Slik konfigurerer du Open Broadcaster Software
Den viktigste prosessen du må gjennom for å sikre at strømmen fungerer er finjusteringen av innstilingene i Open Broadcaster Software. Det er her du tilpasser videostrømmen til ditt behov, og sørger for at det hele ikke bare blir et kvapsete slaps med bufring og etterslep.
Vi skal gå gjennom innstillingene punkt for punkt, og enkelt forklare hvilken effekt de har for videostrømmingen.
Dette må være på plass
Først og fremst kan vi ta de innstillingene som må være på plass for at du skal kunne optimalisere strømmen for Twitch.tv. Disse kravene ble innført av tjenesten i fjor. Avvik reduserer kvaliteten.
- Under Koding-menyen, huk av for Bruk CBR og Bruk CBR-utfylling
- Sett lydkodeken til enten AAC (opp til 160 kbps) eller MP3 (opp til 128 kbps)
- I Format-fanen kan du velge 44,1 KHz for MP3, eller et valgfritt Format for AAC
- I Avansert-menyen må Keyframeintervall være satt til 2 sekunder
CBR står for Constant Bit Rate, og innstillingene over sørger for at bitraten som brukes for å strømme videoen holder seg fast. Dersom man ikke har huket av for å bruke CBR vil båndbreddekravet for å kunne se strømmen alltid være i endring, og siden kravet vil justere seg avhengig av hvor mye som skjer på skjermen kan det føre til en ujevn seeropplevelse.
Forskjellen mellom AAC- og MP3-format er rimelig enkel: AAC byr på høyere kvalitet for en lavere bitrate, mens MP3 er hakket kjappere med litt lavere kvalitet. Det letteste er å bruke AAC på rundt 128 kbps for å sikre en grei kvalitet, men har du en kraftig PC og en sterk Internettlinje er det ingenting i veien for å bruke et format på opp til 160 kbps.
Koding
Resten av kodingsmenyen avhenger av hvilket oppsett man bruker. Det viktigste her er å sette bitraten i Maks bitrate-feltet til et tall som passer til opplastingshastigheten en har på nettlinjen. En generell huskeregel er at man kan bruke opp til 80 prosent av opplastingshastigheten. Strømmer man med en oppløsning på 1280x720 med 30 bildeoppdateringer i sekundet er 3500 det du får mest ut av.
For øvrig: når man huker av for å bruke CBR trenger man ikke å ta hensyn til Kvalitetsbalanse-fanen. Den er irrelevant. I utgangspunktet gjør en høyere kvalitetsbalanse at bildet blir klarere når ting står stille, men dårligere når det skjer plutselige bevegelser. Å senke tallet gjør at de stillestående sekvensene ser litt verre ut, men det blir mindre artefakter når spillet er i bevegelse.
Om man vil huke av for Egendefinert bufferstørrelse er det også mulig, men det er ikke mye poeng å sette denne høyere enn bitraten så lenge man bruker CBR.
Kringkastingsinnstillinger
Det er i denne undermenyen at du bestemmer hvilken strømmetjeneste du vil bruke, og det meste som er relatert til det. Siden vi bruker Twitch.tv som utgangspunkt for denne guiden er det bare å finne nettstedet i menyen.
På tjenerfronten kan det være litt mer komplekst, og det er ikke sikkert den nærmeste tjener er smartest å bruke. Derfor anbefaler jeg å sjekke hvilken tjener som passer best for deg med programmet JTVPing. Programmet lister opp alle Twitch-tjenerne og hvor god responsen er. Som vanlig er det et mål å ha lavest responstid, både når det gjelder ping og såkalt jitter.
Det er i Kjør bane/Stream-nøkkel at du limer inn Twitch-nøkkelen vi fant frem på forrige side. Nøkkelen er i praksis nettopp det – en nøkkel som forteller Twitch.tv at du er den du er.
Ellers er det valget om å minimere nettverkslast som er av størst betydning her. Dersom du sliter med etterslep og høy ping når du spiller og strømmer samtidig, kan det være verdt å prøve å huke av for valget. Aberet er at man kan oppleve at strømmen ikke blir like jevn.
Skulle du ønske å ta opp et filmklipp av strømmesesjonen er også det mulig. Dette blir en videofilm som tar opp nøyaktig det som sendes ut til strømmen. Om ønskelig er det også mulig å gjøre et opptak i stedet for å strømme.
Video
Under Hovedoppløsning velger du hvor stor oppløsning du vil ha på Scenen. Med mindre du gjør noe utenom det vanlige er det like greit å la denne være like stor som skjermen din. Du kan selv velge om du vil skrive inn en eksakt oppløsning, eller la programmet speile oppløsningen på en av skjermene du har koblet til.
Det kan likevel være lurt å nedskalere videoen litt ved hjelp av nedskaleringsfunksjonen. En av de mest prosessorintensive tingene med det å strømme er å dytte ut en høy oppløsning, og også bitraten kan senkes om man strømmer med en lavere oppløsning. Hvilket filter du velger er ikke så viktig, og bilineær kommer til å fungere godt nok, men har du et godt skjermkort kan Lanczos filter se mye bedre ut.
