Valve har oppdatert retningslinjene for salg av sesongpass via Steam. Heretter må utviklere forholde seg til strengere regler knyttet til lanseringsplaner og informasjon som deles med forbrukere.
Via sine nettsider påpeker Valve at sesongpass faktisk er et løfte om fremtidig innhold. Ved å selge sesongpass tar utviklere på seg en forpliktelse overfor kunden, med tanke på hva som skal lanseres og når det kommer.
– I prosessen med å lansere et sesongpass vil du bli bedt om å forplikte deg til et lanseringsvindu for hver innholdspakke i sesongpasset. Lanseringsvinduet er en forpliktelse overfor både kunden og Steam, skriver Valve og fortsetter:
– Hvis du ikke er klar for å kommunisere klart og tydelig hva som er inkludert av innhold i hver pakke med nedlastingsinnhold OG når hver pakke vil være klar for lansering, bør du ikke tilby et sesongpass på Steam.
Ved siden av å gi enkle beskrivelser av alt som inkluderes i sesongpasset, må utviklere sette et forventet lanseringsvindu. Valve erkjenner at spillutvikling er uforutsigbart, og åpner for at planlagte datoer kan skyves på. Dersom innhold i et sesongpass blir kansellert eller utsatt for lenge, kan spillere ha krav på tilbakebetaling.
– Hvis du kansellerer innhold i et sesongpass, vil kunder tilbys refusjon tilsvarende verdien av innholdet som ikke lanseres. […] Selv om det ikke har kommet inn klager fra kunder, kan Valve iverksette tiltak dersom du utsetter innhold mer enn tre måneder etter lanseringsvinduet du opprinnelig lovte.
– Tiltak kan inkludere å fjerne sesongpasset fra Steam, refundere alle kunder som kjøpte sesongpasset en sum tilsvarende verdien av innholdet som ikke lanseres eller å gi kunder muligheten til å refundere sesongpasset i sin helhet.
LES OGSÅ: Steam introduserer muligheten til å ta opptak av spillingen »