Obsidian Entertainments etterlengtede oppfølger til rollespillet Pillars of Eternity har blitt utsatt med en drøy måned. Det forteller utvikleren i en melding på sine nettsider.
Pillars of Eternity II: Deadfire skulle opprinnelig lanseres 3. april, men for å gi spillet en ekstra runde med finpuss og polering er slippdatoen nå satt til 8. mai:
– Som dere sikkert har gjettet er Deadfire et enormt spill – langt større enn det opprinnelige Pillars of Eternity. Obsidian har jobbet hardere enn Abydon selv (guden for bygging i spillet, journ. anm) for å sørge for at absolutt alt blir kjempekult. I tillegg har vi gjort justeringer som følge av de flotte tilbakemeldingene vi fikk fra spillets lukkede beta. Med dette til grunn tar vi bare et par ekstra uker for å polere og legge den siste finpussen på verket, forklarer Obsidian.
Som plaster på såret lover utvikleren å dele flere nyheter og annet innhold knyttet til spillet i løpet av de kommende ukene og månedene.
Folkefinansiert oppfølger
Etter å ha nytt stor suksess med folkefinansiering av Pillars of Eternity, vendte Obsidian igjen til kronerulling for oppfølgeren. Via finansieringsplattformen Fig håvet spillet inn nesten 37 millioner kroner – fire ganger så mye som det utvikleren hadde bedt om.
Pillars of Eternity II plukker opp historien der forgjengeren slapp, og byr på nye eventyr i Eora-verdenen. Denne gangen har en av gudene fra det første spillet, Eothas, gjenoppstått som en steintitan, og han er besatt på å gjøre livet vanskelig for spilleren.
For å ordne opp i problemet må man ta turen til spillets nye område, kalt Deadfire. Her vil spillere støte på både kjente og ukjente figurer, finne nye utfordringer og forsøke å løse en bitter konflikt mellom lokalbefolkningen, et ambisiøst handelsselskap og en gjeng nådeløse pirater.
Pillars of Eternity II: Deadfire kommer til Windows, Mac og Linux.
Seriens første spill ble godt mottatt her på verket.
Vår anmelder kalte Pillars of Eternity et kjærlighetsbrev til rollespillfansen »