Oppdatering 26. mai: Neil Druckmanns bombastiske uttalelser om det neste Naughty Dog-spillet fikk mye oppmerksomhet denne uka. Det viser seg imidlertid at utviklerveteranen ordla seg litt annerledes enn hva Sony hevdet.
I en melding på X skriver Druckmann at ordene hans ble justert litt for mye i redigeringen av intervjuet, og at både kontekst og hensikt gikk tapt. Naughty Dog-toppen la i stedet frem sin opprinnelige uttalelse, i håp om å oppklare hans tanker om spillprosjektet studioet jobber med nå.
Her er Druckmanns opprinnelige svar i sin helhet:
– Jeg har vært veldig heldig, ettersom jeg allerede har gjort det. Jeg fikk sjansen til å lage flere av mine drømmeprosjekter. Jeg jobber med enda et akkurat nå, og kanskje har jeg aldri vært så spent på et prosjekt som det jeg er nå. Jeg kan ikke snakke om det, for da vil sjefene våre bli veldig sinte på meg.
– Generelt sett tror jeg det er spennende ting som skjer nå som jeg syns er veldig kult. Folk setter pris på spill på en måte som jeg aldri har opplevd før. Da jeg vokste opp var spilling mer en greie for barn. Nå er det helt klart for alle. Men hvis du er en gamer så kjenner du allerede til potensialet til spill, ,mens de som ikke spiller vet liksom ikke helt hva de går glipp av.
– Mitt håp, da vi lagde TV-serie av The Last of Us, var at vi kunne endre på det. Det var derfor jeg involverte meg så mye i prosjektet. Jeg ville så veldig gjerne at serien skulle bli bra, fordi jeg ville at det skulle skje at folk så serien og virkelig likte den. Og at de forelsket seg i figurene på samme måte som vi forelsket oss i de figurene og deres historie. Og så innser de etter hvert at «vent, var dette basert på et spill?» og så går de og sjekker ut spillet og oppdager de rike historiene som eksisterer i spill.
– Så jeg føler liksom at spill er i rampelyset nå. Fallout kom akkurat ut og det har vært en stor suksess for Amazon. Jeg syns det er veldig spennende. Ikke fordi spill trenger å være film eller trenger å være TV-serier, men jeg tror det gjør at folk får øynene opp for den typen opplevelser som eksisterer i spill. Jeg tror vi har nådd et punkt hvor folk er i ferd med å innse at «herregud, det finnes så mange utrolig rørende opplevelser i spill».
– Så jeg er ikke bare spent på dette spillet vi lager nå – og det er noe som er veldig nytt for oss – men jeg er også spent på å se hvordan folk reagerer på det. På grunn av The Last of Us, og suksessen til TV-serien, har folk som ikke spiller spill også begynt å se til oss for å se hva vi lager.
– Jeg er veldig spent på å se hva reaksjonene på denne greia kommer til å bli – og jeg har allerede sagt for mye om det. Så jeg stopper der. Du spør meg om mine drømmeprosjekter. Jeg har vært veldig heldig å fått jobbe med mine yndlingsspill, sammen med utrolige folk som jeg er veldig takknemlig for.
Ønsket om å omdefinere samfunnets oppfatning av spill var tilsynelatende altså kanskje noe Sony håper på, og ikke noe Druckmann faktisk sa.
Opprinnelig sak følger.
Naughty Dog har tidligere bekreftet at det er i gang med sitt neste spillprosjekt. Akkurat hva det blir er foreløpig hemmelig, men i et nytt intervju har studiosjef Neil Druckmann satt skyhøye forventninger.
I forbindelse med at Sony la frem sin strategi for fremtiden, tok PlayStation-makeren en prat med Druckmann. På spørsmål om utviklerveteranens drømmeprosjekter svarte han at det Naughty Dog holder på med nå kan bli noe stort.
– Jeg har vært heldig nok til å ha jobbet på flere drømmeprosjekter og jeg er for tiden svært spent på et nytt prosjekt, som kanskje er det mest spennende hittil.
Druckmann peker til at spill har blitt mer akseptert i dagens verden, sammenlignet med hvordan det var da han vokste opp. Som eksempel trekker han frem TV-serien The Last of Us, som han håpet at kunne være med å skape fellesskap mellom folk som spiller og folk som ikke spiller.
– Seriens suksess har trukket spill frem i lyset, og vist frem de rike og levende opplevelsene spillmediet kan levere. Denne synligheten gjør meg mer spent på ikke bare vårt neste prosjekt, men også muligheten spill kan få til å fange et globalt publikum.
– Jeg er spent på å se hvordan dette spillet blir mottatt, spesielt etter The Last of Us-suksessen, ettersom det kan omdefinere samfunnets oppfatning av spill.
Det er ikke første gangen Naughty Dog har snakket om å omdefinere deler av spillbransjen. I 2011 ordla utvikleren seg på lignende vis – den gang i forbindelse med The Last of Us. Hvordan Druckmann og kompani har tenkt å få oss til å tenke annerledes denne gangen, gjenstår imidlertid å se.
Ellers i intervjuet fikk Druckmann spørsmål om fremtiden for spillbransjen. Naughty Dog-mannen tror blant annet at kunstig intelligens vil revolusjonere måten spill blir laget på, men mente at de etiske spørsmålene rundt bruk av generativ KI må takles først.
LES OGSÅ: The Last of Us-flerspillerspillet er kansellert »
LES OGSÅ: Naughty Dog har konseptet klart for The Last of Us Part III »