Utgiverhuset Nexon fikk et dårligere resultat enn håpet i fjor, mye på grunn av Lawbreakers. Skytespillet, som ble utviklet av Cliff Blezinskys Boss Key Productions, ble lansert i august i fjor, men fant ikke et publikum, og ble en av årets største flopper.
Nexons resultat for tredje kvartal i finansåret 2017 hadde et underskudd på om lag 270 millioner kroner – et underskudd som ble tilskrevet spillet. I en samtale med investorene om situasjonen oppnevnte Nexons finanssjef Shiro Uemura en noe overraskende syndebukk.
– Vårt resultat i Nord-Amerika i tredje kvartal var lavere enn planlagt, hovedsakelig på grunn av at Lawbrakers ikke nådde våre forventninger. Lawbreakers er et unikt skytespill utviklet for kjernespillere. Vi hadde svært høye forventninger for lanseringen av spillet, men timeingen viste seg å være uheldig – mer spesifikt kom det internettbaserte blockbusterspillet Playerunknown's Battlegrounds ut ti PC omtrent samtidig, og gjorde markedsklimaet svært tøft for førstepersons skytespill generelt og for Lawbreakers, sier Uemura ifølge en transkripsjon.
At PUBG skal ha skylden for resultatet virker som en interessant observasjon. Da Lawbreakers kom ut i august hadde det for lengst sementert sin status blant årets største suksesser. De to spillene byr på ganske forskjellige opplevelser også – mens Lawbreakers er en arenaskyter, byr PUBG på en betydelig tregere spillopplevelse.
Lawbreakers fikk faktisk ganske gode anmeldelser da det kom. Her på bruket ga vi spillet kred for å prøve noe litt annerledes enn de fleste skytespill, og roste det for skytefølelsen og tempoet.