Da du var liten var det ikke så mye som skulle til for å få seg en god venn. Man bodde tilfeldigvis i nærheten av hverandre, satt på siden av hverandre i klasserommet på skolen, eller man likte de samme dataspillene. Etter hvert som man vokste opp innså man at slike ting ikke alltid er nok. Man begynte å legge merke til feilene hos den andre og selv om man hadde hatt mange gode stunder sammen så gled man sakte fra hverandre. Slik har mitt forhold også vært til Heroes of Might & Magic-serien. Men kanskje er det på tide å invitere en gammel venn på besøk igjen?
Heroes of Might & Magic er en spillserie som mange har et forhold til. Derfor var det nok mange som var spente når Ubisoft annonserte at de hadde overtatt rettighetene til den tradisjonsrike serien. Mange mente nok, som vår anmelder at Heroes V var en veldig god videreføring av de gamle spillene. Personlig ble jeg aldri helt solgt på femmeren så jeg gledet meg til å se hvordan man kunne forbedre konseptet til neste utgave.
Nå er altså Heroes VI, eller Might & Magic: Heroes VI som de av en eller annen grunn har kalt det, like rundt hjørnet. Jeg har fått testet ut enspillerdelen og det første som slår mot meg er at spillet benytter seg av 3D-modeller på samme måte som forgjengeren. Ikke spesielt overraskende, men jeg synes serien mistet noe når den gikk over til 3D. Man kan snakke om nostalgi og sjarm, men hovedårsaken er rett og slett at jeg synes spillet så mye penere ut før.
God gammel oppskrift
Jeg blir satt inn i rollen som Duke Slava. Demoner har invadert området hans og han slår seg sammen med noen orker som heller ikke er spesielt begeistrer for demoner. Veiledet av hertugens litt skumle tante skal demonene få sitt å bryne seg på. Spilloppskriften har ikke endret seg mye siden 1995. Jeg styrer helten min rundt på kartet og samler inn ressurser. Disse kan jeg bruke til å oppgradere byen min og kjøpe meg flere soldater. Det finnes også en mengde artefakter spredd over kartet som forbedrer egenskapene til min kjære hertug.
Les også: Tilbakeblikk: Heroes of Might & Magic III
Etter hvert som jeg vinner kamper samler jeg erfaringspoeng som jeg kan bruke til å utvikle helten min. Her er valgmulighetene mange. Hovedkategoriene er «might» og «magic», hvor «might»-egenskapene forbedrer ferdighetene til helten din og troppene dine, mens «magic» gir deg muligheten til å bruke magi. Disse er igjen delt opp i underkategorier som luft, ild og jord under «magic», og taktikk, krigsrop og kampegenskaper under «might». Dette systemet fungerer fint og det gir spilleren muligheten til å utvikle figuren sin i den retningen som passer spillestilen sin best. Det er svært mange egenskaper å velge mellom og de kan drastisk endre spillets gang. Min eneste bekymring er at de er presentert litt uoversiktlig. Det tar lang tid å lese seg igjennom alle for å finne ut at hva man ønsker å satse på.
Heroes VI innfører også et karmasystem, hvor du får poeng for snille og slemme handlinger. Møter du eksempelvis på en liten gruppe soldater som innser at du er for mektig for dem vil de gjerne forsøke å flykte. Dersom du lar dem gå vil du få gode karmapoeng, mens om du jager dem og dreper dem får du onde poeng. Egenskapene til helten din er kategorisert som aggressive eller defensive og hvorvidt du har mange snille eller onde karmapoeng påvirkes også effektiviteten av disse. Om du spiller som snill eller slem vil også påvirke historiens utfoldelse så her gjelder det å velge med omhu.
Historie og personligheter
Heroes VI gir deg muligheten til å spille som fem ulike fraksjoner. De snille Haven og Sanctuary, de slemme Inferno og Necropolis, og de nøytrale Stronghold. Uten å avsløre noe knyttes de ulike fraksjonene fint sammen med hovedhistorien. Du får muligheten til å spille flere interessante figurer og de møter også på en rekke interessante personligheter på veien. Det er mange dialogsekvenser i spillet og jeg synes utviklerne klarer å skape god og underholdende dynamikk gjennom disse. De bidrar til innlevelsen og kontekstualiserer oppdragene slik at hvert oppdrag føles relativt unikt, noe som har vært en utfordring i tidligere spill i serien.
