utfordring for de mest hardbarka spillerne. Vi trenger flere meningsfylte trofeer og færre trofeer som krever tid du aldri får igjen. Hvis man ser på bunnlinjen, er regnestykket enkelt: Har spillet gode trofeer, så får du mer kvalitetstid med spillet og derfor mer underholdning for pengene. Dette bør utviklere ta til seg; ingenting er så innbringende som fornøyde kunder.

Men nå får dere ha meg unnskyldt – jeg har fremdeles seks tusen skudd igjen.

Les også: Kommentar: Hvem er det egentlig som spiller?
Les også: Kommentar: Får vi en ny spillrevolusjon?


Ønsker du å sende inn en leserkommentar, et leserbrev eller gi tilsvar på denne artikkelen? Send i så fall en e-post til vår redaktør, Tor-Steinar Nastad Tangedal.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (26)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Simmemann
13 år siden

Trofeer og achievments bryr meg stort sett ikke. De får dukke opp om de vil, og jeg føler vel ett bittelite endorfin-kick når jeg får en, men jeg gidder ikke jakte på dem. Men liker å se alle de morsomme og ironiske achievmentene Valve putter i spillene sine. De har skjønt det, at det skal være litt ekstra morro for noe spesielt.

 

Og ikke bare har jeg og forfatteren ganske like interesser, jeg tror jaggu meg vil har felles slekt og! Kult, esse!

Crowly
13 år siden

Heldigvis bryr jeg meg fint lite om trofeer, f.eks. i Skyrim har jeg kun fullført 62% (31/50) og i Unstoppable Gorg 43% (13/30), og det er helt greit. Men jeg har ikke spilt igjennom Gorg enda, så det kan nok dette inn noen flere (uten at jeg prøver på det). Har en sjelden gang tittet på trofe listen for å se hva som er mulig å få, og gått inn for å ta noen av de, men det har aldri "gitt" meg noe som helst, antagelig fordi de fleste er meningsløse og alt for lette å få/utføre. Når man tvinger utvikler til å implementere trofeer:

Alle fysiske spill på Xbox 360 er faktisk nødt til å tilby 1000 «gamerscore»-poeng til spillerprofilen din fordelt ut over flere trofeer.

så må eller det er i alle fall stor sannsynlighet for at kvaliteten på trofeene vil lide, spesielt hvis dette er noe utvikler egentlig ikke bryr seg om.

Shagma
13 år siden

War, war never changes. Or does it?

 

http://youtu.be/eE_msAKWdOs

Kenichi-san
13 år siden

Har aldri brydd meg noe stort om "achievements" egentlig. De gir meg som regel null niks nada av noen som helst følelse tilbake. Jeg kan for morro skyld bestemme meg for å fullføre simple achievements: "Kill/Find "x number" og jeg kun mangler under 10 stk el. Rett og slett de jeg kan fullføre på tid som ikke føles bortkastet (15 min eller mindre).

 

Jeg tar imot de achievements jeg får iløpet av "story modusen", men tenker aldri noe over det. Sjekker som regel lista 1 gang per spill for å se om det finnes noen av de tidligere nevnte "simple achievements".

 

Achievements jeg har hatt sansen for er de mer ferdighetskrevene som å klare en combo i fightingspill eller en bestemt tid i på bestemt bane i ett bilspill. Men blir aldri "obsessed" av de... gir de noen minutter prøvetid, kanskje opptil 1 time, klarer jeg de ikke så screw it. :p

LarZen
13 år siden

Er for mange spill til at jeg hverken har tid eller gidder å skaffe achievements/trophies, jeg liker når det kommer en lyd og jeg har fått det men det stopper med det.

Siste fra forsiden