Anmeldelse

EA Sports Football Club 25

Nok en gang uten betydelig nyvinning

Grunnlaget i EA Sports FC 25 er så polert at det i grunn ikke er stort å rette på

EA Sports

Vi er i det herrens år 2024. Det vil si at jeg har spilt EAs fotballspill i over to tiår. Tidvis har jeg også spilt mye virtuell fotballspill i løpet av et år. I mange år kjøpte jeg den nyeste utgaven av FIFA og la ned titalls, om ikke hundrevis av timer.

Som regel bydde de nye spillene på relativt små endringer som rettet opp i irritasjoner jeg hadde følt på de tolv foregående månedene. Men de årgangene hvor det var store overhalinger, for eksempel ved introduksjonen av en ny spillmotor, husker jeg som skikkelig spennende.

Det begynner imidlertid å bli lenge siden EAs fotballspill kom med revolusjonerende nytt. Enn så flotte ord EA bruker i markedsføringen av sitt nye fotballspill, er forskjellene fra år til år minimale. Selv ikke da serien skiftet navn, og kvittet seg med FIFA-lisensen i fjor, var det særlig til forandring å spore.

Ser ut som FIFA alltid har gjort dette.
Håvard Ruud/Gamer.no

Nå står det andre spillet i ny profil for døren, men det er lite nytt under solen denne gangen også.

Taktikk med stor T

I år er fokuset på taktikk. I introsekvensen stirrer Zinedine Zidanes avatar i kameraet og bedyrer at “taktikk er fotball”.

Taktikktavla har fått litt flere alternativer og mer dybde, og man har nå flere valg for hver spiller og hvordan de skal oppføre seg på banen, både med og uten ball. Vingene kan for eksempel få instrukser om å holde seg ute på flankene, eller trekke innover sentralt i banen. Eller du kan be backene dine om å bidra med offensive forflytninger.

Dette har vært en funksjon i noen grad tidligere, men med hjelp av kunstig intelligens og data fra den ekte verden, merker man faktisk forskjell om man gjør endringer. Real Madrids høyreback, Dani Carvajal, er for eksempel blant de bedre i rollen som en vingback, som du vil få godt utbytte av å få med offensivt, i stedet for å la han holde seg bak i forsvar.

Her er det store rom for eksperimentering med din favoritt måte å spille fotball på. Det finnes over 30 roller de forskjellige spillerne kan påta seg, og du kan sette sammen et lag med spesialister for å spille engasjerende tiki taka, intenst gegenpress eller hurtige overganger med størst sjanse for suksess.

Nå kan man gi enda tydeligere instrukser til spillerne.
Håvard Ruud/Gamer.no

Underveldende nyvinning

Utover taktikkeriet, er årets nyvinning en modus ved navn Rush. Her spiller man 5 mot 5, med fire utespillere på en mindre bane og en keeper i mål. Denne modusen spilles alene mot datamaskinen, eller med inntil tre venner mot andre online. Modusen er selvsagt også inkludert i Ultimate Team (FUT), hvor du bruker en av spillerne på laget ditt sammen med andres beste spillere. I tillegg er modusen integrert i karrieremodus, som en del av akademiarbeidet for å utvikle talenter.

Fem mot fem på en mye mindre baner blir fort intenst. Én liten feil kan fort bety at det andre laget får en overgang. Med lite tid og få muligheter til å rette opp før motstanderen kommer til skuddmulighet, kan det fort bli mange mål. De fleste fem mot fem-kampene jeg har spilt i FUT har endt med tosifret antall scoringer.

Det er et artig og intenst tilskudd, men samtidig litt underveldende. Dette var alt de kom på, liksom? Selv om det er gøy med mange mål, er det også en modus som bringer fram mye ego blant de dribleglade når man spiller på nett. Ofte blir man bare stående å se på en annen spiller forsøke å drible seg forbi det andre laget på egen hånd, og det smarteste man kan gjøre er å forsøke å posisjonere seg defensivt så man kanskje kan stoppe en overgang når det uunngåelig går skeis.

