I den store konsollkrigen er det ingen tvil; Sonys PlayStation 4 har solgt betydelig bedre enn Microsofts Xbox One, og fortsetter å være den dominerende konsollen i markedet. Hvor stort gapet er finnes det ikke offisielle tall på, men mye tyder på at det finnes dobbelt så mange PlayStationer i de tusen hjem. Dette er en trend Microsoft selvsagt ikke kan si seg fornøyd med, og i går kveld under sin pressekonferanse i Los Angeles la de frem planene for hvordan de skal snu skuta.
For å få spillerne tilbake til Xbox er Microsoft helt avhengig av å gjennomføre en vanskelig øvelse, nemlig å ha to tanker i hodet samtidig. De må ta noen umiddelbare grep for å forhindre at de blir helt frakjørt, og de må evne å ta noen gode strategiske valg for hvordan Xbox skal være i fremtiden.
På kort sikt: store og mange spill
For å forsøke å lokke flere spillere til å skaffe seg en Xbox One og kanskje like viktig å holde på sin eksisterende spillerbase, måtte Microsoft vise at de har mer å by på det neste året enn bare Crackdown 3 og noen utvidelser til Sea of Thieves. Og det gjorde de.
Vi fikk se 50 spill, mange som aldri hadde blitt vist før, og flere som var eksklusive til Xbox One og Windows 10. Microsoft hadde pakket med seg alle klassikerne og presenterte et nytt Halo-spill, et nytt Forza Horizon og sågar 3(!) nye Gears of War-spill. En klar beskjed om at de store titlene som gjorde Xbox til en kjent og kjær plattform er der fortsatt.
De var også opptatt av å vise at Xbox er stedet hvor du finner alle de gode spillene, og viste frem en rekke storspill som blant annet blir tilgjengelig på Xbox One. Vi fikk se Lara Croft gjøre Tomb Raider-ting i Shadow of the Tomb Raider, Chris Avellone fortalte om spillerens påvirkningskraft på verdenen i Dying Light 2, vi fikk høre ville øst-europeiske aksenter i Metro: Exodus og verdens første blikk på The Witcher-skapernes neste spill Cyberpunk 2077.
The Division 2 ble presentert med sin varemerkede falske spillerdialog under demonstrasjonen, Battlefield V med battle royal-modus, et nytt Devil May Cry, et nytt Ori, et nytt Just Cause, et nytt Kingdom Hearts, nytt innhold til PlayerUnknown's Battlegrounds og en Xbox-versjon av fjorårets kritikerroste Nier: Automata.
Det var i alt et heseblesende show, og det er vanskelig å mene noe annet enn at Microsoft lykkes i å vise at Xbox er et bra sted for gamere, og at det er mye spennende som vil dukke opp på konsollen det neste året.
På lang sikt: storsatsing på egenutvikling
Å fylle konsollen med gode spill de neste 12 månedene er selvsagt viktig, men kanskje enda viktigere er hva som skjer de neste 5 årene. PlayStations enorme suksess handler nemlig ikke om å sikre seg eksklusivitet til populære merkevarer som PlayerUnkown's Battlegrounds eller å bruke svinaktig masse penger på å kjøpe enorme titler som Minecraft.
Det handler om langsiktig arbeid mot utviklere som de vet kan levere gode og varierte spill. De har vært svært smarte i hvordan de har brukt sine ressurser og har dermed endt opp med å kunne produsere en gullrekke av eksklusive titler som gjør Microsofts til skamme.
Naugthy Dog har produsert toppspill i en årrekke for Sony med Uncharted-serien, og leverte enda bedre med The Last of Us. Santa Monica Studio har gjort God of War til en kjempesuksess. Når Guerilla Games endelig fikk lage noe annet enn Killzone så leverte de det knallgode Horizon: Zero Dawn. Og med Quantic Dream, Team Ico og Insomniac på laget kan Sony lett skryte av å ha de beste spillene. Det er dette som gjør at de dominerer, men nå forsøker Microsoft å ta grep.
De annonserte at de kjøper opp 4 ulike utviklerstudioer. Britiske Playground Games som har laget alle Forza Horizon-spillene blir nå eid av Microsoft. Det samme gjelder Undead Labs som har laget State of Decay-spillene. Begge disse firmaene har allerede produsert Xbox-eksklusive titler så man kan jo spørre seg om spillerne vil merke noen forskjell på om de er eid av Microsoft eller ikke. Det handler selvsagt om hvordan de forvalter det eierskapet og om Microsoft evner å styre dem i riktig retning samtidig som de får den kreative friheten til å lage gode spillopplevelser.
