Januar er nesten over, men før måneden er omme får vi plass til to etterlengtede indie-lanseringer. I dag dukker nemlig den ferdige utgaven av Proteus opp på nettet, og i morgen følges den av Antichamber. Begge spillene har gjort det godt i Independent Games Festival, og dessuten vunnet en bråte andre priser.
Proteus og Antichamber har i tillegg det til felles at de er førstepersonsspill. Men der slutter også likhetene.
Proteus finner sted på en drømmeaktig øy, og her er poenget bare å utforske. Den eneste måten å påvirke verden rundt deg på er rett og slett ved å være der; miljøene og de fascinerende skapningene i dem vil reagere på din tilstedeværelse på ulike måter.

Spillet skilter med et dynamisk lydspor som endrer seg basert på det som skjer. Grafikken har også en egen stil, og minner litt om klassiske 8-bit-spill. Selv om objektene i verden er tredimensjonale ser de ofte helt flate ut, siden de mangler skyggelegging.

Hjernetrim i Antichamber
Antichamber er noe helt annet. Dette er en hjernetrimmer som gjør det den kan for å rote med hodet ditt. De M.C. Escher-aktige miljøene er fulle av hemmeligheter og overraskelser, og ting er sjeldent det de ser ut til å være. Spillet bruker skarpe farger og rette linjer for å skape en egen visuell stil.
For å hjelpe deg å komme gjennom disse miljøene utstyres du med et slags våpen, som kan skape, manipulere og ødelegge materie.
Begge spillene blir tilgjengelige på Steam (Proteus, Antichamber). Proteus kan også kjøpes DRM-fritt direkte fra utvikleren, og da får du Steam-kode med på kjøpet. Antichamber finnes kun for Windows, men Proteus har også en OSX-versjon.
Les også: Årets IGF-finalister kunngjort
Les også: Anmeldelse: Kentucky Route Zero