Leserinnlegg

Blir spillene bedre av plastisk kirurgi?

Det er kraft i de kornete piksler

Hva går tapt når vi «oppgraderer»?

Det går en farsott gjennom spillenes verden, og den heter historieforpynting. Gamle minner pakkes inn på nytt. 80-, 90-, og 2000-tallet «oppgraderes», «remastres», og blir servert tilbake til oss i HD-utgave.

Men hva skal vi med det?

Er det ikke ofte slik at jo mer vi oppgraderer og moderniserer, jo fjernere føles den magien vi fant i originalen? Jo vanskeligere er det å huske hva dette spillet pleide å være?

Hvorfor er det så viktig for oss at alt skal være i HDR, 4K, og med en oppgradert grafikkmotor?

Er det ikke noe panisk over det hele?

Plastisk kirurgi

Om skribenten

Vis mer

Kent William Innholt var en del av staben i Gamer.no fra 2002 til 2010. I dag bor og arbeider han i Seattle som webutvikler og designer. Du kan følge ham på Twitter.

I den posthume essaysamlinga No Time to Spare av Ursula K. Le Guin finnes det en herlig bit om det å bli gammel.

Le Guin skrev om hvorledes vi synes å skjemme oss over alderdommen. Det er på høy tid, mente hun, at samfunnet lærer seg å leve med aldring og død som en del av virkeligheten, og ikke noe som må benektes og fortrenges. Det er ikke lett å bli gammel, skrev hun, men hun ville gå alderdommen i møte med rak rygg. Le Guin: «If I’m ninety and believe I’m forty-five, I’m headed for a very bad time trying to get out of the bathtub.»

Tjente egentlig Outcast noe på grafikkoppussingen? (Bilde: Infogrames) Vis mer

Er det ikke ofte sånn med spill også? De gamle utgavene er liksom ikke helt bra nok lenger. Vi takler ikke helt at feil og mangler kommer til syne med alderen. Vi må oppgradere, klippe litt her, stramme opp litt der. En ansiktsløftning og fettsuging seinere, og vips, så er spillet blitt ungt på nytt.

Lista er blitt lang.

Ratchet & Clank, Call of Duty, Halo, Final Fantasy X og Baldur’s Gate. Gabriel Knight, Outcast, Skyrim og Broken Sword. Og mange, mange flere.

Gamle spill er blitt nye igjen. Vi har gitt oss selv tillatelse. Endelig har vi lov å vende tilbake.

Et jag i blodet

Det er kanskje ikke så rart at det blir sånn. Videospill er et dypt teknologidrevet medium, og det føles som vi har tatt syvmilssteg fra 1962 til der vi er i dag.

De siste femti åra med spillhistorie har vært en virvelvind av eksperimenter og gjennombrudd – som et slags speilbilde av hva filmmediet gikk gjennom fra Lumière til Gone With the Wind.

Sammen har spillere og utviklere vært på oppdagelsesferd i ukjent terreng. Vi har funnet opp, og oppdaget, hva videospill er – hva de kan være.

Halo: Combat Evolved og den oppussede Anniversary-utgaven. Oppgradert? (Bilde: Microsoft) Vis mer

Et medium har, pø om pø, funnet seg selv.

Og en god slump av denne utviklinga har vært teknologisk. Nye maskiner, med flere piksler, flere farger, flere polygoner, flere effekter. Nye kontrollere, fra ristemotorer og analogstikker til dansematter og bevegelsespinner.

Kanskje har det gått oss i blodet?

Som med all kunst, er videospill aldri «ferdige» – de blir bare forlatt. Bildeteknologien er liksom aldri helt så ubegrenset som spillmakerne skulle ha ønsket. Ethvert spill er et kompromiss. Spillet på disken er bare den siste builden utviklerne rakk før tidsfristen.

Derfor er det ikke så rart om trangen melder seg til å gå tilbake i gamle spor – og fikse på fortida.

Men trengs det?

Er det ikke heller sånn at det er nettopp begrensningene som utgjør mediet?

