Riot Games har trukket sløret av sitt neste spillprosjekt: Valorant. Spillet – som tidligere har vært kjent under arbeidstittelen Project A – skal bli et gratis skytespill for to lag på 5 personer hver, der hver spiller kan velge mellom et galleri av figurer med egne spesialferdigheter.
I motsetning til kortspillet Legends of Runeterra har ille Valorant noen tilknytning til League of Legends-universet. Her foregår det hele på Jorden, i nær fremtid, der spillerfigurene er laget med tanke på ekte kulturer og områder.
Kampene ligner mye på Counter-Strike GO, der ett lag forsvarer mens et annet angriper. Laget som kommer best ut av 24 runder vinner kampen. I likhet med Couter-Strike: GO har man også muligheten til å kjøpe seg våpen og gjenstander med opptjente penger mellom rundene.
Spillerfigurene kalles Agents, og har alle fire ferdigheter som skal gjøre kampene mer dynamiske – ikke ulikt hvordan figurer i MOBA-spill stort sett har fire ferdigheter. Et eksempel er Phoenix, som kan kaste en flammekule mot fiender, en flammevegg som blokkerer synlighet og som skader spillere som prøver å komme seg gjennom, en ferdighet som blender fiendene, og en såkalt «Ultimate»-ferdighet som lar deg komme tilbake fra de døde, dersom du har aktivert ferdigheten innen i en tidsperiode før du blir skutt.
Du kan se utdrag fra en kamp i videovinduet over, og en rekke skjermbilder i bildekarusellen nederst.
Spillet skal være ute til PC i en eller annen form til sommeren. Gitt Riots tidligere spill, League of Legends og Legends of Runeterra, tipper vi det er snakk om en åpen beta.
Stort fokus på stabil nettspilling
Som en del av annonseringen har Riot valgt å fokusere mye på tekniske detaljer som vi sjelden ser i rampelyset. Dette forgrener seg på forskjellige måter.
Først og fremst skal Valorant være lett å kjøre, slik at spillere ikke skal måtte ha den kraftigste PC-riggen for å kunne konkurrere på likt nivå med andre spillere. Målet er minst 30 bilder i sekundet på maskiner med en Intel i3-370M-prosessor og Intel HD 3000-grafikkort, noe som skal bety at maskiner som er om lag 10 år gamle skal kunne nå dette. Selvfølgelig vil kraftigere maskiner yte bedre, med 144 bilder i sekundet eller mer gitt som et eksempel for GTX 1050 Ti-grafikkort.
Et annet aspekt av dette er Riot Direct – et globalt nettverk som Riot begynte å jobbe med i 2014, som skal gjøre det mulig å få lav ping via trafikkprioritering gjennom internettleverandører. Planen er å gi minst 70 prosent av spillerne en ping på mindre en 35 millisekunder.
Riot har også laget sin egen programvare for å luke ut spillere som jukser. Det heter Riot Vanguard, og fungerer slik at kamper avsluttes automatisk dersom spillere
Den siste puslespillbrikken i nettspillingsfokuset er at alle servere skal ha 128 ticks. Dette betyr egentlig bare at serveren kalkulerer hva som skjer 128 ganger per sekund, slik at ting som skyting, skuddtreff og posisjoner i spillet er mer nøyaktig på tvers av spillere.
Riots andre nye spill er ute i åpen beta nå, og vi har testet kortspillet.
Legends of Runeterra kan fort komme til å vippe Hearthstone av tronen »