Det beinharde actionrollespillet Demon's Souls fikk mange tilhengere, inkludert vår egen Lasse Lervik. Han delte ut en nier til spillet, og fortalte om en veldig todelt opplevelse, med ekstremt sinne og en fantastisk mestringsfølelse på hver sin pol.
Skaperne av Demon's Souls jobber nå med et nytt spill i samme sjanger. Dette har akkurat fått navnet Dark Souls, og ifølge en sniktitt i japanske Famitsu (videreformidlet på NeoGAF) jobbes det med flere nyheter.
Konseptet minner om det vi fant i Demon's Souls, med et fokus på prøving og feiling, og læring av egne feil. Utviklerne sikter på å lage et like utfordrende spill som Demon's Souls var, men understreker viktigheten av å hele tiden belønne spillerne for å lykkes.
Selv om Dark Souls har store likhetstrekk med utviklernes forrige spill, vil det foregå i en helt ny verden og ha en helt ny historie. Spillet foregår i en mørk, middelaldersk fantasiverden.
Utviklerne vil fokusere mer på utforskning av sømløse og åpne spillområder, og vi loves muligheten til å besøke alle synlige landemerker. «Hub»-formatet fra Demon's Souls droppes. Nivåene skal også være mer komplekse enn tidligere, med mer vertikal utforskning.
Som i Demon's Souls får du mulighet til å spille både i samarbeidsmodus og spiller-mot-spiller, og du kan også legge fra deg beskjeder og se hvor andre spillere har dødd når du spiller gjennom det på egenhånd.
Spillet var tidligere kjent som Project Dark, og skal etter planen lanseres i år. Namco Bandai viser i disse dager frem spillet på et arrangement i USA, og vi har sendt Lasse Lervik over for å prøve det. Sniktitt kommer snart.