Sniktitt

Tom Clancy's The Division

The Division kan sette ny standard for omgivelser i dataspill

Ubisofts gjengivelse av New York gir oss lyst til å utforske.

KØLN (Gamer.no): Da den første traileren til The Division kom ut var det mange som hevet et øyenbryn eller to. Det at spillerens figur lukket døren på en politibil ble en stor snakkis på Internett. Den svært stemningsfulle traileren som Ubisoft fulgte opp med i sommer gjorde lite for å dempe forventningene til spillet, selv om den fokuserte lite på lukking av dører. Under årets Gamescom i august fikk vi overvære et par spillsesjoner, og til tross for alle flotte filmsnutter så handler spillet om skyting, dingser, og lagarbeid.

Byen som aldri sover

Ubisoft

De forente stater har gått nedenom og hjem, og Massive Entertainment har gjort en imponerende jobb i å skape en åpen verden som fanger essensen av New York. I motsetning til Assassin’s Creed-spillene som i stor grad har satset på å inkludere alle kjente landemerker i sine historiske omgivelser, ser The Division ut til å gjenskape følelse og stemning mer enn nøyaktige arkitektoniske kopier. Utviklerne har skapt en skremmende kontrast ved å strippe det enorme urbane landskapet i det store eplet for liv, og kaste det ut i anarki.

Detaljnivået i omgivelsene er det første som slår en, og The Division smører tjukt på for å gi spilleren hint om hvordan historien har utfoldet seg etter at en grusom sykdom spredte seg over det amerikanske kontinent. Det er søppel over alt, skilt i undergrunnen peker ned mot steder hvor man samlet døde kropper, og den litt overbrukte klisjéen med historieformidlende graffiti på veggene er godt representert.

En slags futuristisk «ekko»-teknologi gjør at du kan skanne et område og gjenskape et bilde av hva som har skjedd på stedet tidligere. Dette kan gi deg hint til hvor nyttige gjenstander er gjemt, svar på ulike oppdragsrelaterte spørsmål, og ikke minst formidler det tragiske scener hvor sivilbefolkningen desperat forsøker å berge seg selv og sine familier.

Ubisoft

Noen må rydde opp

Du spiller et medlem av «Stategic Homeland Division» som forkortes til «The Division». Denne gruppas overordnede oppdrag er å redde stumpene etter katastrofen, og har myndighet til å gjøre alt som er nødvendig for å få dette til. I hovedsak betyr dette at skurker må nedkjempes, men The Division er på ingen måte et klassisk skytespill.

Utviklerne ønsker svært gjerne å kalle det et «online-rollespill». Det foregår i en åpen verden hvor du møter på andre spillere, samtidig som det låser en del områder. De har vist frem en scene hvor en del spillere samarbeider om å ta ned en gruppe fiender for å låse opp et «safehouse», og dette er et eksempel på et oppdrag hvor det ikke vil komme andre spillere hoppe inn og forstyrre kampen din. Hvordan utviklerne balanserer dette skillet kan bli ganske avgjørende for spillopplevelsen.

Trafikken i New York har ikke blitt noe bedre etter katastrofen.
Ubisoft

The Division har en historie som du spiller deg gjennom, samtidig som utviklerne legger opp til at du skal fortsette å spille i verdenen deres selv etter at du har gjort deg ferdig med historieoppdragene og nådd det høyeste nivået på figuren din. Det er nok ikke helt unaturlig å sammenlikne litt med Destiny i måten man prøver å skape en verden som mange spillere deler, samtidig som det skiller seg ut på mange områder.

Dingser og lagarbeid

Du samler inn erfaringspoeng som du kan bruke til å oppgradere figuren din med nye funksjoner. Massive ønsker å gjøre figurene så fleksible som mulig så du låser ikke utviklingen din på noe tidspunkt. Du kan teste ut forskjellige utviklingsretninger og dersom du ikke liker en spesialisering du har valgt kan du alltids endre til en annen.

Les også
Anmeldelse: The Division

Det vi har sett så langt fokuserer veldig på samarbeid med andre spillere. Spillerne gir hverandre dekningsild, og roper ut kommandoer til hverandre for å flanke motstanderen på samme måte som man gjerne ser for seg at spesialstyrker opererer. Om den gjengse gamer kommer til å oppføre seg på samme måte som et godt drillet Ubisoft-team er vel heller tvilsomt, og det er vanskelig å si om det tette samarbeidet mellom spillerne er nødvendig for å lykkes.

«Ekko»-funksjonen i The Division avslører dramatiske scener fra fortiden. (Bilde: Massive/Ubisoft).

Variasjonen i kampene ser i hvert fall bra ut. I tillegg til en rekke ulike våpen byr spillet på mange forskjellige dingser og ser ut til å nytte seg av omgivelsene på svært gode måter. Det å komme seg i dekning er nøkkelen til å overleve, og det vet fienden også. Derfor handler mye av kampene om å nå frem til fiender som sitter bak en bil eller tilsvarende og skyter mot deg. Her kommer blant annet lagspillet inn med dekningsild og flankering, men man har også dingser som hjelper mot slikt. Et utvalg av granater kan gjøre susen, å sette fyr på ting kan være effektivt, og du kan også sende ut droner som blender eller på andre måter overrasker skurkene.

Utstyrsarsenalet ditt er også noe du oppgraderer og utvider gjennom spillets gang. Det samme gjelder såkalte «safehouses» som du bruker som baser i spillet. Nøyaktig hvilken funksjon disse har i spillet er ikke helt klart, men du låser opp nye baser etter hvert og kan oppgradere dem med bedre forsvar. Det høres ut som om angrep og forsvar av baser er en type oppdrag, selv om dette ikke er direkte uttalt.

Konklusjon

Det er først og fremst detaljnivået som er slående med The Division. Det folketomme New York ser svært flott ut, og utviklerne utnytter omgivelsene for det de er verdt. Selv områdetkartet manifester seg som en projeksjon på gulvet som spilleren står på. Snowdrop-motoren som er utviklet for spillet ser ut til å virkelig blåse liv i omgivelsene rundt deg.

Ubisoft

Alt vi har fått se så langt fra spillet fokuserer på lagarbeid. Hvordan spillet oppleves dersom man ønsker å spille som ensom ulv er usikkert. Det er også litt vanskelig å få et grep om hvordan oppdelingen av spillet i ulike oppdrag fungerer. Du spiller i en åpen verden, samtidig er det ulike soner med forskjellige begrensninger.

Min største bekymring så langt er hvordan spillet skal formidle historien sin samtidig som det skal være et onlinespill. Massive har lykkes i å skape en nydelig gjengivelse av New York som man har lyst til å utforske, og oppdage hva som egentlig skjedde. Jeg er litt redd for at historien skal drukne i jakten på erfaringspoeng og flerspillerkamper.

Likevel er det absolutt grunn til å være optimistisk. Utviklerne ser ut til å ha fått lov til å rive seg litt løs fra «Ubisoft-oppskriften» som Watchdogs, Assassin’s Creed- og Far Cry-spillene følger slavisk. Kanskje blir The Division en unik opplevelse som viser konsollene fra sin beste side. Det er i hvert fall verdt å følge med på utviklingen frem til spillet kommer ut i 2015.

Siste fra forsiden