Feature

Når kommer det ultimate Magic-spillet?

Samlekortspill på data

Her er noen forsøk på å lage dataspill av verdens beste samlekortspill.

1: Side 1
2: Side 2

Før Internett og damer ble oppfunnet var Magic The Gathering den store tingen. De fleste jeg kjente drev med samlekortspillet, og det var en av de få varene i verden som kunne suge penger ut av lommeboka til folk like raskt som heroin.

Farsotten gikk over sjø og land og Wizards of the Coast, selskapet bak Magic, fikk etter hvert så store midler at de kjøpte rettighetene til selveste Dungeons & Dragons. Magic selges den dag i dag og nye serier med kort lages hele tiden.

Det er så lenge siden jeg begynte å spille Magic at jeg er usikker på akkurat når det var. Selv om jeg tror det må ha vært en gang i tidlig middelalder så kan jeg fortsatt huske lukten av nye kort. Lukta var noe av det beste som fantes, men med den fulgte forvirringen over regler og kaoset nye kort brakte med seg.

Spillet er i bunn og grunn ganske enkelt, men dårlig forklarte begreper og myriader av kort gjør spillet potensielt svært komplisert. Magic og dataspill er derfor to ting som passer som hånd i hanske. I sin digitale form er det nemlig umulig å spille feil og reglene må følges til punkt og prikke. Magic funker veldig godt som dataspill, bortsett fra på et punkt – der det gjelder pengene.

Det er med gode minner jeg husker tilbake på det første dataspillet som tok for seg Magic. Det var Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers og ekspansjonspakken Spells of the Ancients. Hvis man spilte nok kunne man nemlig lage seg en kortstokk som inneholdt kort som Black Lotus, Mox-er og Juzam Djinn.

Dette er kort som i sin fysiske form er verdt flere tusen kroner stykke, så det er selvfølgelig kun de aller færreste som har dem. Men i dataspillet kunne alle bruke dem og sole seg i kortenes legendariske glans, og de kunne gjøre dette uten å selge sjela si til Wizards of the Coast.

Paradokset er derfor klart som dagen. Hvis Magic blir for bra i dataspillform kan det hindre utvikleren å slå kloa i masse deilige penger, selv om fansen mister gode muligheter for underholdning. I denne artikkelen skal jeg derfor se på Magics styrker og svakheter i sin digitale utgave.

Fantastiske grunnelementer

Jeg spilte Magic ganske lenge og prøvde meg litt i de profesjonelle turneringene i Oslo og på Blindern. Dette var skikkelige saker for perfeksjonister. Her hadde de beste egne lag som testet kortstokker for dem, og planla alt ned til hver minste detalj. Det fantes også verdensomspennende rangeringer slik som i sjakk, og noen tjente til og med bøttevis med penger på Magic.

Jeg fikk nok etter en liten smak av denne dansen, for hvis en skulle ha noen som helst sjanse her måtte en gå til verket som en toppidrettsutøver, og tømme nær uendelig mye tid og midler inn i det. Jeg har likevel alltid likt Magic og ideen bak samlekortspillet er utrolig interessant.

Selve grunnkonseptet er et jeg strever etter i nær samtlige spill jeg prøver – nemlig perfeksjonisme. I et samlekortspill lager du deg en kortstokk med et bestemt antall kort. Det er derfor like viktig å tenke på hvilke kort en bør ta ut som hvilke kort en bør putte inn. Hovedstrategien i spillet ligger i valgene du tar når du lager stokken, mens selve spillingen handler om å utføre strategien som allerede er lagt.

Når du lager kortstokker må du balansere antallet farger opp mot ressursene du putter inn. Du må velge kort som passer sammen og kan dra nytte av hverandre. Du må ha med en god blanding av kort som er enkle å spille og noen som er mektigere men krever mer, og du må vurdere alt ut fra hvilke kort du faktisk har og ikke hvilke du skulle ønske du hadde.

Slik vil den som har laget den beste stokken på forhånd ha størst sjanse til å vinne. Jeg har aldri fått nok av dette knallgode konseptet så det var derfor jeg fikk lyst til å teste Magic som dataspill igjen.

En gammel slager

Turen gikk først til Duels of the Planeswalker og ekspansjonspakken. Det eldgamle spillet funket overraskende bra og snart flommet alt tilbake. Jeg gikk inn i det som en fisk i vann og elsket hva spillet hadde å by på. Grafikken var selvfølgelig ekstremt utdatert, menyene var håpløse og brukergrensesnittet var latterlig. Likevel var spillet utrolig underholdende fordi det lot meg gjøre noe av det som er aller morsomst i Magic – samle sammen kort for å lage den perfekte kortstokken.

Duels of the Planeswalkers er nemlig laget slik at du begynner med et veldig beskjedent antall kort, men etter hvert som du spiller, gjør oppdrag, utforsker huler og bekjemper fiender får du hele tiden nye og mektige kort.

