Feature

Slik blir de neste onlinespillene

World of Warcraft er ikke fremtiden.

KÖLN (Gamer.no): Game Developers Conference Europe i Köln er et godt sted for å ta pulsen på spillbransjen og se hvilke trender som påvirker utviklerne. Det er mange foredrag om alt fra tekniske nyvinning til markedsstrategier. Noen bruker også anledningen til å titte inn i krystallkulen for å spå hva fremtiden vil bringe. En av de som forsøkte seg på nettopp dette var finske Ilkka Paananen.

Ilkka Paananen skisserer opp drømmegameren for spillene hans. (Foto: Marius Kjørmo/Gamer.no) Vis mer

Paananen er direktør i det finske utviklerfirmaet Supercell, som for tiden betatester sitt første spill, Gunshine. Han har en rekke tanker om hvordan onlinespill har endret seg de siste par årene, og i hvilken retning de går.

Free to play

Først og fremst blir alle spill angivelig gratis å spille. Den såkalte free-to-play-modellen, hvor man får tilgang på spillet gratis men kan kjøpe innhold, har vist seg svært vellykket. Senest forrige uke fikk vi vite at Funcoms Age of Conan opplever svært gode tall etter overgangen til denne inntjeningsmetoden.

Slik ser altså fremtidens nettleserbaserte onlinespill ut. Dette er Gunshine. Vis mer

Spillene skal ikke bare være gratis, de må også være ekstremt tilgjengelige, mener Paananen. Lange installasjonsprosesser og nedlastinger gjør angivelig at folk ikke orker å starte opp spillet. Derfor må det være så enkelt som mulig å komme i gang, og den finske utvikleren mener at spill som kjører rett i nettleseren er den eneste fornuftige veien å gå. Han trekker frem Flash 11 og HTML5 som de to mulige alternativene.

Sosial spilling

Det sosiale aspektet blir også viktigere. Muligheten til å kunne knytte spillet opp mot sosiale tjenester er altavgjørende for at spillerne skal kunne spille med vennene sine. Man vil også få dypere spillopplevelser og han tror at det vil bli mindre fokus på viral markedsføring. Han understreker at sosial spilling er langt mer enn det man har sett i for eksempel Farmville, og at flerspiller i sanntid kommer til å bli standard.

Hvis du vil se mer av Gunshine kan du sjekke ut traileren her. Vis mer

Den moderne spilleren er også et menneske i farta. Vi spiller hjemme, på jobben og i farta. Dette er noe utviklerne ønsker å dra nytte av, og det betyr at vi vil få muligheten til å spille spillene våre på flere ulike plattformer. Paananen mener at du vil ha muligheten til å spille på telefonen din på vei til jobb, bruke datamaskinen på jobben til å fortsette å spille, og igjen spille videre på nettbrettet dittx når du kommer hjem.

Han er også veldig klar på at denne utviklingen kommer til å møte motstand fra de såkalte kjernespillerne. Likevel er det kanskje grunn til å være en smule skeptisk når vi vet at dette fremtidsbildet som skisseres går hånd i hanske med Gunshine, spillet Supercell for øyeblikket jobber med.

Jens Begemann, grunnlegger og direktør av Wooga.

Fremtiden venter

Les også
– Vi ville ikke ha med portalene

Paananen er ikke den eneste som bruker disse stikkordene. Jens Begemann, grunnlegger og direktør i Wooga, Europas største utvikler av sosiale spill, tenker mye i de samme banene. Muligheten til å spille med venner og over flere plattformer var også ankepunktene hans før han i neste setning annonserte Woogas neste tittel, Magic Land.

Det er likevel ett punkt hvor de to direktørene er uenige. Begemann er helt klar på at de sosiale spillene han lager ikke er ment til å konkurrere med spill for kjernespillere. De kan leve fint side om side. Paananen hevder derimot at nye onlinespill ikke vil kunne finansieres gjennom abbonnementstjenester alene, slik som World of Warcraft, og at de etter hver vil fusjonere med de sosiale spillene. Hva tror du fremtiden vil bringe? Får vi se Age of Conan kombinert med Farmville?

Ledige stillinger
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (20)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kharan
14 år siden

Farm of Conan? Tja...

zegenie
14 år siden

Farm of Conan? Tja...

ConanVille!

Licht
14 år siden

Påfallande korleis desse forståsegpåarane stadig gløymer at dei som speler Farmville og dei som speler WoW/AoC/SWTOR utgjer to vidt forskjellege demografiske spelargruppar, med liten av grad av mobilitet seg i mellom.

 

Eg mistenkjer at det går ei magisk grense ein stad, kor graden av tilgjengelegheit både trekk til seg ein type spelarar vi som etter kvart byrjar verte "vaksne" gjerne klarar oss utan; og ellers går utover kompleksiteten og dernest gjer spelet uinteressant for dei som fra før av er vane med spel som ikkje er designa for at alt frå apekattar til oldemødre skal kunne plukke dei opp utan heft.

 

Når det er sagt så trur eg ikkje at den EQ-deriverte MMO-modellen som WoW nyttar er framtida, heller, men det er eit longt sprang derifrå til berre browserspel.

RoaRawR
14 år siden

hmm virker da kjedlig fremtid spør du meg^^

Realzi
14 år siden

HA HA HA HA HAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Siste fra forsiden