Mange frykter at kunstig intelligens kommer til å ta over verden, og når selv den anerkjente fysikeren Stephen Hawking advarer om at en kunstig intelligens kan ende opp med å utrydde oss, så bør vi kanskje lytte. Men folkene bak OpenAI har andre ideer.
Ta over verden-trening
De vil nemlig lære kunstige intelligenser å spille klassiske spill. Og det er ikke lenger snakk om enkle og harmløse greier som Super Mario. Nei, i stedet har vi spill som Wing Commander III, Command & Conquer: Red Alert 2, Syndicate, Sid Meier's Alpha Centauri og Portal og Spacechem. Så ... hva er det de skal trene denne AI-en opp til, egentlig?
Fra spøk til alvor, planen er altså å trene de kunstige intelligensene opp til å ta beslutninger og utføre varierte og utfordrende oppgaver, gjennom spill. Totalt har de nå tilgang på over tusen spill (eller læremiljøer), og selv om mesteparten ser ut til å være flash-greier, har de altså fått tillatelse av selskaper som Valve, Electronic Arts og Microsoft for å bruke kommersielle spill i AI-treningen.
Du kan til og med hjelpe dem, ettersom plattformen deres (Universe) er tilgjengelig på GitHub. Men når våre nye robotherrer tar over makta om 20 år til, kan du i så fall ikke klage.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillhistorie.no. Der har vi mye annet snadder, slik som disse artiklene: