Den tredje episoden i Wallace & Gromit-serien fra Telltale Games har navnet Muzzled, som er både navnet på episodens nye ansikt Monty Muzzle, og et ordspill på det engelske ordet for munnkurv. I Muzzled handler det nemlig i høy grad nettopp om hunder.
I mine anmeldelser av episode en og episode to har jeg vært positiv til seriens humor, fine grafikk og at den holder seg tro mot det bildet filmene har skapt av Wallace & Gromit. Alt dette opprettholdes i episode tre, men jeg føler likevel at serien har en nedadgående kurve når det gjelder kvalitet.
Noe muffens
Heller ikke denne gangen fortsetter historien fra de tidligere episodene, og Wallace har i stedet kommet med en helt ny oppfinnelse som han og Gromit skal leve av. Dette er en iskrembil som kan lage is med alle tenkelige smaker, for den kan skanne alt mulig, fange opp smaken og så omsette den til deilig is.
Den lille byen har som vanlig mye å stri med, og denne gangen er det en kennel for eierløse hunder som har blitt ødelagt av en storm. Dette betyr at små hunder løper fritt omkring i byen, og det blir selvfølgelig Gromits oppgave å få skikk på dem. Heldigvis kommer den selvutnevnte filantropen Monty Muzzle med sitt reisende tivoli for å holde et veldedighetsarrangement for hundene, slik at et nytt hjem kan bygges.
Det blir likevel raskt klart at det ikke bare er ugler i mosen når det gjelder nykomlingen Monty Muzzles såkalte vennlige intensjoner – men hele blåhvaler. Du må derfor styre Gromit rundt og leke detektiv store deler av spillet. Det finnes mer eller mindre skjulte spor flere steder og hemmelighetene er store.
Bortsett fra tivoliet og dets eier byr episode tre på akkurat de samme personlighetene og stedene som vi kjenner igjen fra de andre episodene. Disse er like morsomme og rare som alltid, og det er like underholdende å høre det gamle ekteparet krangle eller bli servert den mer eller mindre senile majorens utrolige historier.
Kjedeligere gåter
Jeg syns de andre episodene hadde mange særdeles underholdende gåter, som skyting på bier med en grøtkanon eller overtalelsesutfordringer basert på smarte engelske ordspill. Muzzled har også flere fine gåter, men ingen av dem greier virkelig å skille seg ut slik de har klart tidligere.
De fleste gåtene følger i stedet den helt konvensjonelle eventyrspillformelen ved at man må bruke de gjenstandene man plukker opp på de riktige stedene for å drive historien fremover. Gåtene i episode tre er også til tider litt ulogiske, men de er aldri så vanskelige at du vil sitte fast lenge.
Noe overraskende er det at Muzzled inneholder en del slurv fra utviklerne. Du kan nemlig få svar fra spillfigurer som ikke passer for de situasjonene de befinner seg i. Dette kan skje når spillet på visse steder ikke inneholder mekanikker som tar med i beregningen at du har beveget deg videre i historien, og derfor kommer med kommentarer som skulle inn på et tidligere tidspunkt.
Det mest skuffende i episode tre er likevel at den er enda kortere enn de andre episodene, som allerede er korte i seg selv. I Muzzled får vi nesten kun muligheten til å styre Gromit og lite tid til å labbe rundt med den lett forvirrede Wallace. Episoden er rett og slett over før du vet ordet av det.
Konklusjon
Wallace & Gromit-serien er fortsatt underholdende, og Muzzled byr på en god eventyrspillopplevelse, men er merkbart svakere enn den første episoden i serien. Gåtene har også falt i kvalitet, selv om de fleste er morsomme. Jeg hadde det utvilsomt gøy, og jeg synes det er synd den er så fryktelig kort. Når man har kjøpt én av episodene i serien har man kjøpt dem alle, og selv om Muzzled har sine problemer så fortjener den absolutt en titt fra de som allerede har spilt de andre.
Wallace & Gromit-serien er i salg på nettbutikken til Telltale Games.