Hooded Horse - Manor Lords

Manor Lords-utgiver langer ut mot press om vekst og økt suksess for utviklere

– En tredemølle som utviklere tvinges til å løpe på til psykisk eller fysisk helse går dukken.

Hooded Horse

Tim Bender, sjef for spillutgiver Hooded Horse, har slått tilbake mot det han omtaler som press på utviklere til å levere stadig større og bedre. Det kommer etter kritikk av «early access»-prosessen til Manor Lords, et spill Hooded Horse har gitt ut.

Bender tok utviklerne til forsvar som svar på en LinkedIn-post fra Raphael van Lierop. Sistnevnte, som er sjef for The Long Dark-utvikler Hinterland, omtalte Manor Lords som et eksempel på hva som kan gå galt med «early access», og viste blant annet til få oppdateringer og dalende spillertall.

Det ville Bender ikke være med på.

– Dette er akkurat den typen forvridd endeløs vekst/forventningsbyrde/ linjen må gå opp-perspektiv som skaper så mye trøbbel i spillbransjen.

Hooded Horse-sjefen påpekte at Manor Lords solgte 250 000 eksemplarer forrige måned, etter at spillet solgte to millioner i løpet av sine første tre uker. Spillere bruker i snitt mye tid på spillet og spillerne utgiveren og utvikleren er alle fornøyde.

Bender erkjenner at spillertallene har falt, men påpeker at Manor Lords er et enspillerspill og at det faktisk er helt greit at spillere går videre til noe annet etter hvert. Han mener van Lierops tankegang er nettopp det som bidrar til at spillbransjen ikke er bærekraftig.

– Suksess bør ikke føre til at lista legges stadig høyere for forventninger om vekst. Ikke alle spill bør sikte på å være en «live service»-suksess eller -flopp. Og hver lansering bør ikke sette i gang en akselererende tredemølle som utviklere tvinges til å løpe på til psykisk eller fysisk helse går dukken.

Manor Lords har for ordens skyld hatt en topp på rundt 8000-10 000 samtidige spillere hver dag den siste uka. Det er ned fra 173 000 kort tid etter lansering.

Van Lierop har siden påpekt at han er motstander av «crunch» – eller overarbeid – og verdsetter helsen til sine ansatte. Han skriver videre at han ikke påstår at Manor Lords ikke var vellykket, og at hans kommentarer kun er rettet mot «early access»-strategien.

LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK: Manor Lords er et innovativt bybyggerspill »

Siste fra forsiden