Grand Theft Auto - film

Rockstar-grunnlegger har avslørt hvorfor Grand Theft Auto aldri ble film

Illustrasjonsbilde fra Grand Theft Auto V.
Rockstar Games

TLDR

  • Rockstar sa nei til flere forespørsler om å lage filmer basert på spillene sine, har medgrunnlegger Dan Houser avslørt.
  • Rockstar mente risikoen var for stor og tilbyderne ikke kunne tilby nok verdi til å gi opp kontrollen over merkevaren deres.
  • På den tiden var det også en generell oppfatning at spill ble til dårlige filmer, noe Houser erkjenner at har endret seg i nyere tid.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Grand Theft Auto er en av underholdningsverdenens største merkevarer. Likevel har det aldri blitt film av den populære spillserien, og nå vet vi hvorfor.

I et intervju med The Ankler (via Gamesindustry.biz) avslørte Rockstar-medgrunnlegger Dan Houser at det kom flere forespørsler fra folk som ville lage film av både GTA og Red Dead Redemption. Utvikleren følte imidlertid aldri at tilbudene som kom inn var verdt å satse på.

Da studioet tok møter med filmskapere, stilte Rockstar alltid spørsmål om hvorfor det skulle takke ja. Filmfolkene svarte alltid at det var en stor mulighet. Houser og kompani var imidlertid slettes ikke klare for å gi fra seg kontroll over merkevaren sin.

– De trodde at vi ville være blendet av lysene og det var bare ikke tilfellet. Vi hadde det vi anså som et produkt verdt flere milliarder dollar og økonomisk sett ga det aldri noen mening. Risikoen var aldri verdt det. På den tiden var den generelle oppfatningen at spill ble til elendige filmer.

At spill har begynt å gjøre mer suksess i overgangen til andre medier er blant grunnene til at Houser nylig dannet Absurd Ventures. Studioet med flere Rockstar-veteraner på laget skal produsere både spill, animasjonsserier, podcaster og grafiske noveller.

LES OGSÅ: Det nye studioet til Rockstar-grunnlegger Dan Houser jobber med et actioneventyr »

Ledige stillinger
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Dataspelrådgivar (vikariat)
Søknadsfrist:
10.04.2025
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (8)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Wheeljack
9 måneder siden

Spillverdener, spesielt noen så store som GTA og RDR, blir sjelden bra når det skal overføres fra et interaktivt medium man kan i stor grad påvirke og delta i sjøl, til et passivt et hvor man bare sitter og ser på. 

Zeph
9 måneder siden

Aldri sett behovet. Historien i spela har ikkje vore det viktigaste. Ein GTA-film kunne blitt tilsvarande ein kva som helst gangsterfilm. The Last of Us er til samanlikning veldig historiedrevet og fungerte bra på TV.

Donkey Kong
9 måneder siden
Zeph skrev (7 minutter siden):

Aldri sett behovet. Historien i spela har ikkje vore det viktigaste. Ein GTA-film kunne blitt tilsvarande ein kva som helst gangsterfilm. The Last of Us er til samanlikning veldig historiedrevet og fungerte bra på TV.

RDR 2 er veldig historiedrevet med sterke karakterer. Men overgangen til film blir litt meningsløs når cutscenes avspilt etterhverandre nesten er en fullverdig film allerede 

rabler
9 måneder siden

Jeg tror det kan være mulig å lage gode filmer/serier med både GAT og RDR, men da må man ha en visjon om hvilken historie man ønsker og fortelle og hvorfor. Det gir ingen mening å bare overføre spillene til lerretet siden de er såpass åpne, men det finnes helt sikkert historier i disse verdenene som gjør seg utmerket som film/serie.

Men jeg skjønner veldig godt at de var skeptiske når "salgspitchen" til filmskaperne var "Det er en stor mulighet" 😃

Zeph
9 måneder siden
Donkey Kong skrev (3 timer siden):

RDR 2 er veldig historiedrevet med sterke karakterer. Men overgangen til film blir litt meningsløs når cutscenes avspilt etterhverandre nesten er en fullverdig film allerede 

RDR2 hadde fungert betre trur eg, og eg synest ikkje det ville vore meiningslaust. Det er stor forskjell på cutscenes og spelefilm eller serie. Ikkje minst at det blir tilgjengeleg for eit langt større publikum enn dei som har spelt spelet.

Siste fra forsiden