Blogg

Tilbake til Karkand

Et vakkert men ubalansert gjensyn med Battlefields yngre dager.

De som kjøpte Battlefield 3 Limited Edition fikk også gratis tilgang til den nye kartpakken som kom tidligere i desember. Alle de andre må betale i underkant av 100 kroner for utvidelsen.

Back to Karkand, som pakken heter, var tilgjengelig for Playstation 3 den 6. desember, mens Xbox 360- og PC-plattformen måtte vente til 13. desember. Rent prinsipielt synes jeg det er uheldig at utviklere/utgivere selger ut eksklusiv tilgang til nedlastbart materiale, og i dette tilfellet overrasket det meg at DICE i det hele tatt ville gjøre dette, med tanke på at spillets hjemmebane uten tvil er PC-en.

Jeg har nå spilt utvidelsen i godt og vel en uke, og det er nok mer korrekt å kalle det en moderat kartpakke snarere enn en utvidelse. Jeg finner det av denne grunn ikke verken verdifullt eller særlig interessant å lage en anmeldelse av den, og kommer heller til å oppsummere mine inntrykk i dette blogginnlegget.

De trange gatene i Strike at Karkand er selve definisjonen på «Close Quarters Battle». Vis mer

Folkets favoritter

Back to Karkand gir oss et gjensyn med fire av de mest populære kartene fra tidligere Battlefield-spill: Strike at Karkand, Gulf of Oman, Wake Island og Sharqi Peninsula. Det er gjensynet og gjenskapelsen av disse i Frostbite 2-motoren som er hovedessensen i selve pakken, og på mange måter er dette en ubetinget suksess. Jeg har et nesten skammelig antall timer bak meg på disse kartene, og jeg har derfor et ganske klart bilde i hodet mitt over hvordan disse så ut tilbake i Battlefield 1942 og Battlefield 2. Gjenskapelsene er intet annet enn vakre, og dette er kanskje den klareste visuelle manifestasjonen jeg har fått av det tekniske aspektets fremskritt siden midten av 2000-tallet. Detaljgraden, ødeleggelsene, lyssettingen og avstanden du kan se er like fascinerende som du hadde sett for deg, og i de første rundene føler du deg mer som en japansk turist med speilreflekskamera enn en amerikansk eller russisk soldat.

I tillegg til nye kart har spillet også fått en del nye våpen og kjøretøy, noe som i første omgang er mat for militærfetisjistene. Det er morsomt å få inn klassikere som de franske FAMAS- og britiske L85A2-riflene, og kjøretøy som for eksempel raske buggyer med fastmonterte våpen transporterer deg hurtig over store avstander. Ingen av disse bringer likevel markante endringer som gjør at spillerne må legge om eller modifisere taktikken sin, og dette gjør også tilleggene smått ubetydelige.

På et systemnivå har spillet lagt til ulike oppdrag for hver av klassene, som ved full måloppnåelse låser opp nye våpen. Disse er morsomme, og gir spillerne noe å trakte etter. Oppdragene består av delmål som varierer fra å spille de nye kartene en viss tid, til å nedlegge et visst antall fiender med bestemte våpen. Et veloverveid tillegg, som får mang en soldat til å finne frem et stykke bortgjemt utstyr fra sekken sin og ta det i bruk.

Med inntoget av Frostbite 2, gnir Karkands entreprenører seg i hendene. Vis mer

Favoriserer snikskyttere

Back to Karkand inneholder også modusen «Conquest Assault», som i praksis er det samme som «Conquest», bare at det ene laget ikke har noe fast startpunkt, men starter med å kontrollere alle flaggene på et brett. Dette laget må da hindre motstanderen i å ta over flaggene, og i siste instans sørge for at de ikke blir slått nesegrus som følge av at de mister alle kontrollpunktene. Jeg synes heller ikke at denne nye modusen bringer spesielt mye nytt til spillet, og da sitter man egentlig igjen med en utvidelsespakke hvor spillerne får tilgang til fire nye brett.

Jeg skal ikke klage på å få fire nye brett som man kan boltre seg med dette fantastiske spillet på, men jeg tar meg selv flere ganger i å ville tilbake til de vanlige Battlefield 3-kartene. Det største problemet jeg opplever med en del av de oppussede kartene er at deres fundamentale utforming ikke later til å være tilpasset akkurat dette spillet. Snikskytterne blir veldig farlige på brett som Strike at Karkand og Wake Island, hvor avstandene er store og det er et utall gode gjemmesteder for sniker med 12x-siktet. Jeg sier ikke at folk ikke skal få spille snikskytter, men fordelene må balanseres ut med at det for eksempel ikke finnes posisjoner som effektivt dekker flere sentrale kontrollpunkter på samme tid. Få ting er så frustrerende som å løpe fra hushjørne til hushjørne på nåde fra Vår Herre mens du hører prosjektilene hamre inn i murveggene rundt deg.

