– Spill er som forhold

Activision filosoferer rundt betydningen av spillserier.

Activision sitter på rettighetene til en hel rekke spillserier, og den aller mest kjente av dem er antagelig Call of Duty-serien.

I et intervju med VentureBeat snakker Activisions sjef for utgivelser, Eric Hirshberg om nettopp denne hangen til å samle på serier.

En bransje i endring

Ifølge Hirshberg har måten vi samhandler med spill på forandret seg stort de siste årene.

– Spill er forskjellig fordi de ikke er bruk- og kast, men beregnet på flerbruk, forklarer han og fortsetter:

– Måten du samhandler med et spill har mye mer til felles med hvordan du samhandler med en idrett eller hobby du elsker, som pågår over tid, enn hvordan du ser en film – som du ser i to timer og så går du videre.

Det er med dette i bakhodet at Activision legger strategien for spillutgivelsene sine. Blant annet har spillgiganten invitert kundene til å fordype seg i Call of Duty-«forholdet» gjennom tjenesten Elite og Call of Duty-messa XP, som er et stort arrangement med masse turneringer.

Tester nye tilleggstjenester

Hirshberg forklarer til VentureBeat at både Elite og XP har vært et eksperiment i hvor dypt spillerne er villige til å involvere seg i spill de virkelig liker.

– Begge tjenestene viser hvor stort potensiale det ligger i det å gjøre spillseriene til et varemerke som blir en del av spillerens liv.

Hirshberg sammenligner dette med hvordan de ulike merkevarene innenfor forbrukerelektronikk har fått en stadig større rolle i kundenes liv, som for eksempel Apples produkter.

– Jeg tror ikke noen nå vil si at du kun kjøper et Apple-produkt, for med på kjøpet får du en bit av Apple-filosofien; et bevis på din kreativitet og din estetiske sans. Det samme gjelder for Nike-sko eller ulike brus- eller ølmerker.

Les også
Anmeldelse:

Og nettopp denne tilhørighetsfølelsen ønsker Activision altså å oppnå for de ulike spillseriene sine.

– Det finnes utallige varemerker i andre kategorier som har betydning utover selve produktet, og selv om dette historisk sett ikke har vært tilfellet for spill, tror jeg det vi har gjort med Call of Duty-serien viser at det absolutt er mulig.

Og det er godt mulig utgiveren er inne på noe. Nylig kunne Activision Blizzard melde om et gigantoverskudd, mye takket være nettopp Call of Duty-serien.

Les også: Anmeldelsen av Call of Duty: Modern Warfare 3

Ledige stillinger
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (23)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
garnok
13 år siden

"...en bit av Apple-filosofien; et bevis på din kreativitet og din estetiske sans"

 

oh god...

 

CoD elite er ikke et eksperiment i hvor dypt spillerne er villige til å involvere seg i spill de virkelig liker. Det er et eksperiment på hvor mye penger de kan presse ut av kundene sine

Ra1dMaX
13 år siden

"...en bit av Apple-filosofien; et bevis på din kreativitet og din estetiske sans"oh god...CoD elite er ikke et eksperiment i hvor dypt spillerne er villige til å involvere seg i spill de virkelig liker. Det er et eksperiment på hvor mye penger de kan presse ut av kundene sine

 

sannere ord skal man lete lenge etter

 

har gitt opp CoD serien for ei stund siden bla pga sjefen gikk ut og sa at dem ikke skulle ta betalt for nye maps før BO ble sluppet...ble mappakkene gratis....NOPE!

 

holder meg til DICE...dær har dem hvertfall vett nok til å ikke ta betalt for map pakkene

StorPeder
13 år siden
"...en bit av Apple-filosofien; et bevis på din kreativitet og din estetiske sans"oh god...CoD elite er ikke et eksperiment i hvor dypt spillerne er villige til å involvere seg i spill de virkelig liker. Det er et eksperiment på hvor mye penger de kan presse ut av kundene sine
sannere ord skal man lete lenge etterhar gitt opp CoD serien for ei stund siden bla pga sjefen gikk ut og sa at dem ikke skulle ta betalt for nye maps før BO ble sluppet...ble mappakkene gratis....NOPE!holder meg til DICE...dær har dem hvertfall vett nok til å ikke ta betalt for map pakkene

 

Ummm. Jo, de gjør det.

DICE gidder ikke en gang å lage nye kart. Rehasher gamle designs.

 

Har du link til hvor "sjefen gikk ut og sa at dem ikke skullet a betalt for nye maps før BP ble sluppet... ?

 

Jeg er enig i at CoD Elite er en pengepresse.

Men kom ikke og tro at andre er noe bedre.

For min del er ikke Activision de som gir meg vondest smak i munnen.

Tenk så mye ekstra de kunne sopt inn om de dro igang med Online Pass på CoD? Kanskje de, imotsetning til mange andre store utgivere, har skjønt at tilgjengelighet > alt ?

Telefonsvarer
13 år siden
Ummm. Jo, de gjør det.DICE gidder ikke en gang å lage nye kart. Rehasher gamle designs.

 

Back to Karkand fulgte med for de som forhåndsbestilte.

 

De bygde kartene på nytt, ekstremt mye som er endret. Er alt i alt det samme, men 90% av byggene kan man nå gå inn i, og det meste kan sprenges i biter.

 

I MW2 tok de bare kart fra CoD4 uten å gjøre mer enn å legge til den falske sol/skygge effekten som gir inntrykk av bra grafikk.

chokke
13 år siden

 

Back to Karkand fulgte med for de som forhåndsbestilte.

 

For at du skulle ha et insentiv for å forhåndsbestille. De tar seg betalt for pakken om du ikke forhåndsbestilte.

Du betalte for en pakke som inneholdt spillet+BtK og fikk det.

 

Activision virker for meg som meget grådige og skal ha mest mulig penger, mens EA (og Ubisoft) prøver å kontrollere markedet ved streng DRM og maksimere profitt derifra.

Så Activision kryper litt høyere enn EA på meget mislikte utgivere i min bok.

 

Spesielt teit er det når folk i høye posisjoner fra disse firmaene kommer med "vi elsker spill"-kommentarer. Klarer ikke ta det seriøst.

 

Så mye de tjener iforhold til hvor lite de gjør, rettferdiggjør ikke å ta betalt for tjenester som burde være gratis.

Siste fra forsiden