Til tross for at de regelmessig har sluppet korte utviklervideoer av enkelte enheter og bakgrunnshistorier har Creative Assembly holdt et relativt stort lokk på produksjonen av deres etterlengtede tittel Total War: Warhammer. Inntil nå.
Gjennom en nyutgitt trailer, som kan sees øverst i saken, får vi for første gang et glimt av spillets kampanjekart. Ettersom det vi ser ikke er bilder tatt direkte fra kampanjen selv, men ovenfra mens kameraet følger en ørn, er det relativt vanskelig å si akkurat hvordan kampanjekartet kommer til å fungere i forhold til i tidligere titler.
Likevel er det visse ting vi kan si med sikkerhet: dette har potensiale til å bli svært vakkert. Topografien virker mye villere og variert enn ellers, noe som er typisk for fantasyunivers. Ikke bare lover dette godt for fansen, men gjort riktig kan dette være med på å gjøre Total War: Warhammer til noe forfriskende nytt.
Ny vind i seilene?
En av grunnene til at Warhammer virker som et friskt pust er alle de nye variablene man må regne med på slagmarken. Ikke bare blander Warhammer-universet sverd og skytevåpen, men i tillegg får vi for første gang fantasyenheter som kjemper, orker, trollmenn – og flyvende enheter. Om vi ser like mye nytt på kampanjenivået er så langt ukjent, men det er lov å håpe.
Som det første Total War-spillet i historien som forlater verdenshistorien og tar for seg en fantasiverden, er det mange som håper på at serien kan gjøre et etterlengtet byks på innovasjonsfeltet. Tross gjennomgående høy kvalitet er det lett å kjenne igjen svært mange av mekanikkene fra 2004-spillet Rome: Total War i årets Total War: Attila, og det er på høy tid at Creative Assembly prøver noe litt annerledes. Så gjenstår det å se om Warhammer-universet er løsningen
Total War: Warhammer slippes etter planen 28. april 2016.