Arbeidet med det nye spilluniverset Starfield har latt Bethesda utforske nye konsepter som utvikleren ikke har fått til tidligere. Spesielt skal dette komme frem i valgfrihet, med utallige muligheter for spillere til å spille akkurat slik de vil.
Den nyeste videodagboken for Starfield retter fokus på nettopp denne valgfriheten. I videoen – som du kan se over – forteller spillsjef Todd Howard og andre medlemmer av utviklerteamet at spillet ikke bare lar deg oppleve en historie, men at det er designet for å gi deg følelsen av at du faktisk lever i denne verdenen.
– Det er et nivå av innlevelse som vi virkelig fokuserer på. Du spiller ikke bare et spill, men du lever i denne verdenen, i dette universet. […] Det er en gigantisk åpen verden der spillere kan gjøre hva de vil.
Dette utspilles spesielt i måten man tilnærmer seg de forskjellige fraksjonene i Starfield. Som eksempel trekker designsjef Emil Pagliarulo frem røverne i Crimson Fleet, og hva man velger å gjøre med dem.
– Hva hvis du er en snill person og du har lyst til å være en snill spiller og ikke være en slemming? Du kan bli med på laget til piratene eller du kan rapportere tilbake til dine overordnede og være en slags rompolitimann. Så spillet lar deg være snill, samtidig som du får leke med skurkene.
Videre forteller kunstsjef Istvan Pely at målet har vært å «omfavne kaoset». Starfield skal i teorien alltid være klart for hva enn spilleren bestemmer seg for å gjøre, som for eksempel hvis man brått starter en skuddveksling i ulike scenarier.
Howard påpeker også at valgfriheten strekker seg til spillfiguren, der man kan velge mellom ulike bakgrunnshistorier. Dette bestemmer for eksempel også hvilke ledsagere du får med deg, og vi får et lite glimt av én av disse i videoen over – en robot kalt Vasco.
Hvordan det hele fungerer i praksis får vi se når Starfield lanseres 11. november i år. Spillet kommer til PC, Xbox One og Xbox Series X/S.
LES OGSÅ: Her er tre av Starfield-byene spillere skal få utforske »