Det er ikke et gåteløsingsspill om det ikke leker litt med hjernen din. Plattformspill som Braid og Fez har vist at det er vidt forskjellige måter å gjøre det på. Kommende Reset ønsker ikke å være noe dårligere, og lar deg rett og slett løse gåter med seg selv. Ved hjelp av tidsreise.
Førstepersonsspillet utvikles av Theory Interactive, som visstnok er de to finnene Alpo Oksaharju og Mikko Kallinen. De har allerede lagd en nydelig og stemningsfull trailer som like gjerne kunne vært fra en av bransjens virkelige bauter. Filmsnutten skal være dratt ut av spillmotoren, og du ser den nederst på denne siden.
Åpen verden
Stemningen er visst en viktig del av Reset, der den oppfordrer spilleren til å dra på oppdagelsesferd i omgivelsene. Man bestemmer selv hvor man vil gå, og gåtene må ikke løses i noen bestemt rekkefølge.
– Spillverdenen har dynamiske døgn- og værsykluser som skaper en unik stemning for hver spiller. Du beveger deg helt fritt i Reset, og man må lese verdenen for å forstå hva som har hendt og kommer til å skje, sier Oksaharju til Gamasutra. Han er ansvarlig for historien og det grafiske.
Spillets imponerende grafikkmotor, som du får en smakebit på i traileren, er visst karenes egen fortjeneste. Den finske duoen, som tidligere jobbet hos grafikkekspertene i Futuremark, har utviklet «Praxis» helt alene. Budsjettet tillot ikke noe annet.
Reset kommer til Windows, men det er uvisst når.