Thomas Lund - Lunar Llama

Thomas slapp nylig sitt første spill – bruker inntektene til veldedighetsarbeid i Ukraina

Rogue Slime ble sluppet før jul.

Thomas Lund slapp Rogue Slime like før jul.
Privat, Lunar Llama

Norske Thomas Lund har i lengre tid puslet med tanken om å lage spill. Utdanningen innen spillutvikling fra NTNU ble imidlertid lagt til side etter uteksamineringen, men i 2023 var tiden endelig inne.

I mars tok han for alvor fatt på ideen om å lage et actionspill med såkalte roguelike-elementer. Under firmanavnet Lunar Llama tok han på seg hele jobben selv. Thomas sto for alt fra spillmekanikker og brukergrensesnitt til omgivelser og musikk, og 20. desember fikk verden endelig se resultatet.

Da Rogue Slime – som spillet ble hetende – omsider ble lansert, hadde sandefjordingen imidlertid ingen tid til å hvile på laurbærene. Thomas satte seg nemlig på første fly til Ukraina, der han har drevet veldedighetsarbeid og opprydding i forbindelse med krigen.

Spill for veldedighet

Vi får snakke med Thomas idet han sitter i en leilighet i Kyiv. Nordmannen har brukt de siste tre ukene på å reise rundt i det krigsherjede landet, der han har gjort det han kan for å hjelpe de som trenger det mest.

Ønsket om å bistå begynte allerede da Russland først invaderte Ukraina i 2022. Innledningsvis hjalp han flyktninger med å etablere seg i Gjøvik, der Thomas har bodd de siste 12 årene, men i fjor sommer trappet han opp sitt eget veldedighetsarbeid.

– Jeg tenkte at hvis jeg skal ut på ferie så kan jeg ikke med god samvittighet reise til et annet sted enn Ukraina for å hjelpe til. Så jeg etablerte kontakter her nede med diverse grupper som jobber med å bygge opp Kyiv igjen, forklarer Lund.

Som del av ønsket om å hjelpe til, besluttet han også å involvere spillutviklingen. Alt av inntekter fra salg av Rogue Slime går derfor til bistandsarbeid i Ukraina, både via Thomas sitt eget frivillighetsarbeid og gjennom andre kanaler.

Rogue Slime er et roguelike der man styrer en slimball-
Lunar Llama

– Jeg trenger ikke pengene fra Rogue Slime. Det er mye bedre hvis jeg da sier at det som kommer fra Rogue Slime går til Ukraina. Halvparten av inntektene går som donasjoner til organisasjoner jeg kjenner her nede. Det er gode organisasjoner som jobber iherdig for å hjelpe folk.

– Resten går til mine reiser i Ukraina. Det går til å støtte mitt arbeid, og dokumentere hva som skjer her nede. Vise den menneskelige siden av dette og de menneskene som faktisk er påvirket.

Arbeidet fortsetter

Tilværelsen i Ukraina har Thomas stort sett opplevd som trygg. Dagene er likevel preget av voldsomt sterke inntrykk, som da han nylig var med på gjenoppbyggingen av en barneskole i Kyiv.

Nordmannen har også vært med utenfor den relative tryggheten i hovedstaden. Et opphold sammen med den ukrainske hæren ved fronten viste at det fortsatt trengs hjelp på steder som ikke nødvendigvis får så mye oppmerksomhet.

– Det er litt uro blant de som er på fronten, som det pleier å være fordi du blir påvirket av det som skjer der. Mange føler at de ikke får nok støtte til det de trenger, så de slåss med det de har og moralen er litt opp og ned. Det er likevel en følelse av at de ikke skal gi opp. Det skjer ikke, konstaterer Lund.

Thomas Lund har brukt en del tid på å reise rundt i Ukraina etter lanseringen.
Privat

Fremover planlegger han derfor flere turer til ulike deler av Ukraina. Når han kommer hjem er det imidlertid rett tilbake til Rogue Slime. Spillet har han knapt fått tid til å jobbe med de siste ukene, men takket være en hengiven gjeng med spillere har han allerede tanker om hva som skal gjøres.

– Jeg har et par faste spillere nå som spiller nesten hver eneste dag og gir meg mye god tilbakemelding. Jeg skriver ned alt sammen og har en lang liste med ting som jeg har lyst til å gå gjennom. Det viktigste for meg er at spillere får den spillfølelsen jeg ønsker at de skal få.

Han trekker frem ambisiøse planer om blant annet en utfordringsmodus, hvor spillere kan tilpasse opplevelsen etter ønske. Enda lenger frem i tid har han også tanker om flere måter å spille på, inkludert en flerspillervariant der to spillere må jobbe sammen om å styre spillfiguren.

Mens soloarbeidet har båret frukter, legger Thomas ikke skjul på at han godt kan tenke seg å jobbe som del av et større team. Han er stadig på utkikk etter nye muligheter, og har allerede satt sammen en liten gjeng for å ta fatt på en annen drøm – nemlig å lage et mer klassisk rollespill.

LES OGSÅ: Norges mest produktive spill-Youtubar er en 51-årig firebarnsfar. Men ingen vet hvem han er »

Siste fra forsiden