Anmeldelse

Counter-Strike 2

Leverer på det viktigste: å fremdeles føles som Counter-Strike

Counter-Strike 2 er kjempebra for konkurransespillere, men byr på mangler for alle andre.

Counter-Strike 2.
Valve

Counter-Strike. Navnet kjenner alle til, og de fleste har et godt forhold til det. Serien har vært på markedet i snart 25 år, og gradvis har det kommet endringer og nye versjoner, nyligst med Counter-Strike: GO som har vært den gjeldene varianten siden 2012.

Nå er Valve klar med oppfølgeren, Counter-Strike 2. Spillet kommer som en gratis oppgradering til Global Offensive, og erstatter dermed forgjengeren i Steam-biblioteket. Her har fokuset vært på å bevare det som gjør Counter-Strike til Counter-Strike, og det merkes, selv med noen mangler.

Avgjørelsen om å erstatte forgjengeren har møtt litt kritikk, men begrunnelsen til Valve er forståelig. De ønsker ikke å dele spillerbasen sin på to forskjellige spill, noe som skjedde da de lanserte Counter-Strike: Source. I tillegg overføres alt av skins og karakterer sømløst fra forgjengeren til det nye.

LES OGSÅ: Counter-Strike 2 er lansert »

Fortsatt det samme Counter-Strike

Med et nytt spill i serien forventer kanskje mange drastiske endringer i hvordan spillet oppfører seg, men tvert imot. Dette er enkelt og greit mer Counter-Strike i ny spillmotor. Vi har fått servert de samme kartene, dog noen i helt ny drakt, men ellers er svært mye som før.

Det er godt det. Jeg personlig ønsket ikke store omveltende endringer, da spillet i seg selv fungerer veldig godt slik det er bygd opp i dag, selv om jeg savner nye funksjoner og spillmoduser. Counter-Strike har et sterkt fundament, og har på mange måter spilt på de samme spillereglene og grunnprinsippene siden tidlig 2000-tall, med siste versjon av Global Offensive som den mest finpussede og glattpolerte utgaven av varianten til nå.

Alt er likevel ikke som før, og Valve har gjort noen store og små endringer til det solide fundamentet.

Premier-modusen

Den største av dem man møter når man starter Counter-Strike 2 er den nye spillmodusen, Premier. Premier er en ny måte å spille fem mot fem-kamper på, likt slik profesjonelle ligaer og turneringer har gjort dette i flere år. Et nytt rangeringssystem er på plass, samt at alle kartene ligger på bordet. Her må man sammen bli enige om hvilke kart man skal stemme bort, før ett av lagene til slutt har to kart å velge mellom.

Det skal sies at Premier eksisterte i Global Offensive også, men da i en meget begrenset utgave der man egentlig bare hadde kartveto. Resten var likt vanlig matchmaking.

Jeg setter også pris på at vi har fått muligheten til å velge flere våpen i én og samme kamp, slik som at man for eksempel kan velge mellom både M4A4 og M4A1-S så lenge man har satt det opp før kampen.

En skikkelig ledertavle er også på plass, som til enhver tid viser hvordan man ligger an i forhold til andre spillere enten i verden, en spesifikk region eller kun sine egne venner på Steam. Dette er en fin måte å skape mer konkurranse mellom seg og sine.

I tillegg til dette så har Valve oppdatert antijukseklienten i Counter-Strike 2. Denne kalles nå VAC Live, og selv om det ikke er veldig godt kjent hvordan den egentlig fungerer, så baserer den seg på maskinlæring.

Alt dette er en klar indikasjon på at Valve ønsker at spillere skal bruke hovedmenyen i stedet for å oppsøke alternative tjenester for å finne kamper, slik som Faceit. Så gjenstår det bare å se om dette lykkes. Jeg tror det hviler mest på om den nye antijuksemotoren til Valve fungerer godt. Gjør den det, så ser jeg ikke hvorfor spillere skal flokke til tredjepartstjenester.

LES OGSÅ: Slik blir Counter-Strike 2 »

Sub-tick

En annen stor endring som får mye oppmerksomhet i miljøet er introduksjonen av et system Valve kaller «sub-tick». I tidligere versjoner av Counter-Strikehar man spilt på servere med enten 128-tick eller 64-tick.

Hva er tickrate?

