Intervju

Nådde verdenstoppen på ett år

Norge gjør det ekstremt godt i e-sport om dagen og vi møtte teamlederen for et av verdens beste Counter-Strike lag en regntung dag i hans hjemby Trondheim.

Side 1
Side 2
Side 3

Hva er det som motiverer deg til å spille Counter-Strike etter så mange år i gamet?

- Et fortsatt ønske om å bli bedre, samt følelsen man får etter å ha overgått andres eller egne forventninger. Ettersom vi reiser og er mye sammen blir laget svært sammensveiset, vi blir gode kompiser som trives godt i hverandres selskap. Som sagt begynner jeg å bli gammel, og jeg ønsker også å gjøre mitt for at E-sport ikke bare skal holde seg der de er i dag, men også vokse.

Hvorfor kallenavnet bsl?

"Jeg har ikke tid til å gå på forelesninger eller delta i linjeforeninger og andre aktiviteter man gjerne gjør som student."

- Det strekker seg tilbake til da jeg var rundt 10 år og spilte Nintendo med mine venner. Man måtte ha et navn, og jeg tok navnet Beselbub etter katten til Madam Mim i Donald Duck & co. Egentlig heter den Belsebub, men jeg leste vel feil eller noe. Ettersom årene har gått har folk begynt å kalle meg "Besel", så jeg har forandra det til bsl, kort og greit.

Hvordan er du som spiller?

- Kjedelig? Jeg skal styre laget taktisk og bruker mye energi og konsentrasjon på det. Jeg er helt grei på sikting uten å gjøre så mye fancy eller spektakulært. Min rolle i laget er av taktisk natur i tillegg til at jeg bidrar til å stabilisere lagspillet vårt.

Hva er favorittvåpenet, og hvorfor?

- Jeg bruker egentlig alt av våpen, men skal jeg si favorittvåpen må det vel bli Colt M4. Jeg er gammel i gamet og liker det fordi det har mindre rekyl, noe som gjør det lettere å skyte med. Yngre spillere mobber meg og kaller det bare for bestefarvåpenet, hehe.

Jeg forstår det slik at du studerer ved siden av, hvordan klarer du å få tid til alt?

- Det er et strev og krever mye planlegging å få til. Jeg har ikke tid til å gå på forelesninger eller delta i linjeforeninger og andre aktiviteter man gjerne gjør som student. Jeg bruker å sette meg på lesesalen og lese pensum når jeg en sjelden gang har tid, samt at jeg bruker å ha med bøkene når vi er ute og reiser. Jeg fikk det til i forrige semester, så da må jeg vel få det til dette også.

Foto: Catch-Gamer

Hvorfor tror du man fremdeles spiller Counter-Strike 1.6 og ikke har gått over til enten Condition Zero eller Source som grafisk sett er mye penere spill?

- Det har seg jo slik at det fremdeles er 1.6 som blir spilt på de fleste turneringer og har den største brukerbasen, det har nærmest blitt Den Hellige Gral innenfor konkurransespill. Det er så optimalt for lagspill at det har ingen hensikt å gå over til spill som ser penere ut men ikke er like bra utformet og gir den samme følelsen. Man kan si mye om at 1.6-grafikken er stygg, men den er faktisk svært funksjonell.

Hvorfor spiller de fleste av dere på oppløsning 640x480? Er det slik at spillbarheten er så knusende bra at man kan forkaste det grafiske?

- Det er som sagt ganske funksjonelt i og med at det garanterer 100 Hz på skjermen uansett utstyr. Det er klart det er penere med høyere oppløsning, men det krever mye mer hardware, og for å få en ting til å funke på alle konkurranser er det like greit å bruke en innstilling som virker overalt. Jeg har spilt på 1152x864 inntil i år fordi jeg synes den grafikken er den mest funksjonelle, men måtte bite i gresset og bytte til 640x480 i januar da vi var på en turnering hvor utstyret ikke holdt helt mål.

Tjener du mye penger på å spille Counter-Strike?

- Siden vi ikke har noen kontrakt med fastlønn hos Catch-Gamer, tjener vi ikke annet enn de prispengene vi spiller inn og ettersom vi har spilt så godt i 2005 har det jo blitt noen kroner. Catch-Gamer betaler reise, opphold og mat når vi er ute og reiser slik at vi slipper å bruke av egne penger på dette. Vi får jo også reise rundt i hele verden og bare det er nesten lønn i seg selv synes jeg.

Føler du ikke at det da kanskje kan bli mer som en jobb kontra hobby?

