PlayStation 5 - VR

Sony har avduket de første detaljene om et nytt VR-headsett for PlayStation 5

Varsler forbedringer til oppløsning, synsfelt, sporing og input.

Illustrasjonsbildet er av den opprinnelige PSVR-utgaven.
Sony Interactive Entertainment
Vis mer

Sony har brukt de siste to årene på å legge planen for en ny fremtid for virtuell virkelighet på PlayStation. Nå har opplegget begynt å ta form, og denne uken kunne selskapet avsløre de første detaljene for et helt nytt PSVR-headsett.

PlayStation VR ble først tilgjengelig på PlayStation 4 i 2016.
Sony Interactive Entertainment
Vis mer

Via den offisielle PlayStation-bloggen kunne Hideaki Nishino – fra planleggings- og ledelsesteamet – fortelle at teamet er i full sving med å utvikle VR-briller for PlayStation 5. Selskapet har tatt med seg mye lærdom fra det første headsettet – som ble lansert i 2016 – og lover forbedringer på så godt som alle punkter.

– Vi tar alt vi har lært siden vi lanserte PSVR på PlayStation 4, og lager et nestegenerasjons VR-system som forbedrer alt fra oppløsning og synsfelt til sporing og input.

Én ledning og nye kontrollere

Da Sony snakket VR i 2019 var selskapet innom tanken om en trådløs variant. Utviklerteamet påpekte imidlertid at noe slikt ville bli dyrt og i dagens uttalelse sa Nishino at løsningen blir å bruke én enkelt ledning. Målet er å gjøre det litt enklere å sette opp VR-spilling, og samtidig levere en visuell opplevelse av høy kvalitet.

Nishino meldte også at VR på PlayStation 5 vil benytte seg av en helt ny kontroller. Denne skal etter planen utstyres med noen av funksjonene fra DualSense-kontrolleren, men akkurat hvilke fikk vi ikke vite enda.

Hva lanseringsplanene angår har Sony foreløpig ikke spikret noen dato. Nishino sa riktignok at det ikke blir slipp i 2021. Dermed har spillere litt tid på seg til å faktisk få tak i en PlayStation 5-konsoll før PSVR2 kommer på markedet.

LES OGSÅ: Sony solgte 4,5 millioner PlayStation 5-konsoller i 2020 »

Ledige stillinger
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (14)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Gringorilla
4 år siden

Jeg kjøper ikke helt den at det blir for dyrt med trådløst. PS5 har Wifi-6 som teoretisk sett skal kunne brukes til å gjøre hele greia trådløst. Den eneste hindringen blir da batterikapasitet, som jo Quest virker å takle helt fint.

Men jeg skal nå ikke være alt for bastant før jeg har sett ytelse og veiledende pris på greia. Jeg vil tro at de ønsker å presse prisen så mye som mulig.

Trådløst ville absolutt vært et pluss, men det er nok de færreste spillene man faktisk savner det på, så ytelse er i alle fall et bedre fokus, spør du meg.

Enceladus
4 år siden

Håper at innen denne er ute at konkurentene på PC har gode trådløse varianter. Etter mye erfaring med både trådløs og kablet VR er jeg helt sikker på at mitt neste blir trådløst og hvis jeg kan unngå det blir det ikke et Facebook headsett.

Men uansett gledelig å endelig høre om Sony sine planer :) Den får nok mange gode eksklusive spill og dette vil nok selge enda bedre enn PSVR1.

 

Gringorilla
4 år siden
Enceladus skrev (59 minutter siden):

dette vil nok selge enda bedre enn PSVR1.

Her er jeg veldig usikker. Mye av grunnen for at det første solgte så godt var at prisen var latterlig mye bedre enn hva som var tilgjengelig på PC. Med spesielt Quest er denne forskjellen jevnet ut. Men til gjengjeld vet jeg at mange som kom sent på ballen har valgt å heller vente til dette nye headsettet kommer. I tillegg er 1 av 4 PS5er solgt til personer som ikke hadde PS4, så markedet er jo potensielt litt større. Og et nytt headset fra Sony kan også vise folk (i større grad enn PCVR) at VR er kommet for å bli, og ikke bare er enda en gimmick til den generasjonens konsoll slik som Kinect o.l.

AndersT2
4 år siden
Gringorilla skrev (1 time siden):

Jeg kjøper ikke helt den at det blir for dyrt med trådløst. PS5 har Wifi-6 som teoretisk sett skal kunne brukes til å gjøre hele greia trådløst. Den eneste hindringen blir da batterikapasitet, som jo Quest virker å takle helt fint.

Men jeg skal nå ikke være alt for bastant før jeg har sett ytelse og veiledende pris på greia. Jeg vil tro at de ønsker å presse prisen så mye som mulig.

Trådløst ville absolutt vært et pluss, men det er nok de færreste spillene man faktisk savner det på, så ytelse er i alle fall et bedre fokus, spør du meg.

Vil nok si at de store massene nok ikke er klare nok for trådløst VR. Det krever litt av hjemmenettverket, og den store massen av brukere har ikke alltid godt nok for slikt. For å sikre sikker drift så må da Sony ha egen sender for det for å ha kontroll på signalene, og da starter prisen å vokse for å støtte oppløsning og hastighet godt nok.

 

Gringorilla
4 år siden
AndersT2 skrev (3 timer siden):

Vil nok si at de store massene nok ikke er klare nok for trådløst VR. Det krever litt av hjemmenettverket, og den store massen av brukere har ikke alltid godt nok for slikt. For å sikre sikker drift så må da Sony ha egen sender for det for å ha kontroll på signalene, og da starter prisen å vokse for å støtte oppløsning og hastighet godt nok.

Er temmelig sikker på at Wifi-6 kan brukes med direkte sending, likt som Bluetooth, så et godt hjemmenettverk er ikke nødvendig. Men mulig det er en slik mottaker i headsettet som er for dyrt?

Siste fra forsiden