Jeg savner likevel noe fra tidligere spill. Det gamle bykartet, hvor du oppgraderte byen din med nye bygninger for eksempel. Nå skjer all oppgradering på verdenskartet. Jeg frydet meg masse når jeg så de nye bygningene jeg bygget dukke opp i byen. Lenge har jeg tenkt at selve oppgraderingen av byene er en del av spillet de kunne gjort mer ut av. Det skjer ikke i dette spillet, her er det kjapt og effektivt.
Taktikk og strategi
I denne utgaven av Heroes har kampsystemet åpenbart vært et fokus for utviklerne. Det er fortsatt det gamle rutenettsystemet som gjelder, men det er gjort mer avansert enn tidligere. Alle troppene på kampbrettet har på samme måte som heltene i spillet en rekke ulike egenskaper. Noen kan kaste magi, andre kan helbrede dine allierte, og mange har passive egenskaper som for eksempel å beskytte de allierte som står i nærheten. Dette tilfører en god del taktikkeri til et kampsystem som sårt trenger fornyelse og nøkkelen til suksess er å utnytte disse egenskapene til det fulle.
En annen nyvinning er at verdenskartet nå er delt inn i soner, og at hver sone har et fort eller en borg. Den som kontrollerer dette fortet, kontrollerer hele sonen. Det betyr for eksempel at det ikke er mulig å overta gruvene i en sone som du ikke er herre over. Du kan sabotere gruvedriften til motstanderen din, men ikke utnytte gruven selv. Dette tilfører en viss realisme til spillet og siden spillet har færre ressurser enn tidligere blir hver gruve mye viktigere å passe på.
Varsku her!
Might & Magic: Heroes VI har for meg vært en positiv overraskelse. En verden som jeg trodde var fortapt har fått liv igjen, og nostalgiske minner kan suppleres og berikes med nye opplevelser. Men det er fortsatt en ting som kan senke hele skuta; tekniske problemer. Den utgaven jeg har spilt, som åpenbart er en tidlig testutgave, hadde masse utfordringer. Jeg opplevde at spillet krasjet flere ganger, og på et punkt var det faktisk umulig å komme videre i historien fordi spillet konsekvent krasjet når jeg forsøkte å invadere en borg som jeg var nødt til å ta.
Ting tyder likevel på at dette er problemer som tas på alvor. Ubisoft Nordic bekreftet at spillslippet blir utsatt for å få mer tid til å finpusse på det etterlengtede spillet. Dette er helt nødvendig og det ville bristet mitt hjerte om et så bra spill skulle bli ødelagt av tekniske problemer.
Konklusjon
Før jeg jeg fikk prøve Heroes VI hadde jeg egentlig gitt opp troen på konseptet. Jeg tenkte at den unike kombinasjonen mellom rollespill og strategi som serien har presentert gjennom mange år var utdatert og at det ikke var mulig å få mer ut av den. Jeg tenkte at man måtte modernisere sjangeren, litt på samme måte som Fallout-spillene ble modernisert av Bethesda. Selv om dette ikke har blitt gjort, klarer utviklerne å presse maksimalt ut av det gamle konseptet. Spillet er fylt til randen med ulike egenskaper, varierte fraksjoner, gode og unike kart, interessante karakterer og massevis med god stemning.
Det virker som om den ungarske utvikleren klarer å utnytte det iboende potensialet i den ærverdige serien. Med de justeringene som er gjort på figurutvikling og kamp har spillet fått en ny dybde som manglet tidligere. Jeg er fortsatt ikke helt overbevist av den grafiske stilen som på mange måter er en videreføring av det forrige spillet, men når alt annet er på stell kan jeg leve med det. Men spillet må gjennom en grundig prosess for å rette opp i de tekniske problemene jeg opplevde. Dette har de trolig jobbet med en stund allerede og forhåpentlig vis er dette ordnet når spillet kommer ut
Dersom du har spilt de foregående spillene vil du umiddelbart kjenne deg hjemme, selv om du må bruke litt tid på å få oversikt over de ulike egenskapene du har mulighet til å benytte deg av. Men man må ikke være en gammel ringrev for å få noe ut av dette. Jeg tror at Heroes VI er spillet som ikke bare kan få den gamle fanskaren tilbake foran PC-skjermen, men også tiltrekke seg nye fans. Jeg gleder meg i hvert fall til å sette ordentlig i gang når spillet kommer ut i oktober.