Da GTA- og Lemmings-skaperen David Jones i februar 2007 lanserte Crackdown, ble spillet ble godt mottatt av både publikum og kritikere. Til Crackdown 2, valgte Microsoft derimot å droppe den originale utvikleren Realtime Worlds. De ville heller satse på det nyoppstartede Ruffian Games, et kontroversielt valg som førte til mange hevede øyenbryn i spillbransjen.
Likefullt ble det Ruffian Games, bestående av mange ansatte som arbeidet med det første Crackdown-spillet, som fikk jobben med å utvikle Crackdown 2. Nå har det amerikanske spillbladet Game Informer fått en sniktitt på spillet og kan presentere mange spennende detaljer.
Et virus som gjør folk til zombier er sluppet løs i Pacific City. Dermed blir byen en slagmark hvor de genetisk overlegne politistyrkene må kjempe mot både ville mutanter og sinte folkmasser som gjør opprør mot politikerne. Byen skal ha mange av de samme veiene og bygningene, men noen vil være revet ned eller ombygd. Sivile har reagert på den nye trusselen med å bevæpne seg, og vil respondere mer på omgivelsene rundt seg.
Ruffian Games lover nye kjøretøy, blant annet et helikopter, samtidig som alle de gamle skal være med. Nye våpen og nye ferdigheter skal også være implementert, blant annet skal det bli mer varierte slagangrep og det arbeides med et mer nøyaktig siktesystem.
Man kan nå være hele fire spillere i samarbeidsmodus og kjøretøyene har blitt oppgradert med våpen montert på taket slik at alle skal få noe å henge fingrene i. Online kan man spille "deathmatch" med opptil 16 spillere, og spillet skal ha et erfaringssystem ikke ulikt det vi kjenner fra Call of Duty 4.
Når spillet blir tilgjengelig for salg er ikke annonsert, men det ventes å komme ut en gang i 2010.