Nylig meldte vi at en av Rockstar-grunnleggerne uttalte at ansatte jobbet 100-timers uker på Red Dead Redemption 2, men at dette visstnok var frivillig. Som blant andre nettstedet Gamesindustry.biz har flere ansatte selv nå kommentert saken.
En av de som nå tar bladet fra munnen er Vivianne Langdon, programmerer ved Rockstar San Diego.
– Jeg har aldri arbeidet mer enn kanskje 50 timer per uke (og det er sjeldent), men generelt jobber jeg 2-6 timer med betalt overtid per uke, skriver Langdon i en Twitter-tråd.
Sier det er frivillig
– De få gangene jeg har jobbet overtid sent har generelt vært fordi jeg er i «sonen» og ikke vil stoppe før jeg jeg har løst et vanskelig problem. Det er ikke et resultat av at noen tvinger meg til å jobbe sent eller gir meg umulige tidsfrister, sier Langdon i en annen melding.
Wesley Mackinder, som jobber som designer hos Rockstar North, skriver at han har jobbet hos studioet i seks år og aldri har vært i nærheten av å jobbe 100-timers uker, noe en annen North-ansatt underbygger:
– Jeg har ikke jobbet en 100-timers uke i mitt liv. Jeg blir takket for all overtid jeg blir spurt om, og i de tilfellene føles det som om det virkelig er en uheldig situasjon, skriver kollega Zoë Sams.
Flere av de ansatte som nå snakker ut understreker at Rockstar har gitt de ansatte tillatelse til å snakke helt fritt om arbeidsforholdene hos studioet, og at studioet ikke har satt noen krav til hva de har lov å si. Ikke alle tror på dette, noe de Rockstar-ansatte også har kommentarer til.
– Tidligere denne uken sa folk «hvorfor tillater de ikke eksisterende utviklere å snakke?» Nå er det folk som kaller dette et PR-stunt og at vi bare har lov til å si positive ting. Du kan ikke vinne, skriver Mackinder.