- Jo, når vi spiller på dette nivået og reiser såpass mye kan det fort bli det. Vi legger veldig mye tid ned i trening, ikke bare for å klare å holde dagens nivå, men også forbedre oss slik at vi klarer å holde tritt med den kontinuerlige utviklingen i miljøet.

Andre plass i WEG Korea

E-sports begynner med tiden å vokse seg ganske så svært. Tror du veksten vil øke, eller vil den stagnere?

- Ingen tvil om at det vokser og jeg ser ingen begrensninger egentlig. Det er sterk kapital både inne og bak dette fenomenet og spillindustrien bare øker og øker. Litt synd for min del som om noen år kommer til å være altfor gammel og utdatert, hehe.

Ganske mange unge spillere er dyktige i siktemidlene. Har dere rutinerte og gamle spillere en sjanse når de som har spilt spillet siden 11-års alderen begynner å oppnå litt rutine?

- For oss som er gamle, grå og har spilt på internasjonalt toppnivå i mange år kommer erfaringen svært godt med. Det var lettere å komme til før, færre spilte og det skulle mindre til for å få en sjanse. I dag er det fryktelig mange såkalte "aimers", men det kreves mer utenom det for å få bli med. De eldre spillerne vektlegger andre ting foran et godt siktebilde, og et lag som har noen intensjoner om å bli gode er nødt å ha en miks av mange forskjellige spillertyper. Fem 16-åringer som er gode på å sikte kan ikke nå høyt som lag i internasjonal sammenheng og ingen lag i verdenstoppen har et merkbart antall spillere under 18 år.

Hvorfor er du en bedre Counter-Strike-spiller i dag enn for tre-fire år siden?

- Jeg har fortsatt opprettholdt siktetreningen samtidig som jeg er blitt flinkere til å lese spillet. Jeg har hele tiden vært god til å venne meg til endringer i spillet, og har nå min del med erfaring.

Jeg forstår det slik at tilstandene er til tider ganske ville når dere spiller i blant annet Asia, hvordan er det å bli sett på, ja nesten som en superstjerne der nede?

- Det er fortsatt veldig rart, og jeg kommer nok ikke til å bli vant med det. Når vi var i Sør-Korea og spilte, foregikk dette stort sett i TV-studio, men det var hendelser hvor vi spilte ute foran publikum og da kunne det være mange av dem. Jeg synes fremdeles også det er veldig rart og skrive ut autografen min til fans.

Side 1
Side 2
Side 3
Ledige stillinger
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
IT Engineer – Cegal
Søknadsfrist:
31.03.2025
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (53)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Bear^
19 år siden

Fint å se at det går opp for Norge i CS, som etter min mening også er verdens mest hyppa spill, men å si følgende:

 

- Jeg tror det er en blanding av at det er et lagspill og en semi-realistisk førstepersonsskyter.

 

er bare litt utenfor kanten. CS er så langt fra semi realistisk som det går ann. Og egentlig er det ikke mye team spill heller, ikke basert på lagene, men oppbygningen av brettene. Er i min mening alt for linært.

 

Men ønsker vedkommende person lykke til videre på ferden.

NoLimit_^
19 år siden

lurer på om bsl sitter noe på spacebar i trondheim. sitter der en del når jeg har helgeperm fra dritt-militæret.

tankbug
19 år siden

Quake-lignende spill krever ikke trening og ferdigheter, nei....Kanskje den dummeste uttalelsen jeg har hørt fra en erfaren gamer, spes når en skal være såpass profesjonell.

Timing, presisjon, evne til å forutsi baner på ikke-instant-hit-våpen og motstandere, kontroll over egne bevegelser osv. er ferdigheter du trenger i kjappe,adrenalinpumpende spill som quake. Kan ikke helt se at å lære seg kontroll over spray&pray og diverse abuse'er er noe som er overlegent dette. :thumbdown:

 

 

Men ellers, gratulerer med internasjonal suksess! :yes:

Togo
19 år siden
Det er ikke noe vanskelig å bli god i slike spill, det er bare å sitte og gnu på musa så kommer ferdigheten

Tror ikke denne karen har spilt mye UT for å si det slik. Krever mye mer enn bare aim for å bli god der.

 

Men bra at dere har intervjuer med profiler innenfor gamer verdenen. Fortsett med det.

djorgen
19 år siden

Synes egentlig CS er det simpleste skytespellet som finnes.. Men det er no bare meninga mi.

Siste fra forsiden