Compulsion Games som lager We Happy Few har også blitt kjøpt opp og kanskje mest overraskende er oppkjøpet av Ninja Theory som blant annet laget fjorårets svært kritikerroste Hellblade: Senua's Sacrifice og tidligere har laget DMC: Devil May Cry, Enslaved: Odyssey to the West og det PlayStation-eksklusive Heavenly Sword.
I tillegg oppretter de et nytt studio ved navn The Initiative som skal ledes av Darrell Gallagher. Han har en fortid i Tomb Raider-studioet Crystal Dynamics, og har hatt lederjobber i Square Enix og Activision.
Det var noen som spådde at tiden for eksklusive titler var omme, men den beskjeden må tydeligvis ha havnet i spamfilteret til Microsoft. De satser nå hardt på egenproduksjon, en satsing som neppe vil gi noen stor avkastning før om 3-5 år. Jeg tror at det er en svært fornuftig vei å gå. Det er dette som har gjort Sony så gode, men det avhenger selvsagt av at ikke Microsoft setter sine nye studio til å produsere diverse underholdningsprodukter som spillerne ikke ønsker. Ta en kjapp kikk på listen av spill som Rare har laget før og etter de ble kjøpt av Microsoft så skjønner man at å kjøpe et godt studio ikke automatisk betyr at man får de beste spillene.
Spill som abonnementstjeneste
Xbox Game Pass var en viktig del av pressekonferansen i går. Dette er en tjeneste hvor du kan betale en fast månedlig sum for å få tilgang til et stort arkiv av spill. Tjenesten koster i dag 99 kroner i måneden og gir deg tilgang til over 100 spill. De fleste av spillene er relativt gamle, med unntak av Microsofts egne titler som blir gjort tilgjengelig her med en gang de kommer ut.
Mye tyder på at dette er en tjeneste Microsoft har stor tro på og at det blir et viktig satsingsområde inn i fremtiden. De jobber med å få flere spill inn i denne tjenesten og annonserte blant annet at Fallout 4 nå er tilgjengelig der. Pr. i dag fremstår tjenesten som et greit alternativ for spillere med et begrenset spillbudsjett, men om de lykkes med sin satsing på egenproduserte spill og klarer å få med seg en del andre utgivere så kan denne tjenesten fort bli noe som enhver Xbox-eier bør ha.
Man kan også se for seg at Microsoft etter hvert slår denne tjenesten sammen med Xbox Live Gold slik at bonusspillene du får tilgang på der heller dyttes inn i spillarkivet.
Konklusjon
Microsoft leverte et glimrende show, spekket med spennende titler. De viser at det skjer mye kult på Xbox-konsollen det neste året, og at de er villig til å legge mye ressurser inn for at det skal komme enda flere kule spill der i fremtiden.
Mange av spillene som Microsoft viste frem i går er også tilgjengelig på andre plattformer. Det sier kanskje litt om deres underlegne posisjon i markedet, men de var helt avhengig av å vise at det er mange gode grunner til å satse på Xbox fremover, og i så måte synes jeg de lykkes.
På mange måter prøver Microsoft å svare på Sonys suksessoppskrift med gode eksklusive titler, og viser med all tydelighet at de er villige til å gå til krig. Jeg er litt tvilende til om Halo og Gears of War er et godt svar. De føles litt som mastodonter som forsåvidt er flinke til det de gjør, men jeg er ikke overbevist om at de klarer å modernisere de spillene på samme måte som Sony klarte med God of War.
Mer spennende synes jeg den langsiktige satsingen deres er. Hvorvidt de lykkes vil bare fremtiden kunne vise oss, men de har i hvert fall lagt noen gode grunnsteiner, og alt i alt tror jeg de er fornøyde med et bra show.
Når det er sagt er det ikke lenge til Sony skal vise frem hva de har å by på, og jeg føler meg rimelig sikker på at de kommer til å si "Hold brillan" og vise et bredt spekter av eksklusive titler som gjør at vi fort glemmer en del av det vi så i går. Xbox kommer til å halse et stykke bak PlayStation i overskuelig fremtid, men jeg liker de satsingene de gjør, og håper at de betaler seg om noen år.