På selveste nasjonaldagen slippes norskutviklede Seablip i «early access» på Steam, og spillet blir dermed tilgjengelig for alle som vil prøve det i sin nåværende form.
Vi har fått lov til å ta en prøverunde med det påbegynte piratspillet for å se hva sjøfarerspirer har i vente, og etter noen få timer med spillet virker det som at utvikleren har funnet en god kurs å jobbe videre på.
Stort og blått
Etter å ha satt sammen en selvlaget pirat, starter eventyret ditt med en kort samtale med bestefaren din. Han forteller om det farlige havet, og setter i gang historien før den grunnleggende opplæringen begynner. Du får tilgang til et hus, en liten øy som kan utforskes, og ditt eget sjørøverskip. Fra starten av har du en verktøylinje med både våpen og utstyr tilgjengelig, ikke helt ulikt hvordan det pleier å fungere i bygge/overlevelses-spill.
Ved første øyekast kan spillet minne litt om Terraria eller Stardew Valley, men til sammenligning er Seablip en mer regissert opplevelse, særlig i begynnelsen. Du får opplærings-tekstbokser og oppdrag som peker deg i riktig retning fra starten av, og den åpne verdenen er ikke generert tilfeldig. Når du seiler rundt i Seablip finner du i stedet en rekke øyer som er laget for hånd.
Fra øyene kan du ta på deg jobber som dreier seg om både transportering av gods, å reise på skattejakt eller å ta ut vanskelige fiender. Du vil også komme over enkelte områder som er låst frem til du har åpnet veien videre, for eksempel ved å reparere en bro.
Fremgangen i spillet bruker et dag-system, og hver dag i spillet innledes av en oppsummering av endringer som har skjedd siden den foregående dagen. Noen ganger er det nye figurer som har dukket opp på øya, eller områder du har åpnet opp som nå kan besøkes. Du får også se avis-utklipp på starten av dagen som gir deg hint om ting du kan oppdage, og bakgrunnshistorien om hva som foregår i verdenen.
En ting som egentlig overrasket meg litt med dette er hvor tydelig det blir at spillet finner sted i et gjennomtenkt univers, med en bakgrunnshistorie og forskjellige faksjoner som styrer på i bakgrunnen. En del av bakteppet er for eksempel at verdenen har blitt som den er på grunn av klimaendringer som har drevet befolkningen til å leve som sjørøvere som reiser mellom forskjellige øyer. Dette gjør også at isflak kommer flytende nordfra, som igjen gjør sjøveien mindre trygg.
Et annet eksempel er et av de første avisutklippene, som avslører at den pågående krigen mellom faksjonene «redcoats» og «bluecoats» har pågått i 100 år. Jeg vil ikke si at historiefortellingen tar mye plass i spillopplevelsen, men jeg setter i alle fall pris på personligheten det tilfører.
Mitt skip er lastet med …
Selve skip-til-skipkampene i spillet er inspirert av Faster Than Light, og selv om det kanskje føles litt knotete til begynne med, syns jeg det funker bra med piratsettingen. Jeg måtte bli vant til hvordan det fungerte å velge mannskap, bruke kanoner og holde skipet flytende, men det virker som at det er potensial for et dypt, strategisk kampsystem her.
For å oppgradere skipet må du samle penger og resurser, og dette kan du gjøre både på land og til havs. Resurser kan brukes til å bygge spesifikt utstyr, eller selges for å få råd til å kjøpe andre gjenstander. Etter hvert som du låser opp flere muligheter, får du flere måter å sette opp skipet til din egen spillestil, og mannskapet du velger kan også ha en innvirkning på hvordan kampene går.
I likhet med verdenen i spillet, er også figurene du kan ha i mannskapet ditt forhåndslaget, og ikke tilfeldig generert. Når du bruker de samme figuene over tid, går figurene opp i nivå sammen med deg, som gjør dem mer nyttige i kamp. Hvis du mister mannskapet ditt i kamp, har du (heldigvis) muligheten til å gjenopplive dem senere.
Presentasjonen er noe av det jeg satt mest pris på med mine første timer i Seablip. Bare den genistreken at du kan se forskjellige skip seile rundt i bakgrunnen mens du utforsker en øy til fots gjør at det føles litt mer levende. Den vakre og behagelige musikken til komponist Christian Balvig ruller og går i bakgrunnen, og jeg syns utvikleren har fått mye utrykk ut av lite med de små pikselfigurene. Det er rett og slett et lite spillunivers som man vil leve seg litt inn i.
Jeg har ikke spilt alt innholdet som er tilgjengelig i «early access»-versjonen, og ifølge Steam-sidene til spillet er det allerede mye konkret, planlagt innhold som skal på plass før lanseringen. Basert på det jeg har sett så langt, er det likevel mye som ser lovende ut. Innholdet som er på plass føles velpolert, og jeg tipper det bare vil bli bedre med tiden.
Konklusjon
Det tok ikke lang tid med Seablip for å overbevise meg om at dette kan bli et hyggelig pirateventyr. Jeg liker glimtene vi har sett fra historien, de artige systemene og minispillene som fyller verdenen og den grafiske stilen veldig godt. Ikke minst ligger det mye sjarm i både verdenen, rollefigurene, og den vakre musikken.
Jeg tror det kan ligge litt dybde i kampsystemet, og det virker som at du kan oppgradere og tilpasse en del for å gi deg fordeler i kampene. Potensielt kan dette føre til litt mer variasjon når du kjemper mot forskjellige etterlyste pirater med dine egne skreddersydde skip. Jeg er også litt spent på å se hvor omfattende historien ender opp med å bli, og denne smakebiten har i det hele tatt gjort meg veldig spent på å se hvordan spillet ender opp når det er ferdig.
Det er alltid litt stas når det kommer nye spill fra Norge, og jeg tror «early access»-modellen kan fungere bra for et spill som dette. Rollespillsystemer slår meg som noe som må være vanskelig å snekre sammen, så da er det sikkert lurt å få tilbakemeldinger underveis i utviklingen. Det blir uansett spennende å se hvordan spillet fortsetter å ta form i månedene fremover.
Seablip blir tilgjengelig for Windows, Mac og Linux gjennom steams «early access»-program fra 17. mai. Fullversjonen har forventet lansering i 2025.