Ukrainske GSC Gameworld har vært en av de mer unike og distinkte europeiske utviklerne de siste årene, og spillserien deres S.T.A.L.K.E.R har mottatt nær udelt hyllest. Sammen med tsjekkiske Bohemia Interactive (ARMA) og polske CD Projekt (The Witcher) stod de for en svært spennende blomstring i øst-europeisk spillutvikling.
Nå kan det være enden på visa for spillstudioet. Ifølge bloggen (via RPS) til utgiver 1C Companys Sergey Galenkis er GSC stengt.
Tjenester består
Det gikk også snakk om at det ukrainske spillstudioet var i ferd med å stenge i helgen, noe de kjapt avviste på Twitter. Beskjeden ble senere slettet og erstattet med en melding om at de vil gjøre sitt beste for å fortsette, men at ingenting er sikkert enda. Så brukte GSCs samfunnsansvarlige brukeren til å søke etter ny jobb, men også denne meldingen ble slettet.
Årsaken til at de stenger skal være at markedet blir for snevert, og at kostnadene av å utvikle et PC-eksklusivt skytespill til det europeiske markedet er for høye. Når konsollavtalen deres også falt gjennom, så det altså ut til at de ikke hadde noe valg. Studiosjefen Sergei Grigorovich skal heller ikke ha vært fornøyd med retningen det neste spillet deres tok.
De har erklært nettstedet, forumet og den tekniske støtten til GSC kommer til å bestå i tiden fremover. De skal også ha fylt nettbutikken med varer, og venter med å stenge den til de er utsolgt. Ukrainerne har ikke kommet med en offisiell uttalelse selv enda, og det er fortsatt en mulighet for at de består. Det levner likevel ingen tvil om at de har store problemer.
GSC Gameworld jobbet med S.T.A.L.K.E.R 2, som skulle komme ut neste sommer. Prosjektet er nå lagt på is, og det vites ikke om det eventuelt tas opp igjen av et annet studio ved en senere anledning.
Det Kiev-baserte spillstudioet ble stiftet i 1995, og utga sitt første spill, Codename: Outbreak, i 2001. Deres mest kjente spillserier er Cossacks og S.T.A.L.K.E.R.
Les også: Vår anmeldelse av S.T.A.L.K.E.R: Call of Pripyat