Bilder i sekundet er kanskje punktet der de fleste seerne kommer til å merke en forskjell. Det optimale er nok å få til en bildeflyt på 60 bilder i sekundet, men dette krever en god del prosessorstyrke. Dersom du opplever at strømmen hakker og stopper opp kan det være lurt å justere ned bilder i sekundet til 30.
En del tror kanskje det er hensiktsmessig å huke av for å slå av Windows Aero ved oppstart. Det er en halvsannhet. Med mindre du går for å ta opp hele skjermen via Skjermopptak er det små merkbare ytelesforskjeller mellom å ha Aero på og ikke. I noen spill kan man få hakket bedre ytelse, men skrur man av Aero kludrer man til noen funksjoner i Open Broadcaster Software: Mest merkbart blir det vanskelig å ta opp ett spesifikt område av skjermen med Vindusopptak som kilde.
Lyd
I utgangspunktet skal det ikke være særs nødvendig å flikke med mye i lydfanen. Dersom du har flere lydkort, inn og utgangsporter kan du velge hvilke du vil benytte. Utover det er det å justere mikrofonvolum og å justere mikrofonforsinkelse nyttig om man har strømmer et videosignal fra en annen enhet enn PC-en, for eksempel via et opptakskort.
Avansert
I denne fanen er det egentlig bare én tind du må justere: For at Twitch skal være fornøyd med strømmingskvaliteten må Keyframeintervall være satt til 2.
Fanen heter «Avansert» av en grunn, og fikler du for mye i disse menyene kan det rote til resten av oppsettet. Jeg anbefaler å bruke standardoppsettet, med små justeringer dersom du har konkrete problemer utover det som er relatert til etterslep og hakking.
Det kan likevel være greit å forklare noen av punktene. Prosessorprioritet, for eksempel, bestemmer hvor mye av prosessorkraften som skal gå til å drive Open Broadcaster Software. Dersom du setter denne høyere enn normal, vil det kunne påvirke hvordan ytelsen i spillet er.
Selv om det kan virke fristende å huke av for å tillate en bildeflyt på 61-120, vil det ikke gi noen avkastning i en strøm. De fleste seere har neppe skjermer der en så stor bildeflyt blir merkbart uansett, og det vil tære unødig på ytelsen.
Om du ønsker å ta opp video lokalt med programmet kan det også være fornuftig å huke av for Bruk CFR. Denne innstillingen gjør at Open Broadcaster Software erstatter eventuelle bildeflythopp med dupliserte bilder.
Du trenger ytelse
Det er to ting som må være på plass ytelsesmessig når man strømmer spill: en stabil kablet Internett-linje med god opplastningshastighet, og en god prosessor. For å sjekke Internettlinjen kan du gå til Speedometeret på Teknofil.no. Et godt grafikkort er faktisk ikke så viktig, annet enn til å takle spillet du ønsker å strømme.
Du bør også huske at ressursintensive spill kan sørge for at maskinen ikke klarer å håndtere å strømme samtidig som du spiller. Heldigvis finnes det en løsning for slike spill, selv om det er et par hakk dyrere og mer komplisert enn den vanlige metoden.
Strømme med opptakskort
Dersom du har to relativt kraftige PC-er stående kan man bruke én PC til å strømme og én PC til å spille på. Da får man finurlig nok fordelt ressursene på hvert sitt bruksområde. For å gjøre dette trenger man dog også et opptakskort – en type maskinvare som tar opp et videosignal og sender det til maskinen som video.
Det finnes flere varianter som egner seg til spilling. Hauppauge er en av produsentene som utvikler opptakskort særlig rettet mot spilling, sammen med ElGato, Roxio og AverMedia. Alle produsentene har flere kort som kan ta opp i ulike oppløsninger og med ulik bildeflyt.
Disse kortene kan også brukes til å ta opp videosignal fra spillkonsoller. Det man må merke seg her er at PlayStation 3 bruker HDCP-beskyttelse. Det vil si at det ikke er mulig – uten en del ekstra tukling – å bruke et HDMI-signal fra konsollen til strømming. Da må man i stedet bruke konsollens AV-port, sammen med komponentkabler, og sørge for at opptakskortet støtter dette.
Dessverre er ikke Open Broadcaster Software kompatibel med alle korttypene riktig enda. Det jobbes med å kode inn støtte for flere av de mest populære, men inntil videre er det lurt å sjekke ut denne sammenligningsoversikten mellom de ulike korttypene. Legg merke til at enkelte konkurrerende strømmingsprogrammer støtter noen av kortene, og at noen av kortene har innebygde strømmingsprogrammer selv.
Nå har du fått en kort innledning til grunnkonseptene bak strømming med Open Broadcaster Software, men det er fremdeles en del igjen å lære. Eksperimenter med ulike programtillegg, finjuster innstillingene og lag spennende og funksjonelle scener. Strømming er fremtiden for deling av spillopplevelser – det er det liten tvil om. Har du noe å dele?