Anmeldelse

Need for Speed: Most Wanted

Spikermatter, helikoptre og veiblokader - vi ettersøkte bilister får aldri fred.

Side 1
Side 2

Denne gangen har EA Games gjort et interessant grep - den "vanlige" Need for Speed-serien har blitt blandet sammen med Underground-serien, og det er egentlig ikke så dumt, siden politijaktene strengt tatt hører bedre sammen med Underground-konseptet. For deg som hadde gledet deg til den neste utgaven av "gode gamle Need for Speed", må jeg beklage. Om du håpet på et nytt Underground-spill, derimot, kan jeg glede deg og si at dette spillet er bedre enn begge de to forrige Underground-titlene.

Topp 15
Målet er å bli byens mest ettersøkte bilist. Politiet har nemlig en svarteliste over de verste bandittene i byen, som inneholder femten navn på gærninger du vil bli kjent med etter hvert. En etter en må de slås, og etter en sterkt MTV-inspirert intro med røff musikk og ristende kamera, må du igjennom en rekke prøvelser før du får lov til å utfordre nestemann på lista. I begynnelsen må du finne deg i en rekke b-film-inspirerte filmklipp, men disse avtar heldigvis i hyppighet etter hvert, slik at du kan konsentrere deg om kjøringen.

For å få utfordre neste rival på lista må du vinne et visst antall løp, i tillegg til at du må ha et gitt antall "bounty"-poeng, som er spillets måte å illustrere hvor ettersøkt du er. Bounty hamstrer du ved å delta i politijakter, der du får poeng for å skrape lakk med politibiler, ødelegge busskur, kjøre igjennom veiblokader, fotobokser, og slikt. Jo lenger biljakten varer, jo mer poeng får du, men det blir også hetere rundt ørene, og etter hvert settes det inn både helikoptre, SUV-er, spikermatter og så videre.

Når du omsider kommer deg langt nok unna nærmeste politibil, går du inn i en nedkjølingsmodus der du må prøve å holde deg unna alt som heter blålys. Du kan også finne gjemmesteder som gjør at nedkjølingsmodusen tar kortere tid. En annen mulighet er å kjøre inn i såkalte "pursuit breakers", for eksempel et vanntårn som kollapser og potensielt knuser politibilene du måtte ha hakk i hæl.

Etter at du har kommet i mål (eller kommer i sikkerhet etter en politijakt), fortsetter spillet sømløst slik at du kan kjøre fritt rundt i byen. Du velger selv hvor tungvint du vil gjøre det - enten kan du kjøre rundt etter ikoner på bykartet, eller du kan trykke på en knapp for å få en meny over aktuelle øvelser. Men pass på, hvis du velger å kjøre dit du skal på egenhånd, risikerer du å bli observert av en patrulje, som setter på blålysene om de kjenner deg igjen.

Forandring fryder
For ikke å bli kjent igjen så lett, er det viktig å variere. En bil som står i garasjen mister etter hvert "heat", så det kan være greit å variere hvilken bil du kjører med. Du kan også style den til det ugjenkjennelige, og nytt denne gangen er at ulik farge, spoiler, felger etc. gjør at politiet ikke er så raske på blålysknappen dersom de ser bilen din. Om politiet hindrer deg såpass lenge at "busted"-meteret blir rødt, blir du arrestert. Da må du enten gjøre opp for deg ved å betale penger, eller bruke "arrestanten løslates"-kort slik at politiet glemmer hele greia. Må du ty til den grønne seddelbunken, får også bilen din en "ripe i lakken", og blir det for mange av dem, må politiet konfiskere bilen din.

Når du omsider er klar til å møte en av rivalene, må du som regel slå dem i to øvelser, og det er ikke så veldig stor straff om du feiler; da er det bare å prøve en gang til. Slår du rivalen, rykker du ett hakk oppover på svartelista, og får i tillegg raske med deg et par bonuser. Enten får du velge en unik ytelsesoppgradering til bilen din, en ny visuell oppgradering, eller satse på sjansekort der du kan være heldig å få vognkortet til rivalens bil, som vanligvis er hakket hvassere enn den du kjører med selv. Bilparken er imponerende med en rekke lisensbiler - alt fra Audi TT til Lamborghini Murciélago kan kjøres, og etter sigende skal samtlige modeller være laserscannet til X360-versjonen for å gjengi dem så realistisk som mulig.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden