KÖLN (Gamer.no): Game Developers Conference Europe i Köln er et godt sted for å ta pulsen på spillbransjen og se hvilke trender som påvirker utviklerne. Det er mange foredrag om alt fra tekniske nyvinning til markedsstrategier. Noen bruker også anledningen til å titte inn i krystallkulen for å spå hva fremtiden vil bringe. En av de som forsøkte seg på nettopp dette var finske Ilkka Paananen.
Paananen er direktør i det finske utviklerfirmaet Supercell, som for tiden betatester sitt første spill, Gunshine. Han har en rekke tanker om hvordan onlinespill har endret seg de siste par årene, og i hvilken retning de går.
Free to play
Først og fremst blir alle spill angivelig gratis å spille. Den såkalte free-to-play-modellen, hvor man får tilgang på spillet gratis men kan kjøpe innhold, har vist seg svært vellykket. Senest forrige uke fikk vi vite at Funcoms Age of Conan opplever svært gode tall etter overgangen til denne inntjeningsmetoden.
Spillene skal ikke bare være gratis, de må også være ekstremt tilgjengelige, mener Paananen. Lange installasjonsprosesser og nedlastinger gjør angivelig at folk ikke orker å starte opp spillet. Derfor må det være så enkelt som mulig å komme i gang, og den finske utvikleren mener at spill som kjører rett i nettleseren er den eneste fornuftige veien å gå. Han trekker frem Flash 11 og HTML5 som de to mulige alternativene.
Sosial spilling
Det sosiale aspektet blir også viktigere. Muligheten til å kunne knytte spillet opp mot sosiale tjenester er altavgjørende for at spillerne skal kunne spille med vennene sine. Man vil også få dypere spillopplevelser og han tror at det vil bli mindre fokus på viral markedsføring. Han understreker at sosial spilling er langt mer enn det man har sett i for eksempel Farmville, og at flerspiller i sanntid kommer til å bli standard.
Den moderne spilleren er også et menneske i farta. Vi spiller hjemme, på jobben og i farta. Dette er noe utviklerne ønsker å dra nytte av, og det betyr at vi vil få muligheten til å spille spillene våre på flere ulike plattformer. Paananen mener at du vil ha muligheten til å spille på telefonen din på vei til jobb, bruke datamaskinen på jobben til å fortsette å spille, og igjen spille videre på nettbrettet dittx når du kommer hjem.
Han er også veldig klar på at denne utviklingen kommer til å møte motstand fra de såkalte kjernespillerne. Likevel er det kanskje grunn til å være en smule skeptisk når vi vet at dette fremtidsbildet som skisseres går hånd i hanske med Gunshine, spillet Supercell for øyeblikket jobber med.
Fremtiden venter
Paananen er ikke den eneste som bruker disse stikkordene. Jens Begemann, grunnlegger og direktør i Wooga, Europas største utvikler av sosiale spill, tenker mye i de samme banene. Muligheten til å spille med venner og over flere plattformer var også ankepunktene hans før han i neste setning annonserte Woogas neste tittel, Magic Land.
Det er likevel ett punkt hvor de to direktørene er uenige. Begemann er helt klar på at de sosiale spillene han lager ikke er ment til å konkurrere med spill for kjernespillere. De kan leve fint side om side. Paananen hevder derimot at nye onlinespill ikke vil kunne finansieres gjennom abbonnementstjenester alene, slik som World of Warcraft, og at de etter hver vil fusjonere med de sosiale spillene. Hva tror du fremtiden vil bringe? Får vi se Age of Conan kombinert med Farmville?