En av de store nyvinningene innen spillgrafikk heter «ray tracing», eller strålesporing om man foretrekker en norsk versjon. Nvidia, som står bak teknologien, har nå kommet med et nytt fremstøt i markedsføringen av løsningen.
På sine hjemmesider kunngjør skjermkortprodusenten at Quake II skal lanseres i en grafisk overhalt versjon som byr på nettopp strålesporing.
Quake II RTX, som den renoverte versjonen heter, lanseres den 6. juni i år, altså om meget kort tid. En trailer som sammenligner spillet med og uten strålesporing ser du øverst i artikkelen.
Kan spilles gratis
Den beste nyheten er kanskje at nyversjonen kan spilles gratis. Nærmere bestemt kan man kjøre gjennom alle de tre første nivåene uten å betale, og dersom man allerede eier et eksemplar av Quake II får man tilgang til hele spillet i den nye grafiske drakten.
Blant de visuelle høydepunktene som Nvidia ramser opp finner vi sanntidsrefleksjoner på vann- og glassflater, dynamisk lyssetting på objekter som blinkende lys, skilt, brytere og heiser, og nye partikkeleffekter.
Ikke minst kan det nevnes at Quake II RTX også får flerspillerstøtte.
Raytracing går i korte trekk ut på å generere 3D-bilder ved å «spore» lysstrålers interaksjon med virtuelle objekter for å simulere effekten lyset har på objektene, basert på overflate, form og andre faktorer. Teknikken benyttes blant annet innen spesialeffekter i moderne spillefilmer. Nvidias bloggside inneholder tekniske detaljer.
For å utnytte teknologien må man være i besittelse av et av Nvidias skjermkort i RTX-serien, som selskapet først lanserte i fjor.
Les også: Årets Call of Duty-spill skal hete Call of Duty: Modern Warfare »