Jeg tror det. Det at spillskaperne tradisjonelt har måttet jobbe innenfor en teknologisk ramme har ikke vært en hemsko, men en kilde til kreativitet. Det er ingenting som er bedre for designere og ingeniører enn å jobbe under press.

Kunsten må jobbe kløktig med den teknikken som finnes.

Teknikken må finne smarte løsninger for å få kunsten til å skinne.

Det som lever mellom pikslene

Og hvis alt går som det skal?

Magi.

Kunst og teknikk smelter sammen i en forhekset gryte. Spillet er ikke lenger en serie if-else-løkker, shadere og mekanikker, men er blitt en opplevelse. En helstøpt virkelighet.

Hvis vi myser, ser vi kanskje at det fremdeles er en diger samling røyk og speil, men når vi trer inn i virkeligheten på skjermen, slutter vi å se sømmene. Vi ser bare helheten.

Husker du hvordan det opplevdes første gangen du så Mode 7 på Super Nintendo i aksjon? Den silkemyke liksom-3D-grafikken i F-Zero, som latet til å være ristet ut av ermet på en arkademaskin og på magisk vis ha ramlet ned i den spake lille grå boksen foran TV-en?

Metal Gear Solid: Twin Snakes skiller seg mye fra PlayStation-spillet. (Bilde: Konami) Vis mer

Eller den første gangen du prøvde Metal Gear Solid? Da du oppdaget, kanskje for første gang, at det gikk an å spille spionthrillere på skjermen?

Husker du følelsen du fikk av å spille? Husker du lydene? Nervene? Lukta?

De ru, blågrønne teksturene, den sprikende, men energiske regien – og opplevelsen av aldri å ha helt den kontrollen over Snake du kanskje ønsket deg?

Er det mulig å gjøre F-Zero til mer F-Zero, eller Metal Gear Solid til mer Metal Gear Solid? Hva hvis vi legger til heftigere lyssetting, øker oppløsningen, gir Snake og Meryl ansiktsanimasjon og hårfysikk, og svevedoningene partikkeleffekter? Tenk hvor bra det kan bli!

Vel, vi kan prøve.

Men for min del er dette en øvelse i dårskap.

Helt og holdent bortkastet energi.

Jeg har enkelt og greit null interesse av å spille renoverte klassikere.

Gi meg skavankene og lukta

Det er ikke det at oppussing ikke kan fungere – vi har sett mange eksempler på nyversjoner med en utsøkt respekt for kildematerialet.

Det er bare det at de aldri egentlig gjør ting bedre.

Jeg har fortsatt til gode å spille et remastra spill jeg likte bedre enn originalutgaven.

Hvis jeg kjenner trangen til å spille Halo: Combat Evolved, er det Xbox-utgaven jeg helst vil se. Når jeg kjenner lysten til å vende tilbake til Hyrule anno jula 1998, er det aller gjeveste jeg kan tenke meg, å kjenne Nintendo 64-kontrolleren mellom hendene. Jeg nyter de udetaljerte, grumsete teksturene. Jeg føler den dårlige bilderaten i blodet. De klønete kontrollene kiler meg bak øret.

Det er ikke det at Ocarina of Time ikke kan gjøres til et bedre spill. 3DS-versjonen er bedre. Den fikser det meste av det som halter litt i originalen. Bedre grafikk, bedre kontroller, og så videre.

Men er det Ocarina of Time? Nei, det er det ikke. I jaget etter å pusse opp og forbedre, har vi endt opp med et annet spill enn vi startet med.

Rammene er de samme. Musikken likner. Historien matcher.

Men det er ikke lenger det samme spillet. Opplevelsen er en annen.

Detaljer vs. troverdighet

Jeg synes vi bør stille mer spørsmål ved hva som går tapt i oppgraderingene.

The Secret of Monkey Islands EGA-versjon satt opp mot den oppussede utgaven. (Bilde: LucasArts) Vis mer

Noen ganger er det åpenbart. Har du spilt The Secret of Monkey Island? Originalspillet har en fantastisk forseggjort pikselgrafikk og en helt mytisk stemning som følge. Spesielt EGA-utgaven er helt trolsk. Special Edition-utgaven av spillet, som kom for noen år siden, er på sin side slurvete, keitete, og usammenhengende, som en rave-remiks av en rockelåt. Triste greier.

