Take-Two-sjefen skeptisk til Wii U

Vil kanskje ikke gi ut storspill til Nintendos nyeste konsoll.

Etter alt å dømme er det bare snakk om noen måneder til Wii U blir å se i hyllene. Det er enda ikke kjent akkurat hvilke spill konsollen vil ha tilgjengelig ved lansering, men nå kan det virke som om minst ett av de største spillforlagene ikke er sikker på om de ønsker å satse hardt på plattformen.

I et intervju med Gamasutra uttalte nylig sjefen for Take-Two Interactive Software, Strauss Zelnick, at selskapet er usikker på konsollen. Selv om Grand Theft Auto-utgiveren kommer til å lansere familievennlige spill på konsollen, har ikke de større seriene vært å spore på lanseringslistene.

– Vi har ikke annonsert noen ting enda. Jeg er skeptisk, fortalte Zelnick.

Dersom selskapet ikke endrer posisjon kan det blant annet se ut som om fans av Grand Theft Auto-serien ikke får kjøre villmann på Nintendos nyeste konsoll når seriens femte innslag kommer.

Vil ikke gi ut årlige utgaver

Take-Two-sjefen benyttet også anledningen til å forsikre om at firmaet ikke har noen planer om å pøse ut oppfølgere.

– Det er risikabelt å overeksponere hovedseriene. Det kan gi en markant kortvarig økning i inntekter, men man kan ende opp med å tape penger på lang sikt, sa Zelnick.

Wii U-spillere får neppe ta del i Max Paynes nyeste strabaser. Vis mer

– Jeg ønsker ikke å gi ut årlige utgaver av spillene våre – sett bort fra sportstitlene – fordi jeg tror kunden kan gå lei, selv om det er snakk om kvalitetstitler. Noen av våre konkurrenter har gitt ut mye på kort tid, og verdien i merkevaren forsvinner. Vi prøver å bygge varige merkevarer som godt kan ha noen års opphold, og tror at man på denne måten får mer ut av en merkevare over tid.

Om vi ser på selskapets største serie, Grand Theft Auto, kan vi forstå denne tankegangen. Det er om lag fire år siden Grand Theft Auto IV kom ut, og etterspørselen etter den kommende oppfølgeren er stor.

Take-Twos siste storutgivelse var Max Payne 3, som høstet god omtale her på Gamer.no.

– Rockstar har hatt store sko å fylle, men jeg syns de har gjort en utmerket jobb. Max Payne er tilbake, og han har aldri vært mer bitter og kynisk, skrev Andrine om Rockstars innslag i den nå elleve år gamle serien.

Les også: Juksemakere må spille sammen Les også: Kommentar: Vi forventer mer enn dette, Nintendo

Ledige stillinger
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Indifference
13 år siden

Så originalt sagt. Har ikke hørt en eneste annen spillutvikler si det samme. Tipper vi får se hvordan det blir i praksis når maskinen kommer ut jeg!

bjornhelge
13 år siden

denne gangen har ikke nintendo wiimote å lokke casual gamers med. og etter allt det der middelmådige driten som har blitt spydd ut på wii. så har de også skremt vekk det meste av hardcore gamere. noe zelda og mario blir det vel solgt, til de få hardcore nintendo fans som er igjenn.. men det er slutt på å selge millioner av konsoler som det var med wii. nintendo kommer til å slite og få føle på kroppen hvor feil slått casual gamer sattsingen var.

Buddy Dakota
13 år siden

Deilig å høre at Take-Two ikke har planer om årlige oppfølgere. Tror det er det storselskapet som nyter størst respekt hos meg, og denne uttalelsen bekrefter det. De driver ikke med online pass, og selv om de annonserte drøyt med DLC til MP3, så er det ikke helt Capcom-ille.

 

Heldigvis for dem så har de store titler som selger bra lenge, og da kan de koste på seg en del arbeid på oppfølgerne. Er sikker på at Bioshock og lignende ville blitt pumpet ut over en lav sko om det hadde vært EA eller Activision som hadde eid serien.

ATWindsor
13 år siden

Så originalt sagt. Har ikke hørt en eneste annen spillutvikler si det samme. Tipper vi får se hvordan det blir i praksis når maskinen kommer ut jeg!

 

Ja, det viktigste er ikke å gjøre det man tror er lurest, og si det man mener, det viktigste er å være orginal. Personlig sier jeg ting som er helt feil hele tiden, det er jo så uorginalt med fakta.

 

AtW

magnemoe
13 år siden
Så originalt sagt. Har ikke hørt en eneste annen spillutvikler si det samme. Tipper vi får se hvordan det blir i praksis når maskinen kommer ut jeg!
Ja, det viktigste er ikke å gjøre det man tror er lurest, og si det man mener, det viktigste er å være orginal. Personlig sier jeg ting som er helt feil hele tiden, det er jo så uorginalt med fakta.AtW

Så er spørsmålet hvorfor alle er så skeptiske til wii U, virker som de er redd for svake salg. Når ingen vil lage spill for den blir det svake salg,

 

Noe av problemet med wii var vel at den var betydlig svakerere en resten og kunne ikke bli med på Xbox360/PS3/PC utgivelsene.

Du måtte lage et eget spill for wii og så porte og oppgradere for de andre. Dette problemet har ikke wii U.

Siste fra forsiden