Fem mot fem er hektisk, men gøy.
Håvard Ruud/Gamer.no

Pengesluket vedvarer

Det begynner å bli noen år siden jeg har viet mye av min årlige tilmålte spilletid på digital fotball. Det er det nok flere grunner til. Etter å ha hatt det som «hovedspill» i flere år, er det ikke unaturlig å bli litt mett av det etter hvert. Særlig når de store nyvinningene uteblir, og endringene fra år til år er så minimale.

Hovedgrunnen er nok imidlertid utviklernes fokus har endret seg i utakt med det jeg ønsker meg med spillet. I mine ivrigste dager likte jeg best å starte en trenerkarriere med et dårlig lag, og sakte, men sikkert bygge det opp til å bli en europeisk stormakt. Nå opplever jeg karrieremodusen fylt opp med så mange tidkrevende mekanikker at det nesten blir overveldende, og dermed mindre engasjerende og motiverende.

Fokuset til EA har i flere år vært på pengemaskinen FUT, som jeg personlig har begrenset interesse av, og som selvsagt er prominent også i årets utgave. De problematiske sidene ved FUT, kortpakkene og pengebruken som følger med har vært diskutert og problematisert opp og i mente mange ganger over lang tid. Det er ingen indikasjoner på at dette er eller blir noe mer forbrukervennlig i år.

Jeg mener det ikke er urimelig å hevde at EAs fotballspill til dels har blitt «offer» for egen suksess. Eller mer presist har spillerne blitt offer for EAs suksess. Det er ikke noe synd på EA. Fotballspillene deres selger millioner av kopier, og de håver inn voldsomme pengemengder på virtuelle fotballkort hvert år.

EA har vært for lenge uten reell konkurranse i segmentet. Relanseringen av Pro Evolution Soccer til eFootball krasjet fullstendig og har ikke klart å hente seg inn igjen. EA har rett og slett ingen incentiver til å pushe på for forandring.

Spillet ser veldig pent ut i hvert fall.
Håvard Ruud/Gamer.no

Det er noen nye fotballspill i støpeskjea (Goals og FIFA og 2Ks kommende satsing f.eks.), men de er nok fortsatt lenge til de blir å se på markedet. Og selv når de kommer er det slettes ingen garanti for at de klarer å ta markedsandeler fra EA.

Konklusjon

Vi nærmer oss et tiår uten en nyvinning av vesentlig betydning i FIF…Electronic Arts Sports Football Club. Heller ikke årets innslag bringer noen revolusjon til bordet. Grunnlaget er så polert at det i grunn ikke er stort å rette på.

Det er fint å se at taktikkvalg gjør merkbar forskjell, og mer enn noen gang lar deg spille slik du vil. Den nye Rush-modusen byr på intense og morsomme kamper. Noen flere kvinneligaer er lagt til, og man kan spille karrieremodus med kvinnelag. Det er bra.

Men er det nok til å forsvare et helt nytt spill til fullpris bare ett år etter det forrige?

Det er litt vanskelig å sette karakter på dette spillet. Mekanisk er jo dette et godt spill. Fotballen sitter som et skudd, men om du kjøpte fjorårets utgave, er jeg ikke helt sikker på om jeg med god samvittighet kan anbefale deg å kjøpe dette.

EA Sports FC 25 er det beste fotballspillet på markedet, men først og fremst fordi det ikke finnes noen reelle alternativer.

EA Sports FC 25 slippes til PlayStation 4, PlayStation 5, Windows, Xbox One og Xbox Series X/S. En nedstrippet variant kommer til Nintendo Switch. Spillet lanseres 27. september, men om man forhåndsbestiller Ultimate Edition får man tilgang fra 20. september.

6
/10
EA Sports FC 25
Det beste fotballspillet på markedet, men først og fremst fordi det ikke finnes noen reelle alternativer.

Siste fra forsiden