Vis mer

Tickrate er frekvensen en server behandler oppdateringer med, målt i hertz. Jo høyere tickrate, desto raskere mottar spillere oppdateringer fra serveren, noe som gjør at nettspill føles mer responsive og flytende.

Med sub-tick så hevder Valve at de har eliminert dette problemet, og sier at serveren oppdaterer med en gang det skjer noe, uavhengig av «tickrate».

Min opplevelse så langt er at dette fungerer godt. Jeg har hovedsaklig spilt matchmaking i Global Offensive selv. Jeg føler at det er mye mindre krøll, og mye mer treffsikkert med sub-tick, enn med 64-tick i Global Offensive.

Sub-tick-video

Meningene på forskjellige nettsteder rundt dette er mange, og vi vil nok se små justeringer og endringer i systemet i ukene og månedene som kommer, men at Valve er inne på noe her, det føler jeg meg rimelig trygg på. Det eneste jeg legger merke til så langt er at man av og till kan bli skutt når det ser ut som at man allerede er bak en vegg. Dette handler nok mest om kommunikasjon mellom klient og server, og eventuelt nettilkoblingen til spillerne. Jeg antar, og håper, at dette vil løse seg.

LES OGSÅ: København blir vertskap for tidenes første Major i Counter-Strike 2 »

Mer effektivitet - kortere kamper

I det store og hele så ser det ut til at Valve ønsker at kamper blir mer effektive, med mindre dødtid, venting og sakte spilling. For å bekjempe dette byr Counter-Strike 2 på en rekke endringer som helt tydelig ønsket deres om mer action, mindre prat.

Et eksempel på dette er røykgranatene, som var det første Valve viste frem da de avduket spillet i vår. Nå er disse like for alle som spiller, og baserer seg på en volumetrisk 3D-sky. Man kan velge å kaste en håndgranat i den for å fjerne røyken i et par sekunder, eller skyte rundt kantene på den for å få et kort glimt gjennom. I Counter-Strike 2 bli dermed røyken ikke bare en midlertidig vegg, men noe man kan påvirke. Her får man flere verktøy for å utnytte den til sin egen fordel.

Nyversjonen av Inferno er pen å se på.
Valve

Den neste store endringen som påvirker måten det spilles på, er formatet kamper spilles i. Der man tidligere har spilt MR15, altså førstemann til 16 runder vinner, spilles Counter-Strike 2 som MR12, førstemann til 13. Når man setter seg i kø til en Premier-kamp, og først finner en, så går det jammen ikke mange sekundene før man er i gang. Her har man kuttet ned mye på det som før var 5-10 minutters ventetid, og godt er det.

Dette er langt fra hvordan det har fungert i Global Offensive. Har man satt seg i kø til en kamp, går det gjerne langt inn i den fem minutter lange oppvarmingen før sistemann kobler seg til, i tillegg til at kampene varer lengre.

Etter en del timer i den nye modusen med de nye reglene og endringene, så synes jeg at dette fungerer veldig godt. I snitt så blir kampene mer effektive, de varer ikke like lenge og det er mange flere muligheter for hvordan man kan spille en kamp på. For folk som spiller Counter-Strike på et mer avslappet nivå, får man kanskje sneket inn én ekstra kamp om kvelden før man legger seg for eksempel.

Endringen vil også hjelpe turneringsarrangører. I flere år så har både spillere og arrangører klaget på at det er vanskelig å holde fokus gjennom en lang dag med lange kamper. Alle disse endringene i Counter-Strike 2 er med på å gjøre kampene raskere. De aller fleste setter pris på mindre dødtid, og mer action.

LES OGSÅ: Counter-Strike 2 endrer måten kamper spilles på, og åpner betatesten for flere »

Ny spillmotor med magiske vanneffekter

Med overgangen til Counter-Strike 2 har Valve lempet spillet inn i Source 2 – den nyeste varianten av deres interne spillmotor. Ting ser naturligvis bedre ut i både nye teksturer og nytt lys, og det flyter ganske godt. Det hører med til saken at det er mange spill der ute som ser både bedre og mer realistiske ut, men det har nok heller aldri vært intensjonen her.

Counter-Strike 2 skal kjøre godt på en rekke systemer, og kan dermed ikke være for kravstort. Jeg opplever at optimaliseringen av spillet er godt utført. Jeg har lavere bildefrekvens enn jeg hadde i Global Offensive, uten at det nødvendigvis føles ut som at spillet kjører dårligere. Om dette har noe med at Source 2 er mer optimalisert enn Source, vet ikke jeg. Men med i overkant av 200 bilder i sekundet så funker det som varm kniv i smør, med unntak av noen områder der det er mye vann. Dette har dog blitt mye bedre allerede siden i vår, så det regner jeg med vil fortsette.

