SAN FRANCISCO (Gamer.no): Med en aksent så kav at den kunne vært gjenkjent på en annen planet, møtte ydmyke finner fra Red Lynx opp på årets Xbox Spring Showcase for å snakke om det kommende Trials-spillet. Som journalist er det noe herlig forfriskende å snakke med slike utviklere. Deres ønske er å lage et spill folk kommer til å like. Utrent av PR-apparatet svarer de på det meste man lurer på, uten at man som journalist aktivt må filtrere ut alt glorifiserende pisspreik før vi presenterer det for dere lesere.
For de som ikke kjenner de foregående Trials-spillene, er dette et motorsykkelspill i Xbox Live Arcade-format hvor det handler om å kjøre «trial»-motorsykler gjennom en hinderløype på kortest mulig tid.
Utendørs er bedre enn innendørs
Jeg har lenge gledet meg til å se det nyeste prosjektet til Red Lynx, etter å ha nedlagt en rekke timer i Trials HD. Evolution er akkurat det navnet peker på. Til tross for at kjernemekanikken i spillet er lik, er det gjort en rekke forbedringer for å skape en unik opplevelse.
I stedet for at brøkdelen av brettene finner sted innendørs, har Red Lynx nå laget en åtte kvadratkilometer stor verden som de forankrer sine spillmiljø i. Dette systemet sikrer stor variasjon, samtidig som det lar deg skille mer aktivt mellom løypene man møter underveis i spillet – fordelaktig om du skal skryte av prestasjoner til dine kompiser.
Enspillerdelen har også blitt lagt om slik at det er ikke vanskelighetsgrader på samme måte som i Trials HD. I Evolution tjener du medaljepoeng på brettene basert på hvor god tiden din er, og du får tre medaljepoeng for gull, to for sølv og èn for bronse. Åpningen av nye områder krever et visst antall medaljepoeng, og dette systemet gjør at du går videre i takt med egen progresjon i spillet, snarere enn å være dørkneiker man må komme seg over. Om ikke dette var nok, er det også lagt inn små lisens-tester lik de vi ser i for eksempel Gran Turismo-spillene. Disse forklarer de vanskeligste bevegelsene i detalj, og fungerer som naturlig opplæring etter hvert som vanskelighetsgraden gradvis øker i spillet.
Beveg deg i tre dimensjoner
Spillet har også tatt et slags steg inn i den tredimensjonale verden. Selv om motorsykkelen fremdeles ikke kan flyttes ut av det vanlige akseplanet, har Red Lynx gjort det slik at løypen beveger seg i tre dimensjoner på kartet. Du kjører selvfølgelig bare rett frem, men løypen svinger, og ved hjelp av smart kameraføring og flotte kart, skaper dette en veldig naturlig dybde i spillverdenen.
Vi fikk prøve en rekke ulike kart som finner sted på alt fra byggeplasser til lange løyper ned fjellsider, og det er ingen tvil om at de hyppige miljøforandringene er veldig velkommen inn i spillet. En ekstra innlevelse skapes ettersom man kan se langt inn i horisonten og nyte naturen – dette er imponerende for et Xbox Live Arcade-spill som kjører konstant på 60 bilder i sekundet.
Fortvil likevel ikke, Trials handler fremdeles om å ha bedre tid på listene enn kompisene dine. Videre er den gode grunnmekanikken som alltid har kjennetegnet disse spillene tilstede og fungerer som premissgiver for resten av spillet – akkurat det ser Red Lynx ut til å være veldig klar over.
Brukerskapt innhold
Trials Evolution kommer også med et svært dypt og sinnrikt brettlagingsverktøy som lar Gud og hvermann lage nye løyper. Her finnes tusenvis av kombinasjoner som lar deg skape dine egne løyper hvor som helst i den åpne verdenen. Det er tydelig at det er mer lek og galskap denne gangen, og det er en rekke fysikkbaserte leketøy for å lage morsomme opplevelser.
Å lage kart og innhold til spill er ikke noe som passer alle, men Red Lynx sikrer at alle kan ta del ved å lage et godt verktøy for å finne løyper som andre har laget. I tillegg til å promotere de beste løypene i en egen kanal, lages det også lister hvor de mest nedlastede og best rangerte kartene vil plassere seg. Dette er noe Valve lenge har hatt suksess med, og det er ikke måte på hvor mye morsomt som er skapt i fysikkleketøy som for eksempel Garry`s Mod.
Utvikleren viser seg også som en spilloppmaker. De har laget flere flåsete brett hvor du gjør alt fra å fly UFO-er til å stå på ski gjennom løypene. Dette avdekker en svært solid og morsom fysikkmotor som slipper å være gjemt for alltid under kjolen til et motorsykkelspill.
Morsomst i flerspiller
Spillet er aller best i interaksjonen med andre. Enten dette er kniving på listene eller spilling sammen er det alltid sylskarp konkurranse så fort dette spillet står på. Trials Evolution kan spilles sammen både lokalt eller over Internett med inntil tre andre spillere.
Den beste opplevelsen får man selvsagt i lokal flerspiller ettersom man sitter og kniver sammen. Systemet er lagt opp slik at fire sykler kjører identiske løyper samtidig på skjermen. Hvis du tipper sykkelen din, starter du fra gitte omstartspunkter i løypa når alle de andre har passert det punktet, samtidig som du får et minuspoeng. Den som vinner en runde får ti poeng, nestemann ni og så videre, og vinneren av hver runde blir den som får flest poeng.
Interessen for å spille Trials Evolution på messa var stor, og det var alltid latter, roping og god stemning fra den vesle standen til RedLynx – noe som sier meg at de har gjort mye riktig med spillet.
Konklusjon
Målt i ren spillglede synes jeg Trials Evolution var det morsomste spillet på hele messen. Det skal selvsagt presiseres at det er en uferdig versjon vi har spilt, men jeg ser ikke helt hvordan Red Lynx skal rote det til ettersom spillet kommer til våren.
Slike analoge og ujålete motorsykkelspill har fascinert siden første versjon av Elastomania, og når opplevelsen er så morsom som den er i flerspiller så vel som enspiller, er det et av de Xbox Live Arcade-spillene som har aller størst potensiale for inneværende år. Jeg gleder meg som en unge.
Trials Evolution kommer eksklusivt til Xbox Live Arcade en gang i løpet av våren. Vi testet spillet under årets Xbox Spring Showcase i San Francisco i forrige uke, hvor reise og opphold ble dekket av Microsoft