Slik kan du lage helt fantastiske kortstokker du knapt kan drømme om å ha i virkeligheten. Spillet inneholder selvfølgelig kun de tidligste kortene, men noen av disse gamle kortene er fortsatt av de aller mektigste og mest interessante.

Jeg lagde noen kongelige kortstokker som blandet den røde fargens skadeformler, hvits makt over liv og død, sorts ødeleggende kraft eller grønns lynraske kjapphet. Dette betydde at jeg raskt hamlet opp med alle utfordringer spillet hadde å by på. Jeg saumfarte alle hulene for de mest sjeldne kortene og sablet ned hovedmagikerne fra hver farge.

Selv om spillets siste boss hadde 100 livspoeng mot mine fattige 14 hadde han ikke en sjanse mot min hvite og grønne Ernham/Geddon-kortstokk (navn som kan få det til å gå vann i munnen på Magic-veteraner). Duels of the Planeswalkers var virkelig gøy å spille, til tross for dets ekstremt utdaterte format, men jeg hadde på ingen måte slukket min Magic-tørst.

1: Side 1
2: Side 2
Ledige stillinger
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (20)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Stigtrix_InnleggNO
15 år siden

Her er noen forsøk på å lage dataspill av verdens beste samlekortspill.

Les hele saken

Magic hadde virkelig gjort seg på bærbart format!

Det hadde vært spennende hvis de lager det til 3DS :D

Monstre som kommer ut av kortene i 3D og angriper og spells i 3d etc.!

Jeg har spilt Magic før, men det ble for mye penger for de kortene, så

jeg slutta.

Jeg hadde lett begynt hvis de ga det ut til en bærbar plattform hvor

kort osv. ikke var så grisedyrt.

To9R
15 år siden

Ja, det er synd at det ikke har kommet noen nyere samlekortspill der du kan planlegge kortstokken skikkelig osv. Har spilt mange populære samlekortspill blant annent Pokemon Yu-gi-oh, Magic og Duel Masters.

Det spillet som ligner mest på Magic er faktisk DM som har akkurat samme reglene bare MYE forenklet. Både Yu-gi-oh og DM har skikkelige virtuelle utgaver, men disse er på Gameboy og DS.

DM har jeg gitt opp fordi det var for simpelt, men yndlingsspillet er Yu-gi-oh fordi at jeg elsker reglene og kortene.:love: (Skamme seg):p

 

Skal prøve det gamleste Magic spillet, takk for tipset ;)

 

@Stigris Du mener noe ala det PS spillet der du kjøpte kort som ble virtuelt animmert på TV-en? (husker ikke hva det heter)

PheIix
15 år siden

Jeg spilte Magic kjempe mye like etter vidregående, fikk en perm smekkfull av kort pluss en boks med overskudds kort fra han som introduserte meg for spillet (rundt 5-6 hundre kort). Kort han ikke lenger hadde "bruk" for som han sa... Endte jo med at jeg begynte å kjøpe kort selv og lage egne deck, hovedsaklig grønn/rød, men også blå/rød. Hadde en betydelig samling med kort før jeg dro til militæret (alt for mye penger gikk med på kort, var jo så vidt det holdt til mat en stund) :whistle: , hvor alle kortene mine ble stjålet mens jeg var borte på kurs... Har ikke spilt magic fysisk siden den gang. :cry:

 

Uansett, har prøvd min del av magic spill og må nok si meg veldig enig med TE_Andersen, det mangler noe i alle magic spill. Jeg har ikke prøvd det første duels of the planeswalker, men de andre har jeg fått prøvd en del. Spesielt det siste har jeg sansen for, selv om man som sagt mangler sjansen til å bygge egne decks. Det som skrives om Magic - Online kjenner jeg meg veldig igjen i, utseendet virker som et enkelt poker spill fra slutten av 90 tallet og oppsettet er klønete og lite logisk. Mistet fort interessen av Magic online pga. det dårlige intrykket jeg har av hele oppsettet. Det Magic spillet jeg har hatt det mest moro med, med unntak av det fysiske spillet, må være Magic: The gathering - Battlegrounds på Xbox, men det er ikke noe kort spill. Det er lagt opp mer som et slåssespill hvor de forskjellige planeswalkerene kjemper mot hverandre. Sammen med kamerater som også interesserer seg for magic er det fantastisk morsomt å kjempe mot hverandre i en hektisk runde med battlegrounds med egen komponerte "decks". Og det kan bli virkelig hektisk og utfordrende om kampen varer en stund.

 

Får bare håpe at det kommer et spill som kan fange magic's fantastiske "gameplay", og som gir deg den samme gode følelsen av å ha så mektige kort som virkelig kan gi hvem som helst en dårlig dag.

psyched
15 år siden

Har en fin stor grønn bunke på 100+ kort :) Nesten alt er kjøpt bruk tho. Håper det kommer et magic spill som virkelig er bra!

saladin waits for alice
15 år siden

ahh magic the gathering, spilt mye av det ja ;)

Siste fra forsiden