Vanndetaljene i Counter-Strike 2 er nydelige, men spiser litt bildefrekvens.
Valve

Den største forbedringen med den nye spillmotoren er at det virker å være mye enklere å dytte ut oppdateringer med høyere frekvens. Global Offensive ble jo utviklet for konsoll av Hidden Path Entertainment, mens Counter-Strike 2 er kun for PC. Valve har nok ryddet opp i mye gammel kode, som gjør jobben med oppdateringer og endringer mye mer effektiv enn tidligere.

LES OGSÅ: – Counter-Strike 2 er ekte og rett rundt hjørnet »

Alt er ikke perfekt

Det er noe rusk i maskineriet enda. For eksempel så er det noe klønete håndtering av egen karakter når man treffer motstandere eller lagkamerater. Man får litt følelsen av at man blir litt limt fast i hverandre. Dette krever nok små justeringer for å løse. Noen justeringer ble gjort på lansering, men jeg synes fortsatt at det er noe som ikke stemmer.

I tillegg til dette så har spillet blitt lansert med færre spillmoduser og mindre innhold enn forgjengeren. Blant annet så mangler Arms Race og Danger Zone, samt at det er ikke mulig å spille mange av kartene som var tilgjengelig før.

Andre ting som spillere ønsker å få på plass er muligheten for å spille med våpenet på venstre side av skjermen og justering av mengden våpenet svaier på. Spørsmålet er bare om Valve ønsker å tillate dette i det nye spillet.

Forhåpentligvis så er de fleste problemene noe som løses av Valve i løpet av de neste månedene, og at det vi foreløpig har fått servert kun er en begynnelse på en lang reise. Det er dog litt skuffende at det er mange spillmoduser og funksjoner som ikke er på plass. Overgangen fra beta til fullversjon ga oss ikke ikke mange endringer.

LES OGSÅ: Paris får æren av å bli siste Major-vert i Counter-Strike: Global Offensive »

Konklusjon

Alt i alt så er Counter-Strike 2 en visuell oppgradering av Global Offensive, med en bedre spillmotor. Valve har tatt flere grep for å gjøre spillet moderne, samt at det ikke krever like lange kamper som forgjengeren.

Det er mye positivt å ta av her. Spillet føles polert, og har lagt vekt på å kutte bort dødtiden. Dette setter jeg stor pris på, og så langt oppleves det veldig effektivt. Det nye rangeringssystemt og ledertavlen styrker spillets egen matchmaking, og visuelt er spillet meget lekkert å se på. Nye røykgranater og systemer som fungerer godt i bakgrunnen gjør opplevelsen til en autentisk Counter-Strike-opplevelse, mens de mindre endringene vil gi store konsekvenser for hvordan en kamp spilles.

Men hvor har det blitt av alle funksjonene fra forgjengeren? Spiller virker i bunn og grunn som en naken, men visuelt oppdatert utgave av Global Offensive. Mangelen på spillmoduser, innstillinger for personalisering, ingen nye kart eller våpen? Hvor er forklaringen på hvordan antijukseklienten funker? Hvor er den nye våpenkassen med nye skins?

Det virker nesten litt som om Valve skjøt seg selv i foten ved å love en lanseringsdato på Counter-Strike 2, og måtte lansere før slutten av september for å holde lovnaden. Spillet er fundamentalt godt, og gjør det meste meget bra. Problemet er bare mangelen på innhold som forgjengeren hadde, og mangelen på nytt innhold for å vise at dette virkelig er en fullverdig oppfølger.

Det skal sies at Global Offensive hadde enorme mangler i starten, så håpet om at Valve leverer i årene som kommer er der, det er bare synd at de ikke fikk til en pangstart.

Counter-Strike 2 er tilgjengelig gratis på PC og SteamOS/Linux. Man kan kjøpe seg tilgang til en utgave kalt Prime som gør at man spiller med andre Prime-eiere, og får mer ekstrainnhold som våpenkasser og gjenstander.

7
/10
Counter-Strike 2
Godt fundament, men mangler innhold.

Siste fra forsiden