Helt siden Obsidian sparket i gang Kickstarter-kampanjen for Pillars of Eternity i 2012, har mange fans ment at spillet burde hatt turbaserte kamper. Utvikleren valgte som kjent å gå for kamper i sanntid, men nå – åtte måneder etter lanseringen av seriens spill nummer to – er det tid for forandring.
I et intervju med nettstedet PCGamesN kunngjorde spillsjef Josh Sawyer at turbaserte kamper snart vil rulles ut til Pillars of Eternity II: Deadfire. Det nye kampsystemet introduseres i en fersk oppdatering, som blir tilgjengelig for alle fra 24. januar.
Omfattende prosjekt
Spillere får selv velge hvilket system de ønsker å bruke, men fordi de to opplevelsene er fundamentalt forskjellige fra hverandre kan man ikke veksle fritt mellom dem. Vil du bytte må du altså starte en ny kampanje.
Teamet har for eksempel forandret hele brukergrensesnittet og justert på balanseringen til samtlige av kampene. Ifølge Sawyer har arbeidet med de turbaserte kampene vært mer omfattende enn noe tilleggsinnhold han har jobbet med tidligere.
Spillsjefen er storfornøyd med å kunne gi denne gaven til fansen, men han innrømmer også at håpet er at flere spillere nå vil få øynene opp for Pillars of Eternity II. Flere detaljer om den kommende oppdateringen vil avdukes senere denne uken.
I fjor fikk Obsidian en ny eier.
Microsoft har kjøpt opp utvikleren, men alt skal fortsette som før »