Back to Karkand er en grei kartpakke, men jeg skulle likevel ønske den gav noe mer til spillet. Nå er det stort sett bare nostalgi og økte insentiver for spillerne til å finne seg en statisk liggende posisjon hvor de skamløst plukker ned arbeidsfolkene på serveren og bryter opp det fine tempoet i spillet. Misforstå meg rett, jeg setter pris på oppussingen av de gamle kartene, og jeg har hatt det mye morsomt med dem, men flere av de «vanlige» Battlefield 3-kartene bærer preg av å være langt bedre designet til akkurat dette spillet. Neste gang vil vi ha flere samarbeidsoppdrag, nye kart, og våpen eller utstyr som gjør at spillerne må avpasse spilltaktikken til de nye utfordringene slagmarken gir.

Ledige stillinger
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Hr. Jenssen
13 år siden

Jeg liker kartpakken, men det er jo åpenbart at den ikke er noen form form for expansion pack. Derimot synes jeg den tilfører noe mer enn det som rehash-pakkene til Call of Duty gjør. Nemlig det at med Frostbite 2, får man nå sprengt seg gjennom murvegger og lignende, som åpner nye ruter og dermed nye taktikker i forhold til hva man kunne gjøre i de samme brettene i Battlefield 2.

 

Jeg liker kartpakken bedre enn originalbrettene til Battlefield 3. Hovedsaklig er dette fordi de er store, og dermed føler jeg meg mer som en E-soldat på en E-slagmark, fremfor en ADHD-unge i en LEGO-by slik jeg føler meg i Call of Duty eller originalbrettene til BF3 (ikke noe galt med det i CoD, men slik skal ikke Battlefield-brett være!). Men det er ikke bare størrelsen, men også utformingen av brettene. Mens originalbrettene i BF3 føles trange og "rektangulære", føles Karkand-brettene langt mer åpne for flanking og flere samtidige lagoperasjoner som fungerer uavhengig av hverandre. I de originale brettene blir man ofte tvunget gjennom trange korridorer hvor det kan ligge én mann med en MG og meie ned alt som prøver seg gjennom, og det finnes ingen ruter rundt man heller kan ta for å komme bak jævelen. Dette er utrolig frustrerende, da særdeles mange av brettene raskt kokes ned til "chokepoint-battles" og "base-rape", noe som er hysterisk umorsomt å spille.

 

Karkand-pakken er for meg et flott tillegg, og jeg mener at brettene legger til mer spilltid enn hva fire "vanlige" Battlefield 3-kart ville gjort. De nye våpnene tilfører kanskje ikke særlig mye nytt, men flere våpen er flere våpen, og man kan ikke akkurat klage på det. Så lenge de ikke er alt for ubalanserte, da. :)

 

Det skal dog sies, at når jeg spiller Karkand-brettene, lurer jeg ofte på hva som skjedde med Dice. Hvorfor i huleste valgte de å lage BF3-brettene så ubalanserte og trange? Hva skjedde me all åpenheten? Friheten? Slagmarken?

Blank_File
13 år siden

I motsetning til deg så har ikke jeg så veldig lyst å returnere til de "gamle" BF3 kartene lenger. Det eneste kartet jeg ikke syns er spesielt moro er Wake Island. De andre tre, og spesielt Strike at Karkand er helt utrolig moro! Å spille med 2-3 kompiser her når man virkelig får det til er det gøyeste jeg har opplevd i BF-historien (med unntak av kunstflyging med bombeflyet på El Alamain).

 

Edit: Takk for at du satte ord på følelsene mine Jenssen!

StorPeder
13 år siden

Tja. Jeg syntes de 4 gamle kartene bringer mest camping. Alle sitter i hvert sitt hjørne inni ett eller annet hus med supressed M249 og skyter de som løper forbi. Også den vanlige bermen av snipere på toppen av de høyeste bygningene/på combat-zone grensa.

Wake har jeg nesten ikke spilt. Jeg er utrolig lei av det kartet.

 

B2K brakte masse fine ekstra- bugs (som om ikke spillet hadde nok fra før) og performance- issues, dog jeg ikke er berørt av sistnevnte direkte.

Hit detection og dårlig netcode skinner tydeligere frem nå enn før B2K.

Fotemot
13 år siden

Faen til lei jeg er russere nå, få tilbake MEC og Kina! Russland på Wake og Karkand bli helt feil.. -.-

Licht
13 år siden

Er i same båt som Hr. Jenssen og Blank-File. B2K-karta er så utruleg mykje meir Battlefield enn vanilla - store, opne, og alle cap pointsa er ikkje trykte saman i midten av kartet. Først med B2K klarte eg å spele berre fordi det var kjekt, og ignorere progresjonsmaset. Sist eg hadde den kjensla var for to hardware-oppgraderingar sida, i 2142.

Siste fra forsiden