Andre ganger er det mer subtilt. Jeg driver og leker meg gjennom Twilight Princess på Wii om dagen, og det som alltid har slått meg med dette spillet er stemninga. Det er et melankolsk eventyr med en dyster, skjebnetung optimisme jeg ikke har sett maken til verken før eller siden.

Og jeg tror den gåtefulle minen tjener på at spillet kjører i lav oppløsning.

For noen er kanskje spillet kornete og gjør det vanskelig å skimte detaljene fra hverandre.

For meg er det et fantastisk eksempel på et spill som setter følelsen av virkelighet foran skildringen av virkelighet. Twilight Princess er unøyaktig og impresjonistisk. Det er en skisse, ikke et fotografi. Det skildrer en stemning, ikke et sted, som Gareth Damian Martin skrev om Shadow of the Colossus for noen måneder siden.

Nintendos HD-versjon av Twilight Princess fra 2016 klarer ikke å gjenskape dette. Plutselig ser vi med forferdelig klarhet alle sømmene. Skarpere teksturer viser detaljer som distraherer fra helheten.

Balansen er svekket. Drømmen er brutt.

Uoverlagt trolldom

Det er liksom som om oppussingsmenigheten ikke skjønner at ting må henge sammen. Om vi har færre piksler, er det mer rom for både fantasi og hypnose. Det er på tide at vi berømmer verdien i det omtrentlige, det aldrende, det imperfekte. Trolldom trenger ikke være gjort med overlegg.

Den historiske verdien svinner jo flere steg vi tar bort fra det opprinnelige spillet – men den kunstneriske verdien svinner ofte i tillegg.

Det eneste jeg ønsker meg, som ihuga spillfanatiker, er at gamle spill skal være mulig å spille igjen, slik de var. Jeg trenger ikke trofeer, nye lagringssystemer, mer vegetasjon, høyere oppløsning, eller onlinemodi.

Jeg er her bare for å oppleve hva spillet var.

Gi meg de gamle og kornete spillene. Gi meg 320 ganger 240. Gi meg skavanker og tekniske svakheter, 4:3-format, og snodig typografi.

Vis meg skumringslyset mellom pikslene.

Og la spillene få lov til å bli gamle med æren og magien i behold.

Ledige stillinger
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
20.03.2025
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
SOC Analytiker (20%)
Søknadsfrist:
25.02.2025
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Selger Cramo Haugesund
Søknadsfrist:
21.02.2025
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Avdelingsleder Cramo Bærum
Søknadsfrist:
23.02.2025
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Ansvarlig IT konsulent - alle installasjoner
Søknadsfrist:
04.03.2025
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (21)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Ziff
7 år siden

Stort sett helt enig.

Jeg liker mye bedre "remakes" som lager en ny opplevelse fra bunnen av men basert på "essensen" av det gamle, enn "remaster" som baserer seg slavisk på det originale. Da er originalen å foretrekke fremfor remake med litt bedre grafikk men de samme skavankene som ikke passer bra med den nye grafikken.

......
7 år siden

Remakes er bra i den forstand at det finnes folk som ikke takler å spille gamle spill så da får de endelig prøvd de "ordentlige" spillene fra gamledagene.

 

Likte slik de gjorde det med Full Throttle der man kunne skifte mellom ny og gammel grafikk med et tastetrykk. Holdt meg til den gamle grafikken 99% av tiden.

Boss-Znakemaster
7 år siden

Liker både remakes og remasters. En remaster som f.eks The Nathan Drake Collection til PS4. Bedre teksturer, bedre oppløsning, bedre framerate etc, vil alltid foretrekke å spille PS4 versjonen framfor PS3 originalen.

