Early Access-inntrykk

Enshrouded

Sjangerens beste byggeopplevelse

Med Enshrouded treffer Keen Games blink på nesten alt.

Keen Games

Midt i den ekstreme hypen rundt Palworld, som nå har rundet over 19 millioner solgte, kom det et annet spill i litt den samme sjangeren. Enshrouded, fra utvikler Keen Games, kom ut i Early Access, som nesten har blitt normen for i hvert fall denne typen spill.

Og selv om spillet ikke har fått helt den samme oppmerksomheten som Palworld, så har også Enshrouded nådd en milepæl på over 1 million spillere, noe som i seg selv er meget gode tall. Og det er ikke uten grunn at spillet har suksess, dette er en meget solid tidlig utgave og smakebit av Enshrouded vi har fått tilgang til.

Farlig tåke

Survivalspill kommer med sine greier som bare må være med. Mat og drikke, basebygging og en eller annen konsekvens når du dør er grunnpilarer i sjangeren. Enshrouded har alle disse, men den unike tvisten her er at deler av kartet er innhyllet i en giftig tåke. Du holder ut i X antall minutter i denne tåka før du rett og slett bare faller om og dør.

For å holde ut lenger i denne tåken, og etter hvert også tåle litt «sterkere» tåke må du bygge den en base, og oppgradere flammen i denne basen slik. Og dette er litt av gameplay-loopen i Enshrouded, veldig kondensert. Utforsk område rundt deg, samle sammen alt du finner av ressurser og utstyr, og oppgrader flammen. Nå kommer du deg forbi den neste, kunstige veggen og kan samle på nye ressurser, bygge bedre utstyr og oppgradere flammen enda en gang.

Det hører kanskje lite avansert ut, men Enshrouded fenger, i hvert fall meg, på en måte få andre spill i samme sjanger har gjort tidligere. Og det er mange grunner til det, men først og fremst må jeg berømme utviklerne for verdenen de har skapt. Den er en drøm å utforske, med masse små hemmeligheter du aldri blir vist veien til, og en hel masse ulike bygninger, huler og ruiner du kan finne. Det er også en hel del oppdrag du får underveis, som drar deg litt i riktig retning. Men spiller belønner de som utforsker verdenen til det fulle, og det liker jeg veldig godt.

Det samme gjelder også det voxel-baserte byggesystemet i spillet, som kanskje er det aller beste byggesystemet jeg har prøvd. Du kan kombinere materialer, og spillet får alt til å henge sammen på en veldig naturlig og fin måte. Det er uendelige muligheter når det kommer til basebyggingen, og selv jeg som stort sett lager ganske basic og praktiske bygg liker å prøve å få til noe som ser noenlunde bra ut i dette spillet.

Ikke bare fryd og gammen

Det som er litt synd, og som jeg håper er noe utviklerne har planlagt, er en grunn til å bygge ut og sikre basen din. Ja, du får en hvilebonus med deg ut etter å ha vært i basen, men den står egentlig aldri i fare (når du spiller alene eller sammen med venner vel å merke). Det er ingen invasjoner, ingen monstre eller andre vesen som kommer og setter basen i fare. Så bortsett fra komfort og praktiske årsaker så trenger ikke basen din bygges på en sikker måte.

Og til tross for en stor og innholdsrik verden, så bærer den litt preg av gjenbruk. Natur og bygninger er for så vidt helt greit, her er det nok å utforske, men spesielt når det kommer til fiender blir det litt for lite variasjon. Helt fra starten av så er det mer eller mindre de samme fiendene du møter på gjennom hele spillet slik det står i dag. Du møter noen nye på veien mot nivå 25, som per nå er maks, men det er gjenbruk hele veien. Fiendene er helt ok for seg selv, men spillet hadde hatt nytte av mer variasjon og unike vesen akkurat her. Noen av sjefskampene er stilige, og er absolutt noe jeg håper Enshrouded byr mer på når spillet utvikles videre.

Kampsystemet trenger også litt justeringer i tiden framover. Mekanisk så fungerer det relativt godt, men det er fryktelig ubalansert. Du kan bruke en- og tohåndsvåpen, du har pil og bue, og du har magiske tryllestaver. Sammen med disse våpentypene har du et evnetre du putter poeng i ettersom du går opp i nivå eller gjør visse aktiviteter i verdenen. Magi er mye, mye bedre enn de to andre alternativene, og det trivialiserer nesten spillet og fiendene akkurat nå. Det er såpass at det nesten ikke er noe poeng så spille med magi, spesielt når du får tak i det beste utstyret. Både sverd og bue fungerer godt, men de er på langt nær like sterke som magi.

Sett bort ifra dette så er kampsystemet bra, det er aktivt og relativt enkelt. Enshrouded spiller som et actionrollespill, og sett bort ifra de få overlevelseselementene som er her, så vil jeg si at det hører mer til i den kategorien med spill enn i overlevelsessegmentet. Men selve sjangeren er egentlig ganske uvesentlig. Er du på jakt etter et spill med en stor, åpen verden som roper etter å utforskes, så får du det her. Eller kanskje du vil utforske ulike kampstiler, lage og oppgradere våpen og rustning mens du venter på de aller beste gjenstandene.

Alt dette og mer kan du gjøre i Enshrouded, som i tillegg gir deg den aller beste byggemotoren denne sjangeren har sett, der det kun er din egen fantasi som setter begrensningene.

Enshrouded er tilgjengelig på Steam Early Access.

Siste fra forsiden