(Tokyo, Spillverket.no) Kl. 10.00 onsdag, lokal tid, åpnet offisielt Tokyo Game Show 09. Etter å ha kavet rundt i Tokyos t-banenett kom vi frem akkurat tidsnok til messesenteret i Makuhari. Selv om de første to dagene av messen bare er åpen for journalister og ansatte i spillbransjen var det likevel mye mennesker til stedet. For de som ikke hadde gjort avtaler om intervju og demoslotter kunne ventetiden for å få prøve et spill raskt overstige en time.
Da var det jo bra at vi kom godt forberedt, og først ut for dagen var Sonys pressekonferanse. Denne fylte en hel hall alene, og det var åpenbart knyttet store forventninger til hva som skulle vises frem. Likevel tror jeg at jeg og min kollega fra Studentradioen i Bergen tilsammen utgjorde to av fem vestlige journalister i salen. Jeg fryktet at hele pressekonferansen skulle holdes på japansk, men ble lettet da jeg så Kaz Hirai, president i Sony. Jeg vet nemlig at Hirai prater ypperlig engelsk, men på tross av dette ble det allikevel japansk gjennom hele presentasjonen.
Pressekonferansen til Sony var i utgangspunktet litt kjedelig og fokuserte i særs liten grad på spill. Det ble vist to videoer hvor trailere fra en rekke spill var klippet sammen, en video for PS3-spill og en for PSP. Her var det lite nytt å hente. På et tidspunkt dro han frem den mye omtalte "motion controller" og det så ut som den samme prototypen som har blitt vist frem ved tidligere anledninger. Han pratet litt om Playstation network og psp, men det gikk for det meste i salgstall og statistikker.
Det var en litt skuffet stemning når journalistene forlot Sonys pressekonferanse. Men ikke så lenge etter at showet var over begynte det å tikke inn pressemeldinger både på e-post og i de forskjellige informasjonsskrankene rundt om på messa. Det ble nå klart at mange spill vil støtte den nye motion controlleren til Sony. Littlebigplanet, Pain, og Echochrome 2 skal alle få støtte for dette. Kanskje mest spennende er likevel at Capcoms Resident Evil 5 (eller Biohazard som det heter i Japan) skal relanseres en gang på nyåret og da med støtte for den nye teknologien.
Sony annonserte også at det ville komme mange bundler i tiden fremover. Fra 1. oktober kan vi i Norge kjøpe PS3 250 GB sammen med Fifa 10, eller Need for Speed: Shift. Senere vil den samme PS3-utgaven også bli bundlet med Uncharted 2, og Ratchet & Clank: a Crack in Time.
Som om ikke dette var nok kunne Sony meddele at alle som kjøper en PSP Go vil få lov til å laste ned tre spill helt gratis. Playstation Room ble også annonsert. Dette er PSP'en motstykke til PS-Home, men kommer foreløig bare ut i Japan. Dermed ble det Sony som var på alles lepper i dag.
Selv hadde jeg et par avtaler hos Ubisoft i dag og fikk prøvespille både James Camerons Avatar: The Game og Splinter Cell: Conviction. Jeg fikk også pratet lenge og vel med utviklerne og fikk god innsikt både i utfordringene Avatar-teamet møter når de prøver å lage det første kommersielle storspillet med 3D-teknologi, og også den lange og kronglete utviklingsprosessen til Splinter Cell. En fyldig rapport fra begge disse spillene kommer om et par dager.
Siden Gameshow-messa stenger klokken fem var det liten tid for meg til å prøve alle spillene som stod utstilt i de forskjellige hallene, men jeg fikk kikket meg godt rundt. Sonys store område kunne man ikke unngå å legge merke til. Her kunne man prøve etterlengtede spill som Uncharted 2, Tekken 6, Lost Planet 2, God of War 3, Heavy Rain, Bayonetta, og et vanvittig utvalg av PSP-spill.
Microsoft sin stand var skuffende dårlig besøkt, men det betyr i hvert fall kortere køer. Noen av spillene som var spillbare her var Halo 3: ODST, End of Eternity, Forza Motorsport 3, Pro Evolution Soccer, Nier Gestalt og Left 4 Dead 2.
Nintendo glimret som vanlig med sitt komplette fravær, men utviklere som Ubisoft, Konami og Square Enix var blant de mer dominerende fargeklattene i et hav av lys, lyd og intrykk. Den kanskje aller største forskjellen på TGS og fjorårets europeiske spillmesse i Leipzig, er antallet mennesker som vil ha din oppmerksomhet.
I Europa regner man med at spillene selger seg selv, her har man mennesker som huker tak i deg og gjør sitt ytterste for å overtale deg til å stille deg i akkurat deres kø.
Mengden med innpåslitne, sexy boothbabes som absolutt skal prakke på deg noen papirer med spillinformasjon (alt på japansk, selvfølgelig) er også enorm, og ikke minst står det en kar utenfor hver eneste stand med en ropert og skriker ut noe som jeg gjetter er positive ting om spillene sine.
Dette foregår også på japansk og hadde jeg ikke vist bedre ville jeg trodd, på bakgrunn av intensiteten på ropene deres, at det var en bombe i bygget og at alle måtte komme seg ut.
På tross av alle inntrykkene var det to plasser som så ut til å samle opp flest menesker: Visningen av de nye spillene i seriene Final Fantasy og Metal Gear Solid. Her var det vanskelig å komme frem og forhåpentligvis vil jeg få kikket mer her i morgen.
Da har jeg nemlig planlagt å bruke mye tid på gulvet i hallene slik at det er unnagjort før messen åpnes for publikum på lørdag. Det jeg gleder meg mest til å prøve er nok Assassins Creed 2, Uncharted 2, God of War 3 og Heavy Rain. Jeg ble også sterkt anbefalt av en av mine kolleger å prøve ut Red Steel 2, med andre ord mye å glede seg til i morgen.
Selv om TGS stengte dørene klokken fem betød ikke det at dagen var over for oss journalister. Klokken seks begynte nemlig Microsofts internasjonale pressefest, med så mye gratis mat og (alkoholholdig) drikke man klarte å dytte i seg. Arrangementet foregikk utendørs i de lekre omgivelsene til New Otani Hotel, like ved Makuhari-messen.
Vi satt poolside og nøt godt av etegildet etter en lang dag på messa. Men dette handlet ikke bare om mat. Microsoft hadde plassert ut mange spillmaskiner slik at vi kunne bruke ytterligere tid på det vi liker best å gjøre, nemlig å spille spill. Halo 3: ODST, Left 4 Dead 2, Tekken 6, og Pro Evolution Soccer 10 (eller Winning Eleven som det heter i Japan) var alle plassert ut og det visste vi å benytte oss av.
Etter hver var vi ikke snauere enn av vi tok over hele storskjermen til Microsoft for å ha vår egen private Pro Evolution-turnering. Det faglige utbyttet av dette arrangementet var kanskje noe begrenset, men det var en fin avslutning på den første ordentlige dagen på Tokyo Game Show.
Første dag av Tokyo Game Show er altså over, men en ny spennende dag er like rundt hjørnet. Da skal jeg få prøve mange spill som står utstilt i hallene, og jeg skal også bli rundjult i en "editors tournament" i Tekken 6, som skal foregå på en scene midt i den ene hallen. Jeg forventer vel ikke akkurat å komme ut av det med æren i behold, men jeg gleder meg uansett masse til i morgen. (Red. anm. – Vi stoler på at du gjør oss stolte, Kjørmo!)