 

På remake siden så f.eks Crash Bandicoot N-Sane Trilogy. Irriterer meg at dem sier at spillet er remasteret når alt av assets i spillet er bygd opp fra bunnen av, da er det 100% en remake ikke en remaster. Dem må slutte å bruk remaster som ett trendy ord ellers vil det til slutt ha null mening. Dagens rant over :) N-Sane er en bra remake. Liker både det originale spillet og remaken. Ser mer på det som at de som allerede likte de originale spillene vil fortsatt like de originale, men remaken er laget for å selge spillet til en ny generasjon av fans. Noen av de nye fans vil også mulig ville gå tilbake å teste de originale spillene.

 

MGS og MGS Twin Snakes, liker begge spillene, men hver på sin måte. Syns gameplayet er morsomt og grafikken er bra i Twin Snakes, men om jeg skal spille gjennom og se alle cutscenes så spiller jeg det originale spillet. Det har den beste stemme-skuespillet, musikk og atmosfære.

 

To honorable mentions:

Black Mesa, en av mine favoritt remakes som er en gjenskapning av de originale Half Life spillet.

 

RE4HD, en fanskap mod som bytter ut alle teksturer i spillet med detaljerte hd teksturer opptil 16 ganger større oppløsning, masse lavdetaljerte assets som e byttet ut og masse små grafikkfeil som er rettet på.

Kom ny versjon ut denne uken: www.re4hd.com

 

Personlig er jeg av den typen som ville valgt å spilt Twilight Princess på Wii U i HD, gjerne enda på emulator på PC for å kunne sette opp oppløsninga enda høyere, er ikke glad i jaggies eller framerate drops så 360 spill som er bakoverkompatibel på Xbox One spiller jeg heller der, i tillegg spill til originale Xbox vil jeg også spille på Xbox One pga framerate og oppløsning.

LInnommable
7 år siden

Tror det er viktig å sette et skille mellom å forbedre og restaurere. Det er forskjell på skjønnhetsfeil og at noe er fullstendig brukket. Ellers virker det som at underholdningsindustrien har gitt oss et holdningsproblem: Dette begrenser seg bare ikke til konkrete forbedringer, men også forståelse av formspråk. Mange sier at det er utenkelig for dem å se en svart/hvitt eller fremmedspråklig film, langt mindre legge noen som helst innsats i å lære seg å sette pris på begrensninger i spesialeffekter og dialog/handling (du trenger ikke å gå langt tilbake for å se hvordan moral og uttrykk av følelser forandrer seg). 

 

Remastere burde alltid ha stor respekt for kildematerialet, og i den grad det er mulig tilstrebe å utvikle på en måte skaperne kan eller sannsynligvis kunne ha stått inne for. Når man snakker om store produksjoner er det uansett så mange ting som spiller inn at ideen om at én person har kunstnerisk kontroll ikke er veldig nyttig. Det finnes utallige eksempler på filmer og bøker som har blitt klippet og redigert i stykker av mer eller mindre velmenende involverte. Med framveksten av "Spill som tjeneste" blir dette desto viktigere. At en kunstner ønsker å jobbe innenfor et avsluttet univers igjen er verken uvanlig eller et problem. Og så lenge remastere ikke blir tvunget på opprinnelige skapere er det begrenset hvor stor den reelle skaden er. Jeg tror ikke folk unngår å spille originalene fordi det finnes nyutgaver; og det kan også være en inngangsport til selve originalen. En mislykket remaster burde ikke være en skamplett på originalen, men at det på sett og vis er bortkastet å sette talentfulle folk til å gjøre noe som allerede er gjort bedre er det vanskelig å være uenig i. Samtidig finnes det mange interessante restoration-prosjekter; og å følge med på hva man finner og ikke finner i kildekoder kan noen ganger minne om arkeologiske utgravinger. Det er ganske spennende, er det ikke? 

Helpless/Green
7 år siden

Når remaken til Monkey Island kom i 2009, tror jeg det var, sa jeg til en 15-åring: "Detta geima jeg når jeg var på din alder. Det var magisk back then!".

 

Jeg viste hvordan man shufflet mellom originalen og remaken.

Hun likte å spille originalen bedre, til min store overraskelse.

Siste fra forsiden