LOS ANGELES (Gamer.no): Det kom som litt av en overraskelse da Creative Assembly kunngjorde at Total War-serien skulle ta steget inn i fantasy-sjangeren. For historieelskerne der ute var dette kanskje en bittersøt nyhet, men heldigvis klarte Total War: Warhammer å forene de to universene i fin harmoni.
Nå er det snart klart for oppfølgeren, Total War: Warhammer 2, og vi har forsøkt oss på et massivt slag mellom de to fraksjonene Lizardmen og High Elves. Den demonstrasjonen forlot vi med blandede inntrykk.
Drage versus T-Rex
Hvis vi tenker oss at det første Warhammer-spillet foregikk i en fantasy-versjon av den europeiske middelalderen, minner Warhammer 2 så langt mer om aztekernes Sør-Amerika. I det vi passerer en lasteskjerm og får vår første titt på slagmarken er det nemlig en pyramide i aztekerstil som venter på oss. Kampen utkjempes på et sted ved navn Fallen Gates, der High Elves-prins Amendil og hans menn beskytter en enorm portal fra Lizardmen-hæren og dens leder, Kroq-Gar.
Kroq-Gar, en stor reptillignende skapning, er utrustet med en hanske i gull, kalt «Hand of the Gods», men enda kulere er det at han rir på et enormt beist av en dinosaur. Fotsoldatene kjører samme stil, og ser ut som krokodiller på to bein med spyd og skjold i hendene. På arméens flanker ser jeg to litt mindre, men sterkt pansrede dinosaurer, kalt Stegadon. Et stykke foran venter høyalvene på at jeg skal rykke frem. Det gjør jeg med glede.
Med ett spenner høyalvene langbuene sine, og pilene regner over hæren min. Så snart avstanden mellom de to styrkene forsvinner, og dinosaurene mine krasjer inn i fienden, tar det ikke lang tid før alvene rømmer sin vei. Det venter imidlertid flere fiendtlige styrker på meg, men snart får også jeg forsterkninger.
Alvene skilter plutselig med en enorm soldrage, som herjer over slagmarken og skaper kaos i rekkene mine. Med noen flere Stegadoner på min side, utstyrt med kanoner på ryggen, går dragen riktignok raskt tom for ild – spesielt ettersom dinosauren min får bitt fra seg. I et siste forsøk sender alvene magikerne sine mot meg, men med samlede krefter og flyvende beist er seieren sikret.
Mer av det samme
Battle at the Fallen Gates-scenariet var det eneste vi fikk prøve på E3, og sånn sett var det ikke veldig mye nytt å se. Naturligvis er enhetene nye, men bortsett fra et litt større fokus på krefter og magi var det ikke noe særlig å bli imponert av – med mindre man er en ekstremt stor tilhenger av Warhammer-universet. Med erfaringen min fra tidligere Total War-spill vant jeg slaget uten problemer, og det var rett og slett få overraskelser i vente.
Jeg er også skuffet over hvordan Warhammer 2 ser ut. Kanskje er det en aldrende spillmotor, eller kanskje var jeg uheldig med vær og lyseffekter, men spillet ser dessverre ikke ut som noen særlig oppgradering av det første Warhammer-spillet.
Creative Assembly er flinke til å lage trailere, men det oppstår et problem når det man blir vist ikke gjenspeiles i det endelige spillet. I traileren Battle at the Fallen Gates vises det nemlig mye bedre skygge- og fargelegging, noe som veier opp for de litt svake teksturene på visse figurer. Fargene i demonstrasjonen vi fikk prøve virket grå og utvaskede. Det er ikke et godt tegn.
Mye som gjenstår å se
Total War-serien inneholder riktignok mye mer enn bare sanntidskampene, og faktisk bruker man gjerne lenger tid på kampanjekartet enn på slagmarken. Jeg har det ofte aller morsomst med kampene i kampanjen, da de føles mye mer personlige og friere enn for eksempel de forhåndsskapte historiske slagene.
Fortsatt er det mye informasjon rundt kampanjen som ikke er blitt fortalt, men etter å ha sett en liten introduksjonsfilm er det ikke annet å si enn at dette virker lovende. Vi kommer til å utforske en enorm verden, og en som virker veldig forskjellig fra den vi erobret i det første spillet.
I tillegg skal vi ikke glemme at Warhammer 2 vil by på en såkalt mega-kampanje, der kartene fra det første og andre spillet – samt fraksjoner og enheter – blir kombinert til ett enormt univers.
Konklusjon
Det er relativt lite man får ut av én enslig kamp i Total War, spesielt når kampanjene kan vare i flere titalls og hundrevis av timer, og by på en haug med varierte og utfordrende slag. Sånn sett er det kanskje ikke rart at vi fikk lite ut av demonstrasjonen på E3, og det var rett og slett ikke så mye nytt å se. Litt trist var det også at det visuelle skuffet, og soldatene i hver enhet var overraskende like hverandre.
Ennå gjenstår det svært mye å se og oppleve fra Total War: Warhammer 2. Jeg gleder meg til å prøve kampanjemodusen, og mega-kampanjen er noe jeg er ekstra spent på. Inntil da håper jeg at spillet vil by på nok av nyvinninger til å skille det fra forgjengeren når det endelig slippes.
Total War: Warhammer 2 kommer etter planen